• 0

bedrijfsuitje aftrekbaar?

Wij hebben een VOF en hebben in December met het voltallige personeel (wel 2 personen...:) een bedrijfsuitstapje gemaakt (kosten: 305 euro). Is dit op te voeren als beperkt aftrekbare bedrijfskosten?

 

Verder hebben we ieder onze prive auto op naam van de zaak gezet.

Beiden met een waarde van 3000,-. (Zijn ouder als 15 jaar, restwaarde nihili)

De VOF bestaat pas 1 jaar. Mag dit volgens de willekeurige afschrijvingsregeling in één ker worden afgeboekt. M.a.w.: we willen dit boeken als kosten, niet als investering.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedrijfuitje: jazeker, zij het beperkt. Zie de site van de belastingdienst voor de regels omtrend representatiekosten. Edit: zie de post hieronder... :)

 

Auto's - daar kon je wel eens een probleem hebben. Je mag eenmalig bij de aanschaf van een auto bepalen of je deze zakelijk danwel prive aanmerkt. Onder zakelijk versta ik dan in je eenmanszaak.

 

Hoe het met een VOF precies zit weet ik niet precies, maar ik heb het vermoeden dat deze constructie niet helemaal kan.

Link naar reactie
  • 0

Voor sommige kosten geldt een drempel. Pas als u boven de drempel uitkomt, mag u het meerdere aftrekken. Het gaat om de totale kosten per jaar dus niet van 1 bedrijfsuitje maar allen bedrijfsuitjes e.d. van het jaar.

optie 1

Voor de volgende kosten is de eerste 4.000 niet aftrekbaar:

- kosten voor voeding, drank en genotmiddelen;

- kosten voor representatie, zoals recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak;

- kosten voor onder meer congressen, seminars, symposia, excursies en studiereizen.

De drempel van 4.000 geldt ook voor de reis- en verblijfskosten die met deze kosten verband houden . Voor de reis- en verblijfskosten voor congressen en dergelijke geldt bovendien een maximum van 1.500. Dit maximum geldt niet als het bijwonen voor uw werk noodzakelijk is.

optie 2

U kunt bij de aangifte ook kiezen om het totaal van deze kosten voor 75% af te trekken. U hoeft deze kosten dan niet te verminderen met 4.000

 

En wat betreft de auto.

ik maak uit uw verhaal op dat u de auto als zakelijk heeft geetiketeerd. Wat betekend dat u de auto op de balans moet zetten en hierover af mag schrijven tot aan de restwaarde. Voor startende ondernemers bestaat de mogelijkheid tot willekeurig afschrijven (bijvoorbeeld hem in 1 jaar afschrijven tot aan de restwaarde). Voor een Vof geleden dezelfde fiscale regels als bij een eenmanszaak. Een vof is namelijk gewoon 2 of meer eenmanszaken de samenwerken.

Link naar reactie
  • 0

Voor sommige kosten geldt een drempel. Pas als u boven de drempel uitkomt, mag u het meerdere aftrekken. Het gaat om de totale kosten per jaar dus niet van 1 bedrijfsuitje maar allen bedrijfsuitjes e.d. van het jaar.

optie 1

Voor de volgende kosten is de eerste 4.000 niet aftrekbaar:

- kosten voor voeding, drank en genotmiddelen;

- kosten voor representatie, zoals recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak;

- kosten voor onder meer congressen, seminars, symposia, excursies en studiereizen.

De drempel van 4.000 geldt ook voor de reis- en verblijfskosten die met deze kosten verband houden . Voor de reis- en verblijfskosten voor congressen en dergelijke geldt bovendien een maximum van 1.500. Dit maximum geldt niet als het bijwonen voor uw werk noodzakelijk is.

optie 2

U kunt bij de aangifte ook kiezen om het totaal van deze kosten voor 75% af te trekken. U hoeft deze kosten dan niet te verminderen met 4.000

 

Dus je zegt nu dat je t/m breakeven 75% kunt aftrekken en vanaf dan "alle-kosten-omtrent-uitjes-presentaties-ed." - 4000 voor 100% kunt aftrekken ?

 

Of lees ik dat verkeerd ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

 

Dus je zegt nu dat je t/m breakeven 75% kunt aftrekken en vanaf dan "alle-kosten-omtrent-uitjes-presentaties-ed." - 4000 voor 100% kunt aftrekken ?

 

Of lees ik dat verkeerd ?

 

Nee volgens mij leest u het verkeerd, u moet lezen of.

Dus of men trekt alles wat boven de 4000 euro uit komt af

of

Men trekt 75% van de die totale kosten af.

U moet dan zelf even brekenen welke methode de grootste aftrekpost oplevert

Link naar reactie
  • 0

Hmm maar volgens mij bedoel ik dat ook :)

 

Je trekt 75% van de kosten af tot een bepaald bedrag. (break-even) Daarna trek je -4000 *100% de kosten af. Dus vanaf 16.000 (break-even) wordt het aantrekkelijker om alle kosten -4000 af te trekken.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.