• 0

Aantal opdrachtgevers & VAR

Hallo,

 

Ik heb toch nog vragen over de VAR na het lezen van verschillende topics in dit forum.

Ik ga over 2 weken beginnen als freelancer in de ICT. Heb nu een eenmanszaak opgericht en ingeschreven bij de KVK.

Ik wordt via een bemiddelingsbureau ingezet bij de uiteindelijke klant. Wie is dan de opdrachtgever? de bemiddelingsbureau of de uiteindelijke klant? En stel als ik door dezelfde bemiddelingsbureau bij 3 verschillende klant wordt weggezet, telt dit als 3 opdrachtgevers?

Er zit een grote kans in dat ik in een jaar niet 3 maar 2 opdrachtgevers maar haal. Stel dat ik een VAR-ROW krijgt i.p.v VAR-WUO, nu weet ik dat de startersaftrek dan vervalt, kun je dan nog wel de autokosten van de zaak of BTW bezine bonnetjes nog aftrekken?

 

alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het begrip 'bemiddeling' betekent dat het bureau er niet tussen zit en de uiteindelijke klant jouw opdrachtgever is. Maar dat het dit betekent en dat dat bureau zich zo noemt wil niet zeggen dat het bureau zich daaraan houdt. Het gaat om de praktijk: met wie teken je een contract voor de eigenlijke werkzaamheden, wie treedt als opdrachtgever op etc.

 

Ja, kosten blijven kosten bij een VAR-ROW. De winstbepaling verandert niet, slechts de manier waarop de winst belast is.

Link naar reactie
  • 0

Wie uiteindelijk de klant is hangt geheel af van wat er tussen partijen wordt overeengekomen. De term "bemiddeling" veronderstelt dat je rechtstreeks met de partij waar de werkzaamheden worden uitgevoerd een overeenkomst aangaat.

 

Ik heb al vele soorten en maten bemiddeling, detacherings, intermediairovereenkomsten en overeenkomsten van opdracht gezien en moet helaas vaak constateren dat partijen niet altijd begrijpen wat ze zelf op papier zetten. Zeker in de ICT wereld wordt veel aangerommeld Om een lang verhaal kort te maken: een term alleen zegt niets. Het gaat om de feiten.

 

Reeds elders heb ik ook al gesteld dat de VAR niet heilig moet worden verklaard. De feiten en omstandigheden, in het bijzonder de beoordeling van de opdrachtgever zelf en de wijze waarop die een invulling geeft aan de relatie met jou als opdrachtnemer, zijn alles bepalend voor de vraag of er sprake is van een arbeidsrelatie.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Oke bedankt allemaal voor de reacties. Dus als ik goed begrijp is de opdrachtgever de uiteindelijke klant waar ik zit. Hiermee teken ik ook meestal het contract. Alleen stuur ik de factuur naar de bemiddelingsbureau/detacheringsbureau.

Ik neem aan dat je een kopie van de contract moet hebben, anders kun je niet bewijzen aan de belastingdienst/uwv wie je opdrachtgever was geweest?

 

Ik snap edraket niet, als ik je zo hoor dan betekend dat de bemiddelingsbureau jou opdrachtgever is. Want je laat door verschillende bemiddelingsbureau factureren, terwijl je nog steeds bij die ene klant zit?

 

Link naar reactie
  • 0
Dus als ik goed begrijp is de opdrachtgever de uiteindelijke klant waar ik zit. Hiermee teken ik ook meestal het contract. Alleen stuur ik de factuur naar de bemiddelingsbureau/detacheringsbureau.

 

Nu heb je het opeens over detachering, dat is iets anders. Als je het bureau factureert dan is dat kennelijk jouw opdrachtgever. Bij detachering zit je sneller in de sfeer van een dienstverband.

Link naar reactie
  • 0

Een kopie van een contract bewaren is in alle gevallen aan te raden, niet in de laatste plaats om de inhoud van het contract voor wat betreft vergoedingen, duur van de opdracht, zelfstandigheidsbepalingen, aansprakelijheden, facturingen, etc..)

 

Ik begrijp het voorstel van edraket wel, maar dat lost niets op. Gekeken wordt naar het percentage van de omzet die bij een opdrachtgever wordt gehaald. Het mag niet zo zijn dat een onevenredig deel van de omzet bij 1 of 2 opdrachtgevers wordt gehaald.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Op zich is er niets moeilijks aan: de fiscus ziet een ondernemer als iemand die bij verschillende opdrachtgevers werkzaamheden verricht, of diensten verleent. Facturatie zal dus bij verschillende opdrachtgevers moeten plaatsvinden.

 

Wanneer er slechts bij een of twee opdrachtgevers gewerkt wordt ziet de fiscus dit als een verkapt dienstverband en zal de opdrachgever sociale lasten over de ondernemer moeten afdragen, er is dan sprake van een gezagsverhouding.

 

Netwerkje van ZZP-ers: er kan dan per toerbeurt doorgefactureerd worden en opdrachten kunnen doorschoven worden. Dit riekt echter naar fraude en is niet aan te raden. Mocht er bij een van de ZZP-ers onrechtmatigheden in de boekhouding ontdekt worden dan zal de fiscus bij de anderen aankloppen om zaken te controleren...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich is er niets moeilijks aan: de fiscus ziet een ondernemer als iemand die bij verschillende opdrachtgevers werkzaamheden verricht, of diensten verleent. Facturatie zal dus bij verschillende opdrachtgevers moeten plaatsvinden.

 

Wanneer er slechts bij een of twee opdrachtgevers gewerkt wordt ziet de fiscus dit als een verkapt dienstverband en zal de opdrachgever sociale lasten over de ondernemer moeten afdragen, er is dan sprake van een gezagsverhouding.

 

Netwerkje van ZZP-ers: er kan dan per toerbeurt doorgefactureerd worden en opdrachten kunnen doorschoven worden. Dit riekt echter naar fraude en is niet aan te raden. Mocht er bij een van de ZZP-ers onrechtmatigheden in de boekhouding ontdekt worden dan zal de fiscus bij de anderen aankloppen om zaken te controleren...

 

Inderdaad Belastingdienst prikt daar zo doorheen.

 

Meestal komen ze ook pas langs na 4 jaar. Als je dan spontaan alles moet terugbetalen heb je een groot probleem. Je betaalt dan extra belasting, alle kosten worden teruggeteld plus boetes, plus rente.

 

You do the math!

 

Zorg ervoor dat je je goed gedraagt als ondernemer!

 

- Loop risico

- maak reclame (desnoods banner op een bekende website van een vriend)

- Investeer ook een beetje in je onderneming (interesseert mij niet of je dat privé gebruikt)

 

Het s heel makkelijk te voorkomen, neemt niet weg dat je hier heel te makkelijk mee om kan gaan. Dek wel alles goed in en denk goed na over de activiteiten van je onderneming.

Verplaats jezelf in de inspecteur, die gast is ook maar een mens.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.