Naar ik begrijp is er fiscale wetgeving in de maak voor een zg Octrooibox (wacht op EU goedkeuring).

Inkomsten in deze box zouden slechts 10% belast worden.

Vraag 1: is dat voor zelfstandige ondernemers de eindheffing?

Of is komt daar vervolgens nog de IB overheen?

Vraag 2: gaat het alleen voor nieuwe octrooien gelden of of voor bestaande ?

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/10766-octrooibox-10-belasting/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Is dat in dit geval ook zo Nico? Kan me herinneren dat Sprout hier recent over schreef, als concrete tip voor 2007. Alleen wanneer het echt als verkapte staatssteun zou worden gezien zou het afgeschoten worden, en dat was volgens die auteur niet te verwachten. Zaak is wel dat je een octrooi hebt, anders schiet je met deze regeling nog niets op.

• 0

Is dat in dit geval ook zo Nico? Kan me herinneren dat Sprout hier recent over schreef, als concrete tip voor 2007. Alleen wanneer het echt als verkapte staatssteun zou worden gezien zou het afgeschoten worden, en dat was volgens die auteur niet te verwachten. Zaak is wel dat je een octrooi hebt, anders schiet je met deze regeling nog niets op.

Zou kunnen, ben geen fiscalist, dus kan er soms naast zitten natuurlijk.

En deze Sprout heb ik nou net niet gelezen.

• 0

Ik weet dat er een sterke lobby is inkomsten uit IE apart te belasten. Er wordt vooral gesproken over octooien. Of het er van gaat komen? We proberen het belastingsysteem te vereenvoudigen. Krijgen we dan een box 4? En hoe zit het dan met inkomsten uit auteursrecht? Kwekersrecht? Merken en modellen recht?

Op zich zie ik de voordelen wel van belastingverlichting op inkomsten uit IE. Maar dan moet het wel makkelijk kunnen. Ik vrees dat het systeem heel snel rtg ingewikkeld of arbitrair wordt.

Wie weet heeft hier iemand goede ideeën over hoe het makkelijk kan?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Bij mijn weten geldt de octrooibox alleen voor de vennootschapsbelasting. De bepaling (art. 12b Wet VPB) is per 1 januari 2007 in de wet opgenomen, maar er is nog geen ingangsdatum vastgesteld. Die komt inderdaad pas als de EU akkoord is. Het is nog maar de vraag of dat dit jaar nog zal gebeuren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Beetje laat, maar hierbij nog mijn reactie.

De octrooibox is inderdaad ingegaan op 1 januari 2007 (alles is rond, de EU is akkoord). De octrooibox houdt in de er over een gedeelte van de winst "maar" 10% belastingheffing betaald hoeft te worden.

Deze regeling geldt alleen voor de vennootschapsbelasting en indien de winst naar privé wordt gehaald (d.m.v. dividend o.i.d) moet daar uiteraard ook weer dividend- en inkomstenbelasting over betaald worden.

Leuke regeling, wel veel regels maar zeker de moeite waard indien je een nieuw octrooi hebt.

• 1

Ter aanvulling, de octrooibox wordt naar verwachting ook toepasbaar voor ondernemers met een S&O-verklaring. Kosten mbt een verzilverde S&O-verklaring komen dan ook in aanmerking voor de octrooibox.

zie:

http://www.senternovem.nl/wbso/nieuws/soverklaring_levert_extra_voordeel_op_met_octrooibox.asp

voor meer informatie

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar