• 0

lokale omroepen voor reclame

Een tijdje terug werd ik benaderd of ik reclame wilde maken voor mijn bedrijf via een aantal lokale omroepen. Ik zou bij god niet weten waarvoor ik reclame zou moeten maken voor mijn oude bedrijven, maar goed :D ::)

 

Heeft iemand wel eens via lokale omroepen reklame gemaakt en wat waren jullie bevindingen?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lokale omroep is waar precies? TV Rijnmond ofzo? Waar wij zitten is geen lokale omroep met een groot bereik, hooguit TV Gelderland zou een mogelijkheid zijn maar dat is niet direct onze doelgroep. We hebben dus geen ervaring hier mee, en ik zou ook niet weten wat ik zo zou willen adverteren.

 

Waar ik wel eens ingetrapt ben, vlak nadat we begonnen en nog een regionale focus hadden, is het adverteren in een regionale promotievideo. Hierin werd elke gemeente op de Veluwe kort geportretteerd, waarna van een aantal bedrijven een korte, statische advertentie getoond werd. Die video zou professionele kwaliteit zijn, en in een oplage van minimaal 50.000 exemplaren op de markt komen, o.a. via winkels als de Marskramer en de Blokker. Ook zou hij aan een groot aantal bedrijven als geschenk worden gestuurd. Resultaat: de video was van slechte kwaliteit, snel in elkaar geflanst op een regenachtige dag. Onze gegevens stonden even kort in beeld, met op de achtergrond een plaatje van de Oude Kerk in Putten (:-\). Het was zelfs beschamend om terug te zien, niet alleen voor ons maar ook voor de andere bedrijven die zich hadden laten strikken. En die oplage van 50.000 is ook dubieus snel uitverkocht, want in de winkels heb ik hem niet gezien. Het bedrag viel mee (300 gulden ofzo), maar het was echt weggegooid.

 

Tip voor starters: oefen een paar keer hoe je een verkoopgesprek makkelijk maar netjes afwimpelt, zo voorkom je overrompelt te worden door een gladjes pratende verkoper, die je direct allerlei vervolgactiviteiten in de maag splitst. Ik kan het sinds die ene keer ook een stuk beter. :)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook wel eens gestrikt door zo'n regionaal blaadje. Totale flut verhalen geschreven door een freelance "journalist".

 

Goed advies is dus inderdaad gewoon afwimpelen die hap. Je hebt je marketingplanning en daar hou je je aan. Spontane marketing acties hebben vaak erg weinig tot nul response.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Wij hebben een lokale omroep (Lokale omroep Spakenburg), waar heel veel mensen uit ons dorp naar kijken. Als je doelgroep hier bij zit, is het een goed medium. Daarnaast zijn de tarieven zeer aantrekkelijk en is het vooral goed voor de naamsbekendheid. Aansporende reclame kan zelfs je doelgroep in beweging zetten. Houdt wel zelf de regie in handen (ontwerp, script van radio/tv reclame en texten en neem geen genoegen met "crappy" reclame!)

Neoweb, Hét Technologie Forum

http://www.neoweb.nl

e-mail: innovate@neoweb.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat dit topic 7 jaar oud is; maar het is voor mij nu een actuele vraag en ik ben opzoek naar actuele/recente ervaringen.

 

Ik zit namelijk te overwegen om op regelmatige basis gedurende 1 jaar te gaan adverteren met een reclamespot op een lokale omroep (in mijn geval Waterstad FM). De reden voor deze omroep is omdat het jong publiek heeft (tot 30 jaar voornamelijk) ten opzichte van andere lokale omroepen die vooral ouder publiek trekken. De kosten per maand op basis van 24 spots van 20 seconden per maand is 148 euro excl. BTW, dus betaalbaar.

 

Ik zoek naar ervaringen van ondernemers die ook via lokale media/omroepen hebben geadverteerd. Heeft het uiteindelijk meer klandizie gebracht of meer naamsbekendheid gegeven dat mensen ook als bron hebben opgegeven jouw ervan te kennen?

Link naar reactie
  • 2

Ik weet dat dit topic 7 jaar oud is; maar het is voor mij nu een actuele vraag en ik ben opzoek naar actuele/recente ervaringen.

 

Ik zit namelijk te overwegen om op regelmatige basis gedurende 1 jaar te gaan adverteren met een reclamespot op een lokale omroep (in mijn geval Waterstad FM). De reden voor deze omroep is omdat het jong publiek heeft (tot 30 jaar voornamelijk) ten opzichte van andere lokale omroepen die vooral ouder publiek trekken. De kosten per maand op basis van 24 spots van 20 seconden per maand is 148 euro excl. BTW, dus betaalbaar.

 

Ik zoek naar ervaringen van ondernemers die ook via lokale media/omroepen hebben geadverteerd. Heeft het uiteindelijk meer klandizie gebracht of meer naamsbekendheid gegeven dat mensen ook als bron hebben opgegeven jouw ervan te kennen?

 

Wij werken met een landelijk dekkend dealernetwerk en voor deze dealers zetten wij ook in op lokale omroepen. Het is echter heel afhankelijk van het gebied of dit klandizie brengt of je naamsbekendheid verhoogt. Jij geeft aan te willen adverteren op Waterstad FM, ik ga er dan vanuit dat je je in één van de noordelijke provincies begeeft. Hier hebben wij goede resultaten geboekt. Vooral in Friesland hebben wij veel klandizie gehaald door te adverteren op Omrop Fryslan. Volgens onze dealers in Friesland hebben heel veel mensen in de provincie de radio de hele dag aanstaan en ook vaak op een voorkeurszender. Onze doelgroep is echter wat ouder (25-55) vandaar dat wij kiezen voor Omrop Fryslan.

Andere succesregio's zijn Overijssel en Noord Brabant. Tevens adverteren wij regelmatig op Radio NL voor ons zelf in de regio Zutphen / Arnhem en dat heeft ook zo zijn successen (denk bijvoorbeeld aan een goed bezochte open dag).

In de regio Utrecht en verder naar het westen halen we nagenoeg geen resultaat door te adverteren op een lokale omroep.

Finstral kunststof kozijnen: www.finstral-nederland.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik werd bij mijn vorige baan ook regelmatig benaderd door regionale en lokale media om te adverteren. Eigenlijk gebruikten we deze media voornamelijk voor free publicity, maar een paar keer hebben we gebruik gemaakt van een speciale actie van een regionale radiozender rondom een groot evenement (bijv. de Vierdaagse in Nijmegen waardoor meer naar de RTV Gelderland wordt geluisterd). Dan is je bereik al weer een stuk groter en daarnaast hebben we het radiospotje zelf kunnen bewaren. De volgende keer dat we wilden adverteren hadden we hierdoor geen productiekosten. Scheelt toch weer.

Link naar reactie
  • 0

De volgende keer dat we wilden adverteren hadden we hierdoor geen productiekosten. Scheelt toch weer.

 

Dat scheelt inderdaad. Bij bijvoorbeeld een partij als Radio NL zitten de productiekosten bij de totale kosten in. Dan heb je meestal wel een 'standaard' stem.

Andere manieren om de kosten te drukken is om in te kopen via een mediabureau. Door hun connecties met de omroepen kunnen zij goedkoper voor je inkopen. Klinkt raar, er komt een extra partij tussen maar je gaat minder betalen, maar het is wel waar.

Finstral kunststof kozijnen: www.finstral-nederland.nl

Link naar reactie
  • 0

Behalve op lokale omroepen adverteren kun je ook kijken naar de mogelijkheden op het gebied van lokaal adverteren op landelijke TV-zenders. Zo kun je bijvoorbeeld op Discovery in 1 of meerdere regio's adverteren. Als ik mij niet vergis gaat dit via media-choice.

Zo kun je dus in ieder geval je regio kiezen en omdat er meerdere zenders zijn waarop dit mogelijk is, kun je (als het goed is) ook je doelgroep bereiken.

Want of het interessant is, is natuurlijk als altijd afhankelijk van de vraag of je je doelgroep bereikt. Damestassen aanprijzen in een blok tijdens een technich autoprogramma is waarschijnlijk niet efficient (tenzij je er rond valentijn een mooie kado-twist aan weet te geven misschien wel...).

 

Een (indirecte*) opdrachtgever van mij heeft op Discovery geadverteerd en zij kregen daardoor ook daarwerkelijk meer traffic en meer aanvragen binnen.

 

*) De opdracht liep via een communicatiebureau, dus precieze resultaten kan ik helaas niet geven.

 

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0
Behalve op lokale omroepen adverteren kun je ook kijken naar de mogelijkheden op het gebied van lokaal adverteren op landelijke TV-zenders. Zo kun je bijvoorbeeld op Discovery in 1 of meerdere regio's adverteren.

 

Dan zou ik wel de kijkcijfers van dit kanaal gedeeld door de omvang van mijn lokale markt op kosten willen afzetten tegen het bereik van lokale media. Met lokale radio of tv zit je in ieder geval direct op je doelgroep. Reclamezendtijd of een infomercial rondom nieuws of in programma's passend bij mijn product of dienst klinken de moeite waard.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hi All,

Essentiële vragen blijven:

 

- luistert/kijkt/leest de doelgroep via dit medium?

 

- is het medium geschikt voor de boodschap?

 

- is het resultaat meetbaar? (dit kun je realiseren door bijvoorbeeld te verwijzen naar een specifieke pagina op de website)

 

Met bovenstaande vragen kun je elk medium kwalificeren als geschikt of ongeschikt.

 

Je kunt dan zelfs een ROI inschatten door bereik * verwachte conversie% * ordergrootte af te zetten tegen de kosten.

 

Succes

Grts

 

Arnold

mod edit: link verwijderd:

Arnold, welkom op HL. Links naar je website kun je kwijt in je handtekening via je profiel

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels ben ik toch in zee gegaan met de lokale omroep (Waterstad FM). Vanaf morgen zal de eerste commercials te horen zijn via Waterstad FM die het zendgebied Groningen-Assen en wat er tussen ligt voor rekening neemt. Ik zal eens per 2 weken 3 dagen uit gaan zenden met 4 spots per dag. Dit zal gedurende een jaar worden aangehouden. Ik weet dat mijn doelgroep (tot 40 jr ongeveer) luistert naar het station én dat veel bedrijven deze zender ook hebben aanstaan in de noordelijke provincies. Dus bereik op deze manier beide klantengroepen. Het resultaat is ook meetbaar, want ik vraag aan ieder die mij vind of bij mij reserveert, hoe zij mij hebben gevonden.

 

Via

heb ik de spot even geupload.
Link naar reactie
  • 0

Vooral in die tweewekelijks 3 dagen extra publiciteit maken vanwege het zoals eerder genoemd elkaar versterkend effect.

 

-Op je website melding maken dat je op dit moment adverteert, verwijs naar de radioboodschap op youtube (even opnieuw uploaden want ik mis de woorden: "punt NL " aan het eind)

 

-Leuke kennismakingsaanbieding op de voorpagina van je website.

 

Op die tijdstippen:

-Flyeren, mailen, adverteren in lokale kranten.

 

-Persbericht eruit.

 

-Posters

 

-Interview bij dat radiostation (je masseert de dj's)

 

Dit zijn een paar ideeën.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben erg benieuwd naar de response, wil je die later ook nog posten?

 

Zal ik zeker doen ;)

 

Vooral in die tweewekelijks 3 dagen extra publiciteit maken vanwege het zoals eerder genoemd elkaar versterkend effect.

 

-Op je website melding maken dat je op dit moment adverteert, verwijs naar de radioboodschap op youtube (even opnieuw uploaden want ik mis de woorden: "punt NL " aan het eind)

 

-Leuke kennismakingsaanbieding op de voorpagina van je website.

 

Op die tijdstippen:

-Flyeren, mailen, adverteren in lokale kranten.

 

-Persbericht eruit.

 

-Posters

 

-Interview bij dat radiostation (je masseert de dj's)

 

Dit zijn een paar ideeën.

 

 

Aan veel dingen heb ik gedacht, de vaste lezers van de nieuwsbrief zijn in ieder geval op de hoogte gebracht. Echter vond/vind ik een persbericht in deze niet nodig, dit omdat het géén extra nieuwswaarde heeft en ik ook ander écht nieuws heb en dit goed moet doseren naar nieuws-media.

 

Qua kennismakingsaanbieding ben ik niet zo happig op om eerlijk te zijn, dit omdat ik vind dat er al genoeg leuke acties liggen en mensen bij mij voor een kwalitatief goede massage niet veel geld kwijt zijn. In december is het bij mij Hot Stone-maand en krijgt men 10% korting, geldt echter voor alle klanten. In januari komt mijn eigen massagemethode de markt op, dus dan komt er daar een leuke aanbieding op. Dus splits het liever op naar aanbiedingen die voor iedereen gelden.

 

Het flyeren gebeurd gewoon door, dat doe ik standaard eigenlijk in de omliggende wijken van mijn massagepraktijk.

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik eerder beloofd heb, zou ik nog een terugkoppeling geven. Ik ben inmiddels sinds november vorig jaar tot nu om de week 5 dagen aan het adverteren via een radiospot op de lokale omroep WaterstadFM. Het werd mij verteld dat ze grote luistercijfers hadden en positieve ervaringen met radioreclame omdat niemand dat zou wegzappen. Dit laatste is best logisch.

 

Echter ondanks deze frequentie en dat (bestaande) klanten en bekenden attendeerden van "Ik heb je op de radio gehoord" (die hebben er ook op gelet immers nadat ik hen het verteld heb), heeft het niet concreet tot meer omzet geleid. Eerder tot een kostenpost. Al mijn klanten die online reserveren geven namelijk aan hoe ze mij gevonden hebben. In al die tijd dat ik adverteer, hebben 0 mensen aangegeven mij op de radio te hebben gehoord of gespecificeerd met WaterstadFM. Ondanks dat het toch een vrij duidelijke reclame is. Ook in bezoekersaantallen is geen verschil te merken in de week dat de commercial wel of niet draait. Al met al heb ik wel een beetje spijt ervan dit te doen, maar aan de andere kant, je moet er toch van leren en was dit ook een les dat radioreclame's voor mij in ieder geval niet werken.

 

Ook heb ik in de tussentijd op TekstTV van een andere omroep (OOG TV) 2 keer een weekend gedraaid met zogeheten still frames. Echter heeft dit ook niets opgeleverd.

 

Ik geloof inmiddels dan ook niet meer zo in het adverteren op radio en TV voor de kleine ondernemer die niet een gigantisch budget hebben zoals een firma als Zolando waar je mee platgegooid word en het dan wel snel onthoud. Er zijn voor de kleine ondernemers tegenwoordig andere manieren van adverteren, die in ieder geval wat interessanter zijn en echt wat oplevert, zoals ik onlangs ook het topic van Groupbuying sites had geopend. Free publicity op lokale omroepen leveren vaak meer op dan adverteren, dat heb ik inmiddels dan wel mogen constateren, maar als we het puur gaan hebben over reclame op de omroepen, zou ik adviseren het niet te doen..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.