• 0

Aftrek werkruimte eenmans webdesign bedrijf?

Ik heb een eenmanszaak in webdesign, werk vanuit thuis, werk ongeveer 40 a 50 uur per week, heb geen aparte ingang in mijn woning voor klanten en zou graag willen weten wat ik zou kunnen aftrekken / opgeven aan de belasting

 

( voorbeeld: huur woning / internet )

 

Zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee dien te houden?

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Maak de verdeling gewoon naar redelijkheid.

Oké, goed om te weten. Hiervoor dank!

 

Toch blijft die privéstorting in mijn hoofd rondspoken... als ik vanuit privé een goed inbreng, voer ik die daar op.

Na een gesprek met de BD blijkt het 'raar' te zijn om daar energie op te voeren, ondanks dit eveneens een goed is.

Ik ben benieuwd naar de meningen van jullie.

Link naar reactie
  • 0

Na een gesprek met de BD blijkt het 'raar' te zijn om daar energie op te voeren, ondanks dit eveneens een goed is.

Ik ben benieuwd naar de meningen van jullie.

Hoezo? als je geld van een privé rekening op de zakenrekening stort, is het toch ook een privé storting....

Als ik je goed begrijp, vind jij het ook niet 'raar' om die x% energiekosten op te voeren bij de IB onder privéstortingen onder box 1? Ikzelf vind het vrij logisch klinken, maar ik ben meer ondernemer dan fiscalist...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even een berekening gemaakt adhv het verbruik van de apparaten en de geldende tarieven van 2009 om zo redelijk dicht bij de werkelijke onkosten uit te komen. Met een gemiddeld verbruik (260 dagen wv. 80% zakelijk) van 1835 W/24h kom ik toch op een kostenpost van zo'n €463,- die opgevoerd gaat worden onder de privéstortingen. Op zich niet heel veel, maar het gaat op de grote hoop.

 

Buiten deze berekening met de verwijzingen en specificaties heb ik verder vrijwel geen onweerlegbare bewijzen.

Kan ik er vanuit gaan dat dit toch voldoende is? De BD kan niet het onmogelijke van je vragen, maar uit ervaring weet ik dat ze het toch met regelmaat doen... erg veel vertrouwen heb ik dus niet als het aankomt op aftrekposten.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook een kWh-meter (laten) installeren of een stekkermeter aanschaffen, maar of dat officieel is? Waterverbruik is minder interessant voor een kantoorwerker.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

je hebt toch de energienota's als bewijs ???

 

Ik heb er bewust niet voor gekozen om de energienota als bewijs te gebruiken... deze krijgen wij namelijk niet over een kalenderjaar maar van 09-02 t/m 08-02. Dat is erg lastig rekenen met al de verschillende tarieven per periode én per dagdeel, en maakt het -naar mijn mening- vrijwel onmogelijk om tot een reëel verbruiksoverzicht te komen. Daarnaast is het percentage van zakelijk gebruik van de woning niet evenredig met dat percentage van de energierekening; alle apparatuur verbruikt ruim het dubbele.

 

Ik heb een lijstje gemaakt van de apparatuur die (voornamelijk) voor de zaak draait, daarbij het verbruik, het aantal uren met de bijbehorende tarieven. Om een balans tussen zakelijk- en privégebruik te krijgen, neem ik het verbruik in 260 dagen (52 weken x 5 dagen) en neem ik 80% van die uitkomst op als zakelijk. Niet alles draait 24/7 en niet alles is 100% zakelijk.

 

In het volgende huis leg ik wel een aparte groep met meter aan voor deze apparatuur, lijkt me de investering terug te verdienen ;)

Link naar reactie
  • 0

je hebt toch de energienota's als bewijs ???

 

Ik heb er bewust niet voor gekozen om de energienota als bewijs te gebruiken... deze krijgen wij namelijk niet over een kalenderjaar maar van 09-02 t/m 08-02. Dat is erg lastig rekenen met al de verschillende tarieven per periode én per dagdeel, en maakt het -naar mijn mening- vrijwel onmogelijk om tot een reëel verbruiksoverzicht te komen. Daarnaast is het percentage van zakelijk gebruik van de woning niet evenredig met dat percentage van de energierekening; alle apparatuur verbruikt ruim het dubbele.

 

Ik heb een lijstje gemaakt van de apparatuur die (voornamelijk) voor de zaak draait, daarbij het verbruik, het aantal uren met de bijbehorende tarieven. Om een balans tussen zakelijk- en privégebruik te krijgen, neem ik het verbruik in 260 dagen (52 weken x 5 dagen) en neem ik 80% van die uitkomst op als zakelijk. Niet alles draait 24/7 en niet alles is 100% zakelijk.

 

In het volgende huis leg ik wel een aparte groep met meter aan voor deze apparatuur, lijkt me de investering terug te verdienen ;)

En als je nou eerst een percentage verdeling maakt? Je kunt uitrekenen wat je per dag zakelijk en wat je prive kwijt bent. Dit percentage laat je los op je energierekening en volia je bent klaar. En volgend jaar doe je dat weer. Simpel. Slechts een keertje rekenen en je bent er. Waarom moeilijker gaan doen dan nodig is?

Link naar reactie
  • 0

Interessant, dus als eigenaar van dit huis waarin ik ook werk kan ik een evenredig deel van mijn kosten voor energie en water zakelijk aftrekken, als ik het goed begrijp?

Peter, dit kan alleen als je voldoet aan de criteria voor aftrek:

1 afhankelijk van het wel/niet beschikken over soortgelijke werkruimte elders: je inkomen qua tijdsbesteding voor tenminste 70%/30% genereren in de werkruimte thuis,

2. de werkruimte thuis kwalificeert als een zelfstandig gedeelte van de woning.

 

De door Joost gevonden uitspraak ziet alleen op de vraag of, als er aan de aftrekcriteria wordt voldaan, naast een evenredig deel van de huur of 4% van de waarde van de werkruimte in eigendom, ook een evenredig deel van de gebruikerskosten (gas/electra e.d.) aftrekbaar is! Ja dus.

 

Omdat veel in/vanuit huis werkende ondernemers niet voldoen aan bovengenoemde aftrekcriteria, zullen velen van hen dus helemaal geen kosten van gas/electra kunnen aftrekken, ook al is dat op zich vreemd omdat een computer e.d. nu eenmaal stroom verbruikt.

 

NB:

Huurders hebben wat dit betreft een groot voordeel, want als de nagenoeg geheel zakelijk gebruikte werkruimte thuis meer dan 10% van de woning in beslag neemt, dan kunnen zij het huurrecht inzake de hele woning aanmerken als ondernemingsvermogen. Zij hebben dan opeens niets meer te maken met bovengenoemde aftrekcriteria! Wel moeten zij dan het bruto huurwaardeforfait over de woning ex die werkruimte bij hun winst tellen. Althans volgens rechtbank Arnhem (zie de bijlage in de laatste bijdrage van Marjan). Voor wat het waard is: ik ben het met deze uitspraak eens en hanteer deze opzet ook al langer voor klanten die in de betreffende omstandigheden verkeren (gisteren zo met één telefoontje nog een starter geholpen aan een jaarlijkse aftrekpost van per saldo meer dan € 9.000!)

 

Let op:

Om in dit geval de huur te kunnen aftrekken, moet er tijdig voor zijn gekozen om het huurrecht aan te merken als ondernemingsvermogen! Ben je al een paar jaar als ondernemer vanuit je huurhuis bezig, staat er al een aanslag IB onherroepelijk vast en blijkt daar niet uit dat je hebt gekozen voor ondernemingsvermogen, dan heb je dus pech. Daar helpt dus geen ambtshalve verzoek meer tegen.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

[..]dit kan alleen als je voldoet aan de criteria voor aftrek:

1 afhankelijk van het wel/niet beschikken over soortgelijke werkruimte elders: je inkomen qua tijdsbesteding voor tenminste 70%/30% genereren in de werkruimte thuis,

2. de werkruimte thuis kwalificeert als een zelfstandig gedeelte van de woning.

 

En zo zijn we weer terug bij af... verreweg de meeste ondernemers die vanuit huis werken, beschikken niet over een ruimte die zich kwalificeert als 'zelfstandig' en zouden dan niet in aanmerking komen voor de aftrekpost.

Ik was van mening dat dit juist door de jurisprudentie wel mogelijk gemaakt is.

 

Ikzelf werk vanuit een appartement, waarbij het niet mogelijk is een zelfstandige ruimte te creëren, vanwege wettelijk vastgelegde verboden door de VVE. Kwalificatie "Bouwkundig splitsen onmogelijk" zegmaar. Dat zou dus betekenen, dat het in deze situatie onmogelijk is om de energielasten als aftrekpost op te voeren, behalve als ik het appartement tot het zakelijk vermogen reken (wat niet meer mogelijk is)?

Link naar reactie
  • 0
2. de werkruimte thuis kwalificeert als een zelfstandig gedeelte van de woning.

 

Dit zou dan voor mij ook de beperkende factor zijn. Ik werk in de woonkamer bij gebrek aan andere geschikte ruimtes. Ik zou natuurlijk de stal kunnen opknappen en daar een kantoorruimte maken, maar dan moet ik daar eerst een kleine 10K tegenaan gooien, waar ik niet echt op zit te wachten.

 

Verder is die eis van een zelfstandige ruimte natuurlijk eigenlijk van de zotte...alsof de verwarming hier op dezelfde stand zou staan als ik hier niet was, en alsof mijn computer geen stroom gebruikt. Maar goed, da's een heel ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het dus allemaal goed begrijp zijn we nog steeds op het niveau 'bij een niet-zelfstandige ruimte is energieverbruik geen aftrekpost'.

Of heeft er iemand toch nog ergens wat jurisprudentie rondslingeren welke mogelijkheden biedt?

 

Ik lees me suf aan gerechtelijke uitspraken en informatie van fiscalisten, maar tot op heden geen resultaat...

Link naar reactie
  • 0

Jazzpr, voor de duidelijkheid nogmaals: dit geldt als de ruimte privé-vermogen is. Er is een Hoge Raad-arrest van 29-5-2009 volgens welke de energiekosten in geval van privé-vermogen ook aftrekbaar zijn als voldaan wordt aan criterium 1, maar dit ging over een jaar waarin het in 2005 ingevoerde 2e criterium "zelfstandig deel" nog niet gold.

 

Ik heb geen rechtspraak gevonden over 2005 en latere jaren over deze kwestie. Maar de wet is duidelijk en op democratische wijze totstand gekomen, dus ik geef je weinig kans als je het tot een procedure wilt laten komen.

 

Maar misschien is het wel een leuk idee dat alle 250.000(?) HL-bezoekers jaarlijks elk € 10 storten in een fonds waaruit fiscale procedures zoals over deze kwestie worden gefinancierd. Uiteraard moeten de fiscalisten die deze procedures voeren en daarvoor betaald worden, daarover dan zeer regelmatig rapporteren op HL en ook op andere wijze regelmatig een gratis bijdrage leveren aan HL. Iedereen blij.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Jazzpr, voor de duidelijkheid nogmaals: dit geldt als de ruimte privé-vermogen is.

Excuus, je hebt gelijk, vergeten te vermelden...

Het pand onder zakelijk-vermogen brengen is voor mij geen mogelijkheid, vandaar.

 

 

[...] HL-bezoekers jaarlijks elk € 10 storten in een fonds waaruit fiscale procedures zoals over deze kwestie worden gefinancierd[...]

Hier zou ik me wel als deelnemer in terug kunnen vinden.

Link naar reactie
  • 0

Misschien een aardige aanvulling:

 

In een brief van de Belastingdienst die op 11 februari 2010 is verstuurd aan gastouders wordt o.a. het volgende opgemerkt:

 

"De extra kosten voor water, gas en elektra die u hebt door de kinderopvang mag u aftrekken. Dit betekent dat u de kosten van uw normaal verbruik niet mag aftrekken".

 

Ik zie geen reden waarom gastouders die aan/in huis werken dit wel mogen en andere "thuiswerkers" niet,,,,

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Helaas...foutje van de fiscus...zij hebben inmiddels een correctiebrief verzonden aan 50.000 (!) gastouders:

 

Excuusbrief voor gastouders

Heerlen, vrijdag 19 februari 2010

De Belastingdienst stuurt deze week alle gastouders die in 2008 tegen betaling kinderen hebben opgevangen een excuusbrief. Het gaat om bijna 50.000 mailingbrieven. In de bijlage bij de vorige brief stond een fout bij het onderdeel 'werkruimte en inrichting'.

 

Op bladzijde 2 van de bijlage bij de eerste brief staat bij het onderdeel 'werkruimte en inrichting' de volgende tekst: 'Let op! De extra kosten voor water, gas en elektra die u hebt door de kinderopvang mag u aftrekken. Dit betekent dat u de kosten van uw normaal verbruik niet mag aftrekken.

 

De juiste tekst moet zijn: 'De kosten van een niet-zelfstandige werkruimte in uw (privé)woning mag u niet aftrekken. Dit geldt zowel voor uw eigen woning als voor uw huurwoning. U mag bijvoorbeeld niet een deel van uw huur aftrekken. Dit geldt ook voor de kosten die u hebt gemaakt voor water, gas en elektra.'

 

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.