• 0

Iso certificatie

Beste collega ondernemers,

Het bedrijf waar ik werk overweegt om zich te gaan iso-certificeren (9001-2000). Op internet vind ik met name bedrijven die iso-certificatie uitvoeren voor andere bedrijven. Maar ik vraag mij af of het ook mogelijk is om zelf het iso-traject te doorlopen. Ons personeelsaantal is vrij klein, het klantenbestand een stuk groter. Daarom mijn vraag: wie heeft er ervaring met het zelf aanvragen van de iso, het schrijven van het kwaliteitsplan en het uitvoeren van de bijbehorende kwaliteitseisen? En waar kan ik een helder overzicht vinden van die eisen ?

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt heel prima zelf een isotraject opstarten, vergis je alleen niet in de hoeveelheid werk die hiermee gepaart gaat.

Certificering zal uiteindelijk door een certifying body of zoiets moeten gebeuren zoals bv Kema TUV of Lloyds.

 

Stel je zelf de vraag in hoeverre het nodig is, zeker als klein bedrijf wordt je vaak doodziek van al die procedures. Niks kan dan meer even tussendoor, je raakt een belangrijk voordeel als flexibiliteit kwijt.

Dus als je opdrachtgevers jou er niet toe dwingen, dan zou ik overwegen om het niet te doen.

 

Los daarvan is het vaak wel slim om zelf bepaalde zaken/handelingen in procedures of werkschema's vast te leggen, vooral zaken die niet dagelijks aan de orde zijn en door verschillende mensen uitgevoerd worden. Je voorkomt daarmee dat mensen telkens het wiel opnieuw uitvinden, of erger dingen zodanig anders doen dat handelingen niet op elkaar aansluiten.

 

Oja niet onbelangrijk, veel mensen denken dat is een garantie is voor kwaliteit, dat is pertinent onjuist, het gaat er alleen maar om dat je alle handelingen in je bedrijf vastlegt in procedures, daarin kun je zover gaan als je zelf wilt.

Maarrrrr als een slechte fabricage methode goed papier staat is het dus ok volgens ISO, helemaal als je de klachtenprocedure ook goed op papier hebt staan.

Op 50 man personeel heb je al snel iemand die fulltime bezig is met de meest grote onzin die er ooit bedacht is. Laar bedrijven gewoon concurreren op kwaliteit, en niet via allerlei procedures die innovatie in de weg staan.

 

Ik heb zelf meerdere malen meegemaakt dat het zelfs negatief werkte toen ik bij een medische aparaten bouwer werkte.

Ik had een keer een verbetering bedacht aan een apparaat die de kans op besmetting van patienten behoorlijk terug zou dringen.

Het idee werd afgeblazen omdat de keuringsinstantie zou kunnen concluderen dat andere apparaten daarmee ondeugdelijk waren, wat absoluut niet het geval was. Met de oude situatie is ieder tevreden omdat niemand met de nieuwe situatie bekend is !!

Link naar reactie
  • 0

Certificeren niet, wel het hele traject naar certificering.

 

Er zijn talloze boeken geschreven over verschillende kwalitietsmanagementsystemen waaronder ISO-9001.

 

Paar punten:

 

- Omschrijf de processen duidelijk en helder.

- Verzand niet in detail. Hoe meer in detail hoe lastiger je het voor jezelf maakt. Je verliest dan tevel flexibiliteit (opm. van Technico)

- Betrek mensen uit alle lagen van het bedrijf. Lastiger bij een klein bedrijf, maar vergeet niet dat werkvloerpersoneel ook onderdeel van het proces zijn.

- Het NEN heeft een goede praktijkgids voor invoeren van een ISO systeem. NEN is het nederlands normalisatie-instituut en vertegenwoordiger van ISO in Nederland. Kijk op de site www.nen.nl voor meer info.

- Er bestaan ook diverse cursussen voor het opzetten van een ISO systeem. (ook bij NEN maar veel anderen)

- Uiteindelijk zul je een certificeerder moeten kiezen. Kies er 1 die ervaring heeft in jouw bedrijfstak om onnodige vragen bij de audit te voorkomen. Wat is je bedrijfstak?

 

Maar vooropgesteld: Heb je het nodig, vragen je klanten het en kan je het invoeren en beheren (heb je tijd om dat te doen?)

 

Mocht je nog vragen hebben dan lees ik dat wel!

 

Succes!

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Vraag jezelf eerst af waarom je ISO in zou willen voeren. Eisen jullie klanten het van jullie? Willen jullie zelf meer duidelijkheid in de bedrijfsprocessen en de controle daarop?

 

Zoals al eerder gezegd, vergis je er niet in. Het is enorm veel werk en persoonlijk ben ik geen voorstander van ISO.

 

Voorbeeld van iets waar je ISO certificering op kan krijgen:

 

Ik ga een condoom maken met 1 gaatje die precies in het midden zit van de condoom. Het gaatje moet een grootte hebben van 5 micron en mag maar 1 micron afwijken.

 

Tadaaaa. Ik zou hiervoor (mits nog wat geneuzel) gewoon een ISO certificaat voor krijgen! Maar wat heb je aan een condoom met een gaatje ? (Stom voorbeeld, maar tis even om aan te geven dat ISO best krom is soms.)

 

De invoering is trouwens al moeilijk, het je er aan houden nog veel moeilijker! Heel de cultuur en structuur van een bedrijf moet vaak helemaal overhoop gegooid worden. Je betaalt een hoop geld aan het invoeren en aan de audits die ieder jaar zullen volgen. (Je mag jezelf overigens gewoon, in tegenstelling tot wat andere hier hebben gezegd, "verklaren" als ISO gecertificeerd. Hang het bordje maar aan de muur. Er is niemand die je tegen zal houden. Of het slim is, is een tweede natuurlijk.)

 

Bedenk jezelf dus eerst: voor wie doe ik het, waarom doe ik het, wat gaat het me opleveren, wat gaat het me kosten.

 

Succes.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Voorbeeld van iets waar je ISO certificering op kan krijgen:

 

Ik ga een condoom maken met 1 gaatje die precies in het midden zit van de condoom. Het gaatje moet een grootte hebben van 5 micron en mag maar 1 micron afwijken.

 

Tadaaaa. Ik zou hiervoor (mits nog wat geneuzel) gewoon een ISO certificaat voor krijgen! Maar wat heb je aan een condoom met een gaatje ? (Stom voorbeeld, maar tis even om aan te geven dat ISO best krom is soms.)

 

(Je mag jezelf overigens gewoon, in tegenstelling tot wat andere hier hebben gezegd, "verklaren" als ISO gecertificeerd. Hang het bordje maar aan de muur. Er is niemand die je tegen zal houden. Of het slim is, is een tweede natuurlijk.)

 

Helemaal terecht, het verhaal van dat condoom, bekender voorbeeld is het betonnen zwemvest.

 

Maar je krijgt geen ISO certificering op het condoom of zwemvest, maar op de processen van de productie (en andere processen van het bedrijf.)

 

Tuurlijk mag je een bordje ophangen. Niemand zal je tegenhouden (althans bij dat ophangen) maar als iedereen dat gaat doen, is gelijk de waarde van ISO 9001 te niet gedaan. Het is meer een kwestie van niet kunnen en onwaarheden uiten. Ik zou dan eerder kijken naar andere kwaliteitsmanagementsystemen of keurmerken van de branche. Het is misschien ook mogelijk om je producten zelf gecertificeerd te krijgen, maar dan moet ik iets meer weten over de producten.

 

 

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Helemaal terecht, het verhaal van dat condoom, bekender voorbeeld is het betonnen zwemvest.

 

Maar je krijgt geen ISO certificering op het condoom of zwemvest, maar op de processen van de productie (en andere processen van het bedrijf.)

 

Tuurlijk mag je een bordje ophangen. Niemand zal je tegenhouden (althans bij dat ophangen) maar als iedereen dat gaat doen, is gelijk de waarde van ISO 9001 te niet gedaan. Het is meer een kwestie van niet kunnen en onwaarheden uiten. Ik zou dan eerder kijken naar andere kwaliteitsmanagementsystemen of keurmerken van de branche. Het is misschien ook mogelijk om je producten zelf gecertificeerd te krijgen, maar dan moet ik iets meer weten over de producten.

 

Het zijn idd de bedrijfsprocessen ja, mijn excuses. :)

 

Waar het uiteindelijk om draait is al eerder gezegd, als er branchekeurmerken zijn ga dan eerder daarvoor. Tenzij je klanten je verplichten je ISO te certificeren en je hele andere (goede) redenen hebt om je te certificeren.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

ik heb 3 jaar geleden 'zelf ' ons ISO certificeringsproject uitgevoerd en kan je vertellen: zonder ervaring met dit soort zaken gaat het je niet lukken of het wordt erg duur.

 

daarom hebben wij het anders gedaan. Ik heb het project gedaan, maar met behulp van een extern adviseur die me gedurende het hele project heeft begeleid. Ook bij de certificering zelf heeft hij meegelopen.

 

Als je wilt kan ik zijn naam wel geven (voornamelijk zuiden des lands overigens).

Qweery dé geavanceerde zoekfunctie voor elke webshop voor meer conversie www.qweery.nl en met slechts 2 regels code in elke website op te nemen

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet dat naast het ISO logo, eigenlijk ook het logo van de accrediteur gevoerd moet worden.

 

Bezint eer ge begint. Ik zit er middenin want het wordt opgelegd door ons Indiaase hoofdkantoor (heeft dus niets met mijn modelauto's te maken).

Naast het beschrijven van je hoofd bedrijfsprocessen komen ook aspecten als management betrokkenheid en reviews naar voren, beheer van middelen (zowel je werkplekken als HR), training, klanttevredenheid, registratie van je documentatie, etc, etc...

En niet te vergeten het meten van de kwaliteit van je processen.... en de sturing op de output daarvan... namelijk door het finetunen van je processen gebaseerd op de output van de metingen. Het is nooit écht klaar/af.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle snelle reacties! We zijn een bedrijf in verhuur, verkoop en consultancy op het gebied van bedrijfsveiligheid. Uit jullie reacties maak ik eigenlijk op dat we het beter niet kunnen proberen. De reden dat we willen iso-certificeren is met name een imago kwestie, het is tenslotte toch een kwaliteitskeurmerk. Maar we piekeren er zeker niet over om het bordje zonder het officiële certificaat op de deur te hangen hoor;-).

 

Ik vraag me met name af hoe strak de regels en procedures dan zijn? Met het oog op groei van het personeel leek het ons sowieso wel handig om procedures wat meer te formaliseren, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat alles langer gaat duren door het iso-certificaat. Zelf heb ik een communicatie achtergrond en al redelijk wat met kwaliteitsbeheer te maken gehad dus het is niet zo dat we er helemaal blanco instappen, ik vraag me dan ook echt af of het niet mogelijk is om het zonder dure adviseur te doen. Helaas zit ik niet in het zuiden des lands dus de aangeboden adviseur wordt lastig.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is wel degelijk mogelijk om het zonder adviseur te doen, maar dan zou je wel vooraf nog wat kennis moeten opdoen over het opzetten van een dergelijke systeem.

 

Voor wat betreft adviseurs: als je wilt stuur ik je adressen van een aantal ervaren adviseurs. Ik ga ze niet hier posten, want dan volgen er meer... Ik heb vorig jaar een opdracht gedaan waarbij ik een opleidingsportfolio rondom kwaliteitsmanagement moest opzetten en de docenten waren vooral adviseurs verspreid door het land.

 

Is er eigenlijk geen keurmerk voor jullie branche?

 

En zoals Henri laat weten...het is nooit af...

 

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Het meeste is al gezegd, maar toevallig ben ik op dit moment voor een grote overheidsinstelling bezig om een bedrijfshandboek volgens ISO op hun intranet beschikbaar te maken, opdat ze binnen een paar jaar ook de markt op kunnen.

De hoeveelheid werk is enorm; denk alleen al aan alle betrokkenen bij zo'n proces en het creeren van draagvlak.

Als het al af zal zijn, heb je een spilfiguur binnen je organisatie nodig die in staat is om wijzigingen e.d. aan te pakken en voldoende mandaat daarvoor heeft. Dat is een ongoing verhaal, dus je capaciteit moet voldoende zijn. (in praktijk 2 mensen die van de hoed en rand weten voor een aantal uren)

De vraag blijft of je met zo'n ISO certificaat vervolgens gelukkig wordt en blijft; ik geloof veel meer in een goede portefeuille, die zegt me meer dan weet-ik-wat-voor certificaten.

 

Hoe dan ook: succes.

 

GJ

 

Link naar reactie
  • 0

Er is inderdaad hierboven al veel gezegd, naar mijn mening toch een beetje negatief. Zelf ben ik als kwaliteitsmanager bij Philips werkzaam geweest en later heb ik bij een machinefabriek waar ik werkzaam was een ISO 9000 systeem invoer begeleid.

 

Ten eerste moet het je niet alleen om het certificaat gaan. Er zijn veel bedrijven die zelf goed gestructureerd zijn en weinig nodig hebben om een ISO 9000 certificaat te krijgen. Het gaat om de instelling van je bedrijf: wordt kwaliteit gezien als een kernwaarde binnen het bedrijf. Vooral na invoering van de ISO 9000:2000 norm is het allang niet meer zo dat het alleen gaat om procedures. Dat is wel het begin: vastleggen hoe je werkt, en dan met zijn allen die vastgelegde procedures volgen. Maar daarna moet je ook aantonen per jaar dat je verbeteringen in je processen aanbrengt, constant verbeteren. Als die instelling al aanwezig is binnen het bedrijf, als daar aandacht voor is, als er binnen het bedrijf regelmatig structureel over wordt gepraat, nagedacht en plannen worden uitgevoerd, dan ben je al een eind op weg.

 

Praktisch is het ook zo dat zo'n systeem niet meer op papier moet, jongens als Lloyds waarderen zelfs erg dat je het via een webbased systeem doet: gewoon html pagina's maken met stroomschema's van je processen. Weinig tekst, veel plaatjes, en iedereen kan er bij met zijn webbrowser. Bestaande documenten (formulieren, opdrachtbevestigingen, offertes, etc) die je toch al op de server hebt staan, voeg je met een linkje toe in je kwaliteitssysteem. Dan weet iedereen wat de laatste versie van het document is. Geen verwarring meer.

 

Zelf heb ik twee bedrijfskunde studenten laten afstuderen op ons kwaliteitssysteem. Kosten zijn dan erg laag. Koop bij NEN de ISO kwaliteitsnormboekjes, lees dat aandachtig, laat de studenten met je werknemers praten en hun dagelijks werk in een stroomschema zetten. Zo gigantisch veel werk is het niet. Voordeel van een kwaliteitssysteem is niet dat je ineens veel betere producten levert, of betere diensten, maar als iets fout gaat wordt je gedwongen een proces te volgen, verbeteringen aan te brengen in je processen en producten. Je kan werknemers aanspreken, ze kunnen zich niet meer verschuilen achter anderen. En als je nieuwe mensen moet inleren zet je ze 3 dagen achter de computer met het kwaliteitssysteem, je laat ze je processen lezen, je documenten zien, en binnen no-time draaien ze aardig mee.

 

Dus ik geloof dat er zeker veel zin zit in een ISO systeem, vooral als je als bedrijf systematisch wilt werken, wilt kunnen aantonen aan klanten en leveranciers dat je kwaliteit hoog in het vaandel hebt en ze via het systeem kunt uitleggen hoe je je kwaliteit geborgd hebt.

 

Het is inderdaad goed dat iemand zich binnen het bedrijf verantwoordelijk voelt voor het bijhouden van het systeem. Maar als je iedere twee weken even met een groepje een uurtje bijelkaar zit, en daarna nog een uurtje neemt voor de persoon die het systeem bijwerkt per twee weken, dan kom je een heel eind. Daar hoef je echt geen fulltime functie voor te creeren, want dan wordt het een systeem van Pietje, die fulltime kwaliteitsfunctionaris is, en dat is juist niet de bedoeling. Het is een systeem van allemaal. En als iemand anders wil werken dan hij vroeger deed, dan bespreek je dat op de tweewekelijkse vergadering, je past een html pagina aan, en klaar is kees. Niks burocratie, je moet juist flexibel zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor deze positieve reactie, zo klinkt het een stuk haalbaarder. Wij hebben het onderwerp voorlopig maar weer even laten rusten. Over een paar maanden gaan we nog wel eens bedenken of we het echt heel erg nodig vinden. Op dit moment kunnen we namelijk niet echt de mankracht vrij maken voor de hoeveelheid tijd die er nodig schijnt te zijn. Evengoed bedankt voor al jullie reacties, het stemt sowieso tot nadenken..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.