• 0

Provisie bij consultancy

Hallo allemaal,

 

De afgelopen jaren heb ik als student enkele adviesopdracht uitgevoerd voor een ondernemer. Dit varieerde van advies op het gebied van kwaliteitsmanagement tot advies over VCA etc. Voor deze opdrachten hebben we altijd de afspraak gehad dat ik al het werk uitvoerde voor de opdracht die hij had binnengehaald en dat het geld werd verdeeld volgens 50/50.

 

Ik ben nu net afgestudeerd en ga mijn advieswerk fulltime oppakken in mijn eigen onderneming. Bij deze nieuwe situatie passen naar mijn idee ook onderhandelingen op het gebied van de provisie. Wat is een normale verdeling voor dit soort werkzaamheden?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties,

 

 

Wouter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Wouter

 

Er is geen normale verdeling, 50/50 lijkt me eerlijk gezegd in het algemeen een geweldige deal! Wat je kunt vragen hangt af van de grootte van de opdracht, het soort opdracht, jouw eigen ervaring e.d. Een handig startpunt is om een standaard uurtarief te hanteren om een leidraad te hebben. Dit is ook het duidelijkst naar nieuwe klanten toe die je dan direct een idee van jouw kosten kunt geven. Bij een grote opdracht waarbij het nog onduidelijk is hoeveel tijd eraan gespendeerd moet worden kun je dan altijd onderhandelen over een vaste commissie en neem je zelf een (beheersbaar) risico. Veel kleine en middelgrote ondernemingen (mezelf incluis) houden niet zo van adviseurs die maar facturen blijven sturen naar gelang het aantal uren dat ze aan een klant gespendeerd hebben, dat is meer iets voor banken en verzekeraars. Een duidelijke opdrachtomschrijving en resultaatverplichting voor een vast tarief is dan vaak aantrekkelijker. Veel valt of staat met je reputatie, aangezien je werkt op een vertrouwensbasis en je je nieuwe klanten vaak via bestaande klanten binnenhaalt.

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.