• 0

Conflict na uittreden onderhandelingen

Hallo allemaal,

 

Mijn vraag heeft enige inleiding nodig.

 

Enige tijd geleden hebben mijn toemalige partner ik het plan opgepakt om een onderneming te starten. Na wat rond neuzen diende zich een investeerder aan die ook in de zelfde branche als ons plannen had om een bedrijf te starten. In het eerste gesprek hadden wij duidelijk gemaakt geen geld te kunnen investeren en dat hij voorschotten betreffende ons management fee moest betalen zodat wij ook onze kosten zouden kunnen betalen, hij gaf aan dat dit geen probleem was. In het begin was de klik en het vertrouwen aanwezig en zijn we met ons allen enthousiast begonnen aan de voorbereiding. Ik en mijn toemalige partner zouden allebij een ph oprichten en gezamelijk een werkmaatschappij. Daarnaast zouden wij met de investeerder een bv oprichten met de volgende verdeling. De investeerder zou 65% van de aandelen bezitten in ruil voor geld en onze werkmaatschappij (wij dus) 35% inruil voor arbeid en kennis. Er zijn verschillende overeenkomsten over en weer gegaan en in de tussentijd is er door de investeerder geld uitgegeven voor de marketing voorbereiding, meubels en er werdt een pand gehuurd, totaal bedrag 37500 euro aan verplichtingen voor het bedrijf dat nog niet opgericht was. Door onze enthousiasme waren wij natuurlijk verheugd met deze ontwikkelingen wat wil zeggen dat wij het eens waren met de eerste investeringen. Tot dat! De investeerder aangaf niet garant te kunnen staan voor ons management fee terwijl dit een keiharde eis van ons was. Het vertrouwen heb ik in de dagen daarna verloren in deze persoon. Immers had hij een meerderheids belang leverde geen arbeid en nu dus ook geen geld. de 37500 zoals eerder vermeld was ook bedoeld voor zijn eigen bedrijf en heet leek er dus op dat ik mijn eigen stoel aan het voorschieten was.

 

Na het aangeven dat ik niet verder met hem in zee wou gaan gaf hij aan dat ik mij aan de pre-contractuele verplichtingen moest houden. Mijn toemalige partner heeft er voor gekozen wel verder te gaan en heeft ook mijn aandeel de helft van de 35% 17,5 overgenomen.

Nu wil hij mij aansprakelijk stellen voor 17,5 % van de gemaakte kosten, 6500 euro dus. Er is geen een officieel document, contract of offerte ondertekend doormij aangezien wij nog in onderhandeling waren, het bedrijf ondervind geen schade want het is gewoon opgericht in januari 2007. Het geinvesteerde bedrag wordt gewoon door de organisatie gebruikt, pand, meubels, marketing. mijn partner neemt de aandelen over. Ik ben nooit ingeschreven geweest bij de kvk en mijn ph als zowel de werkmaatschappij waren nog niet in oprichting. Het contract was na het uitzoeken door een jurist een wurg contract, zij zijn nu een verkoper kwijt en dat vinden ze niet zo leuk maar Kan hij dit geld van mij eisen. Of sta ik juridisch in mijn recht.

 

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal

 

naam aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Menno,

 

Ik ben zo vrij geweest je naam aan te passen. HigherLevel wordt door google zeer goed geïndexeerd en het is niet raadzaam om tot het einde der dagen met naam en toenaam verbonden te zijn aan een discussie over een dispuut.

 

Nu over je vragen; zoals altijd zijn er twee kanten aan dit veraal (drie zelfs) Wie er redelijk of onredelijk is kan ik niet inschatten zonder de hele zaak van alle kanten belicht te hebben. De "transactie" heeft echter wel enkele ingebouwde faalfactoren.

 

In de eerste plaats zijn investeerders bij voorkeur uitsluitend investeerders en hebben geen andere agenda. Het lijkt erop dat deze investeerder zelf ook ideeën had over de koers van de onderneming zonder dat deze noodzakelijkerwijs overeenstemden met jullie koers.

 

In de tweede en derde plaats hebben jullie als zogenaamde ondernemers de makkelijke weg gekozen. Hoezo management fee? Je bent toch ondernmer? Hoezo 65% van de aandelen voor de investeerders. Dan is hij de ondernemer!

 

Dat zijn dus drie nono's op een rij. Dat is vragen om ellende.

 

Dat de samenwerking opbreekt is dus geen verrassing. Ik weet niet of je nog eisen neergelegd hebt over uitbetaling van je managementfee, dat zou de houding van de overgebleven partners kunnen verklaren, door het indienen van een tegenclain.

 

Zoals ik het nu zie hebben de overgebleven partners geen "recht" op jouw geld (tenzij je iets aan get avontuur hebt overgehouden) en heb jij geen "recht" op middelen uit de onderneming. Tenzij je iets hebt getekend of hebt afgesproken waaruit het tegendeel blijkt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.