• 0

Verkopen van iets uit je inventaris

Nadat ik begin vorig jaar een laptop kocht en deze in mijn administratie netjes onder inventaris heb opgenomen... heb ik de laptop nu aan het eind van het jaar verkocht.

 

Nu zit ik alleen even te kijken hoe ik dat moet boeken, want als ik direct van debiteur aan inventaris boek zie ik bij de btw-aangifte dat m'n omzet niet klopt met het btw-getal...

 

Dus zal ik het eerst aan omzet moeten boeken...

Maar hoe zorg ik er dan voor dat het netjes uit m'n inventaris gaat?

 

Oftwel nu:

 

Aankoop:

1600 Crediteuren credit

1500 Voorbelasting debet

51 Computer debet

 

vervolgens de verkoop:

1300 Debiteuren debet

1550 BTW af te dragen 19% credit

51 Computer credit (ipv op omzet dus)

 

en vervolgens het verlies wat er tussen zat

 

4832 Computer afschrijving debet

56 Afschrijving computer credit

 

 

maar dat resulteerde dus niet in de juiste getallen voor de omzet/btw.

Denk dus dat ik de 2e en 3e stap iets anders moet doen... maar hoe?

Verkoop normaal nooit spullen door (puur werkuren) dus vandaar...

 

Alvast bedankt voor wat hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Willy,

De boekingsgang is in principe correct.

De omzet btw wordt dan bepaald door de "normale omzet" te verhogen met de omzet uit de verkoop van de laptop.

 

Wil je echt aansluiting verkrijgen met de omzet voor de btw dan boek je

 

van de verkoop

1..Debiteuren

1..Aan Af te dragen btw

8..Aan Opbrengst verkopen inventaris (nieuwe rekening in de 8 groep)

 

en voor de volle aanschaffingsprijs:

4.. Afschrijvingskosten inventaris

0..Aan Inventaris

 

De opbrenst verkopen kan je nu meetellen voor de omzet btw. Het boekverlies is te vinden door het saldo te nemen van Opbrengst verkopen inventaris en Afschrijvingskosten inventaris.

 

In de presentatiecijfers (jaarverslag) moet je het saldo opnemen als Verlies bij verkopen inventaris.

Bij de samenstelling van de jaarcijfers is het dan handig om hiervan een specificatie bij de stukken te houden.

 

Met bovenstaande oplossing ben je wel waar je wezen wilt voor de btw maar fraai is deze niet. Ik prefereer de boekingen die je hebt gemaakt waarbij dan voor de omzet van de btw de verkoop van de laptop moet worden meegeteld bij de "normale"omzet. Ook hiervan is een specificatie voor later handig.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik prefereer de boekingen die je hebt gemaakt waarbij dan voor de omzet van de btw de verkoop van de laptop moet worden meegeteld bij de "normale"omzet.

 

Hier had ik reeds heen gekeken, maar eigenlijk geen idee hoe ik dat netjes maak. Want zomaar 'computer afschrijvingen' grootboek als omzet boek ipv gewoon boek te maken lijkt me niet de oplossing (al kloppen de cijfers dan meteen).

Link naar reactie
  • 0

Willy,

 

Nog als aanvulling het volgende:

 

Je maakt voor de aangifte OB hoogst waarschijnlijk gebruik van de geautomatiseerde aangifte van de Belastingdienst. Als het mij goed voor ogen staat vul je dan de te betalen omzetbelasting waarbij het systeem automatisch de daarbij behorende omzet uitrekend. Welnu die omzet moet dan kloppen met de "normale"omzet verhoogd met de verkoopopbrengst (ex btw) van de laptop. Dit kan je als specificatie bij de print van de aangifte vasthouden.

 

Ik zei als het mij goed voor ogen staat...het kan ook zijn dat je de omzet invult en het systeem automatisch de btw uitrekent. In dat geval moet je dus de in te voeren omzet even bepalen door de "normale omzet" weer te verhogen met de verkoopopbrengst (ex btw) van de laptop. Ook hier kan je weer op de print een specificatie maken welke de splitsing van de bedragen voor je vast kan houden voor het geval je nog eens terug moet kijken.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.