• 0

Het schrijven en publiceren van een boek.

Hallo allen,

 

Ik ben van plan om dit jaar een managementboek te schrijven.

 

Hoe gaat het hele proces in zijn werk vanaf het moment van schrijven tot het publiceren door een uitgeverij. Wordt je door een uitgever naar keuze begeleidt ivm redactionele opmaak, stijl, opbouw boek, etc.? Of moet je het allemaal zelf uit zien te zoeken en op zoek gaan naar de juiste uitgever en copywriter o.i.d.?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je maakt eerst een opzet voor het boek. Gaat vervolgens op zoek naar een uitgever. Afhankelijk van de afzetmogelijkheden doet de uitgever je een voorstel. Is er geen uitgever geïntereseert, dan moet je het zelf uitgeven.

 

De hoeveelheid ondersteuning en het honorarium is afhankelijn van de "kracht" van het boek en de reputatie van de auteur.

 

BTW, waar zou het boek over moeten gaan?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Karen en Ilja hier op het forum hebben boeken uitgegeven. Misschien kunnen zij aangeven hoe dat gegaan is in hun geval. Zelf geven wij ook een boekje uit (de Gids Statkapitaal) dat doen we in eigen beheer, waarbij de uitgever alleen de distributie verzorgt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik wil met enkele collega's in een boek weergegeven wat we zoal op managementgebied hebben meegemaakt als consultants. Waarom de ene organisatie succesvoller is dan de ander. Er wordt ingegaan op de rollen van het managementteam, personeel, vision, mission statements, principles, communicatie, rewards, PR, leiderschapsstijlen, etc. Dit wordt vervolgens geillustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden. Aan de hand daarvan geven we enkele voorbeelden en tips hoe het ideale bedrijf eruitziet, wat de rendementen zijn voor het personeel, de organisatie en de voordelen voor de samenleving in zijn geheel. Het wordt luchtig geschreven in begrijpelijke taal, zonder al teveel academische poespas, zodat gevestigde bedrijven maar ook starters dit kunnen toepassen.

 

Hoe je een boek succesvol schrijft en publiceert en gemakkelijk leesbaar maakt, daar zijn volgens mij bepaalde principes en trucjes voor - net als wat wij coinsultants doen. Er zijn vele uitgevers, maar net als met consultants moet je net de juiste zien te treffen.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn geen echte trucs om een boek te publiceren (wel ervaringen, waaronder die van mij).

 

Je moet je van tevoren een paar zaken goed realiseren:

 

1. de markt, denk je dat die er voor is? Voegt je boek iets toe aan de bestaande markt?

 

2. Het doel: sommigen schrijven een boek voor wat naamsbekendheid, of om aan relaties te kunnen geven, anderen schrijven een boek om geld te verdienen. (als auteur krijg je bij een uitgever hooguit 15% van de verkoopkosten, meestal minder)

 

3. Zorg altijd voor een goede, professionele opzet en een idem (eind-)redactie. Bij een uitgever is dat allemaal all-in, als je zelf uitgeeft moet je dat ook zelf regelen. Overigens gaat het daarbij niet om copywriting, maar om eindredactie, vormgeving en productie. Als e niet echt lekker schrijft zul je dus alsnog een vakman/-vrouw moeten inschakelen.

 

4. Bedenk voor je begint al wat je promotiebeleid zal zijn. Verwacht niet dat een uitgever voor je gaat adverteren!

 

5. Verzamel mensen om je heen die kritisch zijn ten aanzien van vorm, tekst en inhoud. Geen familie dus.

 

Verder is het vrij simpel: je schrijft een tekst en levert die aan, ofwel bij een uitgever, of bij een organisatie als mijneigenboek.nl of lulu.com. Overigens kan iedere grotere drukkerij boeken per stuk produceren. Maar het druk- en bindwerk zijn niet de grootste kosten, die zitten 'm in de redactie en de promotie.

 

 

 

P.S.: als ik zo de opsomming van de inhoud lees lijkt me dat véééél te breed. En dus te algemeen, te oppervlakkig. Maar ik wens je uiteraard wel veel succes! :)

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Het handigst is om een uitgever te hebben als je begint met het boek,of liefst een inhoudsopgave en een paar hoofdstukken hebt. Als ze het goed vinden dan kun je een voorschot krijgen en gaan ze je begeleiden, als je dat wilt. Dan kunnen ze je ook nog bijsturen, qua inhoud, waar zij een markt voor zien.

Je kunt ook het boek helemaal schrijven en dan naar een uitgever gaan. Wel is het raadzaam om die uitgever via via te leren kennen, net zoiets als bij investeerders. Uitgevers krijgen honderd keer meer manuscripten toegestuurd dan ze willen publiceren. Zelf ben ik er wel 's in geslaagd om een uitgever te vinden door een compleet manuscript aan een aantal toe te sturen, maar dat was puur geluk, denk ik. De meeste mensen die ik ken die boeken hebben gepubliceerd, hebben dat ism of op verzoek van een uitgever gedaan.

 

Zoals iemand al opmerkte, je boek moet niet te breed zijn, er moet wel een duidelijke "boodschap" in zitten. Eigenlijk moet je je hele boek in twee zinnen kunnen samenvatten.

 

Probeer ook 's totemboek, www.totemboek.nl (vraag naar Yvette Cramer).

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een boek in eigen beheer uitgebracht in een kleine oplage, primair als relatiegeschenk. Het staat ook online als gratis PDF.

 

Het boek is een uit de hand gelopen poging om wat ideeën van mijzelf op papier te zetten. Pas toen het duidelijk werd dat het een 'boek' werd, heb ik gekeken of een uitgever interesse had. Dat was niet het geval, omdat er volgens de uitgevers a) geen markt was voor mijn product of b) het product niet in hun portfolio paste (of c, ze dachten dat mijn werk prul was, in which case they never told me).

 

Los even wat wat je schrijft, hoe je het schrijft en of je nu 6 of 9 cases hebt, een boek is een product dat je moet verkopen.

Besef dus dat wanneer je een uitgever benaderd, je bezig bent met pitchen.

 

Een boekpitch is niet veel anders dan een pitch voor investeerders! De uitgever wil weten:

- wat en hoe groot de markt is voor je boek (voor wie, waarom zitten ze hier op te wachten, welk probleem los je op, welke waarde genereer je)

- wat zijn je concurrenten en hoe onderscheidt je je. (welke andere boeken in je categorie, hoe duur zijn die, wat zijn je Unique Selling Points?)

- welke marketing je wil gaan doen, welke kanalen, heb je endorsements?

- wie de 'schrijver' is en wat hem/haar geloofwaardig maakt als auteur

etc.

 

Check vooral even de sites van de 'grote' Amerikaanse uitgevers van boeken op het gebied van management, die geven goede instructies voor hoe je een boek moet pitchen.

 

Success!

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Met een paar andere ondernemers ga ik misschien ook een boekje uitgeven. We verkopen het alleen via de eigen website en delen het uit aan relaties. Voor een grove kosten-baten-analyse achter op het bierviltje hebben we een schatting nodig voor de kosten van het opmaken, drukken en afwerken.

 

In een ander draadje staat een bedrag van 32.000 euro voor 1.500 boeken met 138 blz A4 full colour. Dat is meer dan 21 euro per stuk, een beetje teveel van het goede. Aantal boeken en pagina's klopt ongeveer wel, maar full colour is niet nodig.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Paul,

 

Deze ondernemer zal van haar levensdagen geen 1500 boeken voor 32000 euro laten produceren. Die prijzen gelden alleen voor grote supersjieke full colour fotoboeken. (en daar doe ik niet in/aan)

 

Een simpele begroting voor een (lees)boek bestaat mijns inziens uit:

 

- Auteur (als je dat zelf doet kost dat slechts tijd)

- Eindredactie/correctie (niet op bezuinigen!)

- Vormgeving cover (de voor- en achterkant)

- Eventuele fotografie auteurs/cover

- Opmaak tekstpagina's

- Drukken en afwerken (meestal door 1 leverancier)

- Eventueel individueel sealen (plastic zakje ter bescherming)

 

Even een indicatie (ervaringsgok) van wat kosten...

Voor eindredactie en opmaak gelden meestal prijzen van 2 tot 6/7 tientjes per pagina (of voor de eindredactie enkele dubbeltjes per woord).

Reken voor de vormgeving van een cover tussen de pakweg 500 en 1500 euro.

De kosten voor drukwerk zijn sterk afhankelijk van het aantal kleuren en de boekvorm die je wilt. Hou je net als mijn uitgever van gebonden en ingenaaide boeken, dan ben je wat meer geld kwijt. Je hebt echter wel een veel luxer relatiegeschenk dan met een pocket/paperback.

Ik heb net zelf dit boekje (http://www.ondernemersboeken.nl/item.aspx?I=139&C=2) laten drukken van 64 pagina's. Daarvoor was de meerprijs van innaaien en dikke kaft (ipv plakken en dun kartonnetje als kaft), per boekje slechts enkele dubbeltjes.

Ik vermoed dat de kosten voor het laten drukken en fraai afwerken van 1500 boekjes op een 'lees'boek formaat van pakweg 14x21 cm (veelvoorkomend) en 128 pagina's (veelvouden van 16 of 32 pagina's zijn het meest gunstig voor de drukkosten) ruim onder de 7000/8000 euro liggen.

Krips in Meppel is mijn vaste boekdrukker en was vroeger de eigen boekdrukker van Elsevier. Zij blijken elke keer weer de goedkoopste en zijn snel en erg professioneel. Boeken drukken en afwerken is een vak apart en voor mij is Meppel buitenland genoeg. ;D

Mocht je na dit epistel precies willen weten wat jullie boek zou kosten bij 1500 exemplaren, dan willen zij vast graag een offerte voor je maken.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel succes toe met je boek(je).

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb net zelf dit boekje (http://www.ondernemersboeken.nl/item.aspx?I=139&C=2) laten drukken van 64 pagina's.

 

......

 

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel succes toe met je boek(je).

 

Karen

 

 

 

Hallo Karen,

 

Ontzettend leuk!, ik heb net Calimeromarketing (de 1-uur versie :) ) besteld.

Want wat ondernemen naast het ondernemen zelf ook zo leuk maakt is om er over te lezen.

 

Eén puntje: op je website Ondernemersdroom.nl onder 'Pers' werkt de link naar het artikel Uitvaart | oktober 2006 niet.

 

Groeten van Pieter Hooftman

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

het zetten en drukken an een "boekje" kost enkele euri per stuk. In ieder gaval minder dan 5. Wij doen dat bij Schuttermagazijn (Drukker). Prima en goedkoop.

 

Wil je een proefexeplaar, overweeg een fotoboek van de Hema (topkwaliteit printing on demand) leuk voor verslagen of kinderboeken. Ziet er werkelijk ongelofelijk mooi uit. Je stelt het boek samen op je eigen computer, stuurt het naar de Hema en binnen twee weken heb je het gebonden in huis.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Aangezien er problemen zijn met je pb systeem, hierbij de post op het forum

 

============================

Beste Karen,

 

Afgelopen maandag heb ik het boek Calimeromarketing besteld, en gisteravond volledig kunnen lezen. Door toeval zag ik in het topic over het publiceren van een eigen boek, de naam 'Karen' staan. De naam kwam me bekend voor, zeker toen ik in uw signature de naam van het boek zag staan.

 

Ik wil u graag melden dat het boek met veel plezier gelezen is geworden. Sommige tips zal ik ook zeker in de praktijk gaan toepassen, aangezien er fouten bij kleine ondernemers naar voren kwamen die mij aanspreken. Ik weet zeker dat ik het nodige voordeel kan halen uit uw boekwerk. De content van het boek kwam volledig overeen met mijn situatie als klein ondernemer.

 

Hierbij wil ik u dus complimenten maken voor het schrijven van een nuttig en mooi boek!

http://www.adfactor.nl - Sponsored content & display advertising
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.