• 0

Kosten bijwonen conferenties

Hallo,

Ik wil binnenkort een aantal conferenties in het buitenland gaan bijwonen. Wat zijn hier de aftrekbare kosten?

 

Verder: dank zij dit forum, dank aan Welleke, heb ik nu met een Ltd constructie een CV die gelijkwaardig is aan een BV en waar ik geen DGA salaris hoef te hebben. De belastinginspecteur is akkoord gegaan.

 

 

met vriendelijke groeten,

P tèr

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor sommige kosten geldt een drempel. Pas als u boven de drempel uitkomt, mag u het meerdere aftrekken. Het gaat om de totale kosten per jaar dus niet van 1 bedrijfsuitje maar allen bedrijfsuitjes e.d. van het jaar.

optie 1

Voor de volgende kosten is de eerste 4.000 niet aftrekbaar:

- kosten voor voeding, drank en genotmiddelen;

- kosten voor representatie, zoals recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak;

- kosten voor onder meer congressen, seminars, symposia, excursies en studiereizen.

De drempel van 4.000 geldt ook voor de reis- en verblijfskosten die met deze kosten verband houden . Voor de reis- en verblijfskosten voor congressen en dergelijke geldt bovendien een maximum van 1.500. Dit maximum geldt niet als het bijwonen voor uw werk noodzakelijk is.

optie 2

U kunt bij de aangifte ook kiezen om het totaal van deze kosten voor 75% af te trekken. U hoeft deze kosten dan niet te verminderen met 4.000

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt belvi,

 

Uit jouw info haal ik dat als mijn firma het noodzakelijk vindt dat ik congressen bijwoon er dan geen drempels zijn voor reis- en verblijfkosten.

 

Jouw antwoord suggereert dat dan toch de kosten voor congressen etc een drempel hebben van 4000 euro. Vermoedelijk zal dat niet zo zijn. Maar ik vraag het toch nog even voor alle duidelijkheid: als een bedrijf vindt dat je een congres moet bijwonen, dan is toch alles aftrekbaar? En krijg je toch ook een daggeld?

 

Waar kan ik dit soort info vinden?

met vriendelijke groeten,

P tèr.

Link naar reactie
  • 0
Uit jouw info haal ik dat als mijn firma het noodzakelijk vindt dat ik congressen bijwoon er dan geen drempels zijn voor reis- en verblijfkosten.

Het gaat niet zozeer om of de firma het noodzakelijk vindt maar de Belastinginspecteur, als die dat ooit gaat toetsen. Op zich is de scheidingslijn soms wat lastig te bepalen. De rechter heeft ooit gezegd dat "vakcursussen gericht op het verwerven van een afgeromde hoeveelheid kennis of vaardigheden" gewoon volledig als zakelijke kosten aftrekbaar zijn zonder drempel. Om u even een voorbeeld te geven, tekstverwerklingscursus voor de secretaresse, chauffeursopleiding, management- en talencursussen enz.

Deze kosten zijn dan volledig aftrekbaar zonder enige drempel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.