Dragons' Den in Nederland (2007)

Aanbevolen berichten

Maar wat nu als ik starterscentra even vervang door loopcentra, loopcentra om dreumesen te leren lopen.

 

Gelukkig heeft de leertheorie de laatste eeuwen grote voortgang geboekt 8) Lopen is inderdaad een activiteit van het lichaam die je leert met vallen en opstaan, letterlijk. Babies/dreumessen leren met trial & error verschillende kleuren en vormen blokken te onderscheiden. Dat geldt als de primitiefste vorm van leren.

 

Maar een complexe cognitieve activiteit als ondernemen is een ander verhaal. Het lijkt me onzin om dat met 'trial & error' te doen. Dat begint met boeken lezen, aan forums en klankborden deelnemen, ideeën in kleine kring bespreken, je plan meerdere keren herzien, een presentatie voorbereiden etc. etc. voordat je je plan - nota bene in de openbaarheid - aan investeerders presenteert. En daar schieten de deelnemers van Dragon's Den toch een beetje in tekort.

Link naar reactie

Volgens mij kijken er veel ondernemers (in spé) en die leren er toch echt van.

 

Precies dus laten we vooral discussie voeren over waar wij denken dat de "ondernemer" de bietenbrug op gaat.

Van de discussie over de vorige aflevering smeulen nog wat berichten na in mijn inbox. ;D

 

 

Discussie over het starten van een starterscentrum en hoe dat vorm gegeven zou moeten worden kan in het onderdeel innovatie en nieuwe ideeen met een nieuwe discussie, dus als mensen zich geroepen voelen, be my quest.

Link naar reactie

Dragons Den op Nederland 3 is een aanwinst voor de televisiekijker. (i.p.v. de vele soaps, quizzen en belspelletjes) Ook vergeleken met Het beste Idee van Nederland, waar haast elke vinding als geweldig werd bejubeld. Bij Dragond Den zijn de investeerders gelukkig kritischer. Dit werkt beter dan welke folder of voorlichtingscampagne dan ook. Vooral als waarschuwing aan elke startende ondernemer om hun huiswerk beter te doen. Zelfs de kandidaten met een succesvolle pitch zullen het nog lastig genoeg krijgen om hun zaak overeind te houden.

 

Die stickervellen zij louter en alleen uit idealisme beloond door de investeerders. Iedereen kan zelf thuis een stickertje met een telefoonnummer erop schrijven. Daar ga je echt geen 7 Euro voor betalen

 

Wel had hij een wervende presentatie. Jammer alleen dat starters met een beter idee maar niet de juiste presentatie afvielen. Daar behoren goede investeerders doorheen te kunnen prikken. Vooral voor starters met een goed idee maar zonder ondernemerskwaliteiten zou een investeerder+ ( die een actieve rol speelt in de bedrijfsvoering) een uitkomst zijn.

Link naar reactie

Tech Nico,

 

Ik ben het wel met jou eens dat als de starter in kwestie alles uit handen geeft hij niet meer zijn bedrijf runt. Maar net zo als je bij het leren lopen letterlijk met de hand werd geleid, zouden starters met problemen ook veel intensiever moeten worden begeleid, niet door een adviseur op de achtergrond maar door een ervaren partner.

Link naar reactie

Ik ben het wel met jou eens dat als de starter in kwestie alles uit handen geeft hij niet meer zijn bedrijf runt. Maar net zo als je bij het leren lopen letterlijk met de hand werd geleid, zouden starters met problemen ook veel intensiever moeten worden begeleid, niet door een adviseur op de achtergrond maar door een ervaren partner.

 

Als coach van met name startende ondernemers kan ik uit eigen ervaring vertellen dat coaching/begeleiding/advisering pas werkt en resultaat brengt wanneer de coachee (de gecoachte persoon) hier zelf voor kiest, het gezegde "als de leerling bereid is verschijnt de meester" is heel treffend in het verwoorden hiervan.

 

Dragon's Den is natuurlijk op de eerste plaats TV. Ik denk dat je het kunt betitelen als een amusementsprogramma, zeer vergelijkbaar met Idols. Het niet kunnen begrijpen van mede-forumleden dat "ondernemers" zich zo presenteren zou je wat dat betreft kunnen vergelijken met een conservatoriumafgestudeerde zanger die een puistenkoppie op zaterdagavond een Elvisnummer ziet zingen in de hoop hiermee beroemd te worden.

 

Tussen de verschillende flaters zitten er natuurlijk ook enkele serieuze inzendingen tussen die best potentie hebben.

 

Los van het format is iedereen natuurlijk verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Bij veel presentaties wordt weinig gebruik gemaakt van prototypes, ondersteunend informatiemateriaal etc. De financiele cijfers zijn vaak zeer slecht voorbereid. Ergens onbegrijpelijk want er is natuurlijk voldoende bekend over welke informatie een investeerder graag wil horen.

 

De aflevering van gisteren helaas nog niet "live" kunnen kijken dus dat wordt weer internettv kijken ....

 

Persoonlijk vind ik het wel geinige TV, op de een of andere manier ook inspirerend ...(inspirerender als GTST in iedergeval ;-) ...)

 

Ard

Link naar reactie

Ben ik simpel als ik het vreemd vind dat de ondernemer met de SOS sticker totaal niet onderhandelde over het percentage? Het lijkt mij dat ze een beetje felheid van de ondernemer ook wel kunnen waarderen? Of is het gewoon braaf ja-knikken?

 

Online uitzending is trouwens hier te vinden: http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/serie?serID=2133

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

In deze aflevering werd in ieder geval meer gebruik gemaakt van ondersteunende materialen.

 

The beachboy was niet reeel

 

De schuurmachine-man had een beter lot verdiend.

 

De GSM man deed mijn nekharen overeind gaan staan, wat die man ook aan cijfers op tafel zou leggen, ik zou er nimmer 1 eigen euro in investeren.

 

De Raw food man was sympathiek maar geen ondernemer, dus logisch dat er geen centjes vrijkwamen.

 

Met die SOS sticker kun je nog alle kanten op. 100000 euro is in verhouding tot een markt van bezorgde ouders en grootouders natuurlijk ook een klein getal. Sterk internetgerelateerd qua afhandeling, dus voor deze dragon's handel die te overzien was.

 

Vond het toch wel een redelijk aflevering.

 

Ard

Link naar reactie

Die schuurmachine man had met een zakelijke compagnon misschien wel een investering kunnen krijgen.

De vorige keer bleek dat de uitvinder van de pannenring wel een investering wist los te peuteren dankzij een handige zakelijke bemiddelaar, die achter de vinding stond en stevig kon onderhandelen.

Zelf was het hem waarschijnlijk nooit gelukt in zijn ééntje. Mensen als de surfboard man of de rawfootman moeten gewoon niet alleen in het diepe gegooid worden. Zonder een deskundige zakenpartner lukt het hun nooit.

Link naar reactie

Mensen als de surfboard man of de rawfootman moeten gewoon niet alleen in het diepe gegooid worden. Zonder een deskundige zakenpartner lukt het hun nooit.

 

Ben ik niet helemaal met je eens. Het geldt absoluut voor een groot deel van de mensen, maar doorzettingsvermogen, absoluut geloof in je product en een stukje lef kunnen nog wel eens zorgen voor een succes. Ze zullen alleen wat harder moeten bijleren en wellicht wat meer valkuilen tegenkomen.

 

Link naar reactie

Doorzettingsvermogen, absoluut geloof in jouw product en vooral een beetje lef zijn nodig maar niet voldoende. Alleen al het verkopen/sales is een vak apart. Daar moet je talent voor hebben. Dat blijkt ook bij Dragons Den keer op keer. Zelf heb ik met mijn uitvindingen samenwerking op dat gebied gezocht. En dan blijkt gewoon dat je keer op keer ernstige fouten maakt, terwijl ik toch diverse marketing/sales boeken cursussen heb doorgenomen. Niet alles staat in de boeken. Je kan als starter niet overal even goed in zijn. Topverkopers zijn gewoon goud waard. Eigenlijk heeft elke startende ondernemer mijn zijn/haar idee recht op de beste verkoopstrategie/medewerkers.

Link naar reactie

(ik kan het niet laten)

De schuurmachine heeft zeker een investeerder verdiend.

 

Er zullen veel meer mensen kijken dan meedoen aan dragons den. een aantal van die kijkers hebben ook een goed idee, en worden door het 'gedrag' van de investeerders absoluut gedemotiveerd. Want: dan staat er eentje met een goed verhaal en produkt en wordt er toch niet geinvesteerd.

 

Is het niet een idee om een heel leger aan dragons achter de hand te hebben ,die gewisseld worden per pitch, zodat een investeerder die geinteresseerd is in de bouw op de stoel wordt gezet om de schuurmachine te beoordelen. Volgens mij krijg je een veel beter beeld van he produkt. Je kan ook niet van een dragon verwachten dat ie alles kan beoordelen.

 

De huidige investeerders gaan alleen rechtop zitten wanneer het een internet applicatie betreft.

Link naar reactie

Roozeboos, je bent te negatief over de investeerders en ze investeren ook in zaken die niets met internet te maken hebben, zoals de afgietring.

 

Die schuurmachine is een ingenieus en voor zover ik het kan inschatten een uitontwikkeld product. Maar het is een product voor een wel erg beperkte marktniche.

Link naar reactie

Gekenen via uitzending gemist

 

Ik weet dat ondernemers dun gezaait zijn in Nederland, maar in deze aflevering zat er niet één! Ook die stickerguy gaat er niks van bakken als hij het alleen moet doen.

 

Ik begin zo langzamerhand wél te balen.Het programma Dragons Den kan een behoorlijke impuls geven aan de ontwikkeling van ondernemerschap in dit land, maar als er alleen maar minkukels in beeld gebracht worden heeft dat geen zin.

 

Vergis je niet, DD is wel degelijk entertainment, maar een paar echte ondernemerstalenten hadden het programma. ook entertainment wise, geen kwaad gedaan.

 

Nu is slechts mijn vraag: Waarom zijn er geen (of heel weinig) ondernemers die een pitch wagen. Willen ze niet of zijn ze niet bereikt?

 

Btw, ik vraag me af of het programma een lang leven beschoren is. 350.000 kijkers op vrijdag prime-time lijkt me niet houdbaar.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Nog even over die SOS-sticker, is er niet gevraagd naar de kostprijs ervan of heb ik het gemist? Zo'n velletje hoeft toch niet meer dan een euro te kosten, of zit ik er nu helemaal naast? Lijkt me dan een redelijke winstmarge...

 

De stickervellen op zich zijn niet zo duur, het is meer de logistiek eromheen die de prijs iets op zal drijven. Alle velletjes zijn immers uniek en moeten dus ook op dat unieke adres bezorgd worden.

Om dat logistiek/technischte realiseren ben je wel even bezig, maar als het eenmaal draait heb je een cashcow.

In het programma werd even snel iets gezegd, "we moeten sponsors zoeken". Naar mijn idee willen de heren investeerders dit uitrollen mede dankzij de steun van "sponsors".

Ik vermoed dat ze een of andere instelling gaan benanderen die de eerst 50.000 velletjes sponsort. Kijk dan heb je alle investeringen er al uit lijkt mij .

Link naar reactie

Nu is slechts mijn vraag: Waarom zijn er geen (of heel weinig) ondernemers die een pitch wagen. Willen ze niet of zijn ze niet bereikt?

 

Btw, ik vraag me af of het programma een lang leven beschoren is. 350.000 kijkers op vrijdag prime-time lijkt me niet houdbaar.

 

Wordt misschien eigenlijk pas boeiender als ze het verhaal verder af maken. Er is misschien meer behoefte aan een soap achtig verhaal.

 

Dus niet alleen die pitch laten zien waarmee ze geld proberen op te halen, maar ook kijken hoe het ze er na af gaat.Bij een afwijzing toch laten zien wie er heeft doorgezet of toch maar achter de PC bij een baas heeft gekozen. Voor de goede orde, dit laatste is niets mis mee en kan heel waardevol zijn hetgeen dan ook best getoond mag worden.

 

De verhalen over de ondernemers die wel door gaan en maar niet van opgeven weten zal heel boeiend materiaal opleveren.

 

Lekker vluchtig en snel gebracht met veel sluik reclame (in ieder geval zonder die achtelijke herhalende reclame blokken), zal het programma betaalbaar maken en wellicht nog leuker maken:-) Ik heb het me die Pouw en Witteman ook wel gehad voor het slapen gaan.:-)

 

"Ondernemers in actie!" (leuke naam voor het programma).

 

Perry

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Nu is slechts mijn vraag: Waarom zijn er geen (of heel weinig) ondernemers die een pitch wagen. Willen ze niet of zijn ze niet bereikt?

 

Lijkt me simpel.

1. Als je geen deal sluit, kun je het voor alle andere investeerders verder wel vergeten

2. Wie wil er z'n hele businessplan op TV? Dan kun je je bedrijf ook verder wel vergeten.

3. De jury bestaat voor zover ik begrijp niet uit VC's of angel investors maar uit zakenmensen en mensen met veel geld. Die laatste hebben niet per definitie verstand van investeren.

4. Een investeerder investeert twee jaar voordat een product in de markt geintroduceerd wordt, in het ideale geval. Investeer je later dan ben je te laat. Maar in die fase ga je als ondernemer niet voor TV pitchen, toch?

 

 

Link naar reactie

1. Als je geen deal sluit, kun je het voor alle andere investeerders verder wel vergeten

2. Wie wil er z'n hele businessplan op TV? Dan kun je je bedrijf ook verder wel vergeten.

3. De jury bestaat voor zover ik begrijp niet uit VC's of angel investors maar uit zakenmensen en mensen met veel geld. Die laatste hebben niet per definitie verstand van investeren.

4. Een investeerder investeert twee jaar voordat een product in de markt geintroduceerd wordt, in het ideale geval. Investeer je later dan ben je te laat. Maar in die fase ga je als ondernemer niet voor TV pitchen, toch?

 

Punt 3. valt wel mee, zo heeft Annemarie van Gaal diverse investeringen/deelnemingen in mediabedrijven (o.a. Bright) en heeft Willem Sijthoff BNR en FD opgekocht en samengevoegd. Wellicht niet het standaardprofiel voor 'de investeerder', maar het zijn naar mijn idee wel mensen die ondernemen snappen en die eigen geld in jonge ondernemers willen steken. Daar is volgens mij niet veel mis mee (in het programma mag bijvoorbeeld niet meer dan 150.000 per dragon gevraagd worden, dat houdt grote VC's sowieso al buiten de deur).

 

4. is ook niet echt aan de orde, het gaat met name om direct toepasbare producten of internetideeën, er zit vrijwel geen pitch tussen voor een zwaar technologisch product waar zeer veel manuren in de ontwikkeling gestoken dienen te worden. het is vooral marketinggeld dat gezocht wordt.

 

Ik vond deze aflevering trouwens wel leuk om te volgen. Het waren vrij standaard problemen die deze ondernemers hadden, daarom ook wel herkenbaar. Meer echte ondernemers zou welkom zijn, maar als het zo blijft denk ik niet dat er veel schade is aan 'het ondernemerschap in nederland'.

 

Ik hoor er trouwens veel goeds over van niet-ondernemers, ik heb nog nooit zoveel mensen gehoord die 'ook een idee hebben en dit ook eens graag zouden willen proberen'. Vervolgens krijg ik veel 'dit idee verkoopt zichzelf'/'inkomsten uit reclame'-ideeën te horen, maar toch :)

Link naar reactie

Ik kijk al een aantal jaren naar DD op de BBC en toen ik het ontdekte werd het nog 's nachts uitgezonden. Toen vlogen de vonken er echt af. Zonder erbarmen werden presentatie/businessplannen neergesabeld, maar wel met toevoeging van informatie waar je wat aan had. Het laatste panel wat de BBC had is toch meer gepolijst. Ik mis inhoudelijk iets aan de DD van de KRO. Misschien zijn de montages niet goed gemaakt of is er een andere oorzaak. Als kijker kreeg ik niet echt waardevolle informatie mee aan aandachtspunten. Het is een beetje teveel; "heb je patent aangevraagd", "omdat je geen patent hebt doe ik niet mee".

De KRO moet maar gauw de rechten kopen van "mind your own business". Dan kunnen we tenminste leren van ondernemers die al draaien.

Wanneer de serie afgelopen is ga ik een zondagmiddag uitzendinggemist kijken. Toch juich ik dit initiatief toe alleen de uitvoering moet gewoon beter.

Of nog beter; mind your own business uitzenden.

Link naar reactie

Tja, vraag geen drie ton. Dat trekken de Dragons niet. Aan de ondernemerskant dit maal twee toppers. Goeie producten prima presentaties en prima ondernemers. Maar anderhalve ton is geen geintje. IZag ik nou angst in de ogen van de draken? Zitten ze er echt alleen voor de gein? Worden al die ondernemers voor het vermaakt opgetrommeld? Maken ze geen enkele kans op financiering? Ik zou dat kwalijk vinden. Maar ja, de serie is nog niet afgelopen. Wie weet worden we nog verrast.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Wat mij opvalt als ik het kijk, is dat ik na twee zinnen een pitch in gedachten in een hok duw. "Dit is dus een oninvesteerbaar klein idee zonder ambitie", "Dit is ringtone-aanbieder Jamba maar dan als User generated Content die teveel moeite zal kosten om te doen en dus geen succes wordt", "Dit is een uitvinder met een mooi idee, ga naar de Praxis/Xenos/Bosch en leg het hen voor, en ga daarna z.s.m. aan de slag met een ander idee".

 

Ik denk dat dat een wijze les is, immers investeerders zien in hun dagelijkse praktijk véle plannen voorbijkomen en zullen dezelfde eerste neiging tot classificering hebben. Eruit springen door je concept zéér krachtig neer te zetten en zélf al een positie in te nemen in de allereerste zin die je zegt, dat vond ik zelf de beste les van deze aflevering.

 

Verder ben ik het eens met de opmerking van Katertje :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.