• 0

Benodigde documenten voor softwarelicentie

Ik heb een webapplicatie ontwikkeld, maar loop vast bij het laten opstellen van een aantal juridische documenten. Voordat ik geld ga uitgeven aan een jurist, zou ik graag eens jullie mening over onderstaande horen.

 

De webapplicatie bestaat uit een aantal modules. Klanten kunnen een licentie afnemen, welke hun het recht geeft voor een vastgelegde periode voor een vastgelegd aantal gebruikers gebruik te maken van een aantal modules.

 

Aan welke juridische documenten dien ik hierbij te denken? Uiteraard het contract dat ik me klanten afsluit, maar ook iets als een licentieovereenkomst?

 

Ik hoop dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen.

 

Alvast dank!

 

Lionel

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Aan welke juridische documenten dien ik hierbij te denken? Uiteraard het contract dat ik me klanten afsluit, maar ook iets als een licentieovereenkomst?

 

Het contract is een licentieovereenkomst, want wat je wilt verkopen is kennelijk het gebruiksrecht op software. Of als je het als online dienst aanbiedt dan wordt het een ASP-overeenkomst.

 

Aandachtspunten in zulke contracten zijn o.a. looptijd en opzegtermijn, prijs en indexering, beschrijving van de functionaliteit, afbakening van het gebruiksrecht, beschikbaarheidsgaranties, begrenzing van aansprakelijkheid, onderhoudsgarantie, ter beschikking stellen van broncode (al dan niet met escrow).

Link naar reactie
  • 0

Renep heeft gelijk. Het contract met de klant is de licentieovereenkomst. Verder zou je Algemene Voorwaarden kunnen hanteren die op verhoudingen van toepassing is. Ze moeten wel steeds verstrekt worden. Een deel in die Algemene Voorwaarden zal overlappen met wat in de licentieovereenkomst staat. Maar omdat je de voorwaarden in de licentieovereenkomst pas bindend kan maken zodra een partij klant wordt en de licentieovereenkomst tekent, kan het handig zijn dat (een deel van) die bepalingen al in de Algemene Voorwaarden staan die al eerder ter hand gesteld kunnen worden aan de potentiele klant. Indien je een bedrijf hebt waarin meerdere personen vertegenwoordigingsbevoegd zijn zou je ook in het register van de KvK kunnen aangeven wie bevoegd is tot wat en tot op welke hoogte.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.