• 0

Opzet marketingcommunicatieplan

Onderstaand mijn opzet voor een marketingcommunicatieplan. Wat hoort er wel en wat hoort en niet tussen? Van school uit heb ik hier nooit onderwijs in gehad, dus dan wordt het een beetje lastig.

Alvast bedankt!

Voorwoord

 

Inhoudsopgave

 

   1. Management summary

1.1   Inleiding

1.2   Gewenste situatie

1.3   Huidige situatie

 

2. Achtergrond

   2.1 Aanleiding

   2.2 Het onderzoek

   2.3 Aanpak

 

3. Analyse en kenmerken

   3.1 Extern macro

      3.1.1 Politiek

         3.1.1.1 Wetgeving

         3.1.1.2 Nieuwe wet- en regelgeving

         3.1.1.3 Milieuzones

         3.1.1.4 Subsidieregeling

      3.1.2 Economisch

      3.1.3 Sociaal

         3.1.3.1 Roetfilters zijn nutteloos

         3.1.3.2 Vrachtwagens zonder filter niet weren

      3.1.4 Technologisch

         3.1.4.1 Technologie achter de filters

         3.1.4.2 Overzicht soorten filters

   3.2 Extern meso

      3.2.1 Afnemersanalyse

         3.2.1.1 Segmentatie

         3.2.1.2 Geografische gegevens

         3.2.1.3 Klantwaarden

         3.2.1.4 Behoeften van de afnemers

      3.2.2 Bedrijfstakanalyse

         3.2.2.1 Vijf krachten model van Porter

      3.2.3 Toeleveranciersanalyse

         3.2.3.1 Huidige leveranciers

         3.2.3.2 Assortiment roetfilters huidige leveranciers

         3.2.3.3 Potentiële leveranciers

      3.2.4 Concurrentieanalyse

      3.2.5 Distributieanalyse

 

4. Communicatiestrategie en communicatiedoelen

   4.1 Strategie

   4.2 Communicatiedoelen

 

5. Communicatieboodschap en –aanpak

   5.1 Intern

   5.2 Extern

      5.2.1 Product

      5.2.2 Prijs

      5.2.3 Plaats

      5.2.4 Promotie

      5.2.5 Personeel

 

6. Communicatieactiviteiten en –middelen

   6.1 Website

   6.2 Vertegenwoordigers

   6.3 Mailing

 

7. Conlcusie

 

8. Eventuele bijlagen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind hem schitterend... ;D

 

Volgens mij is er geen eenduidig marketing- of marketingcommunicatieplan te maken. Jij maakt hem op jouw manier, ik op mijn manier en weer iemand anders op zijn manier.

 

Als je hem zo uitschrijft heb je volgens mij een aardig uitgebreid plan, maar je kunt er natuurlijk nog voor kiezen om allerlei modellen en variaties toe te voegen. De vraag is of dat je plan beter maakt.

 

Kort en bondig lijkt me ook hier op zijn plaats, met uitwerkingen waar nodig.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

 

Ziet er goed uit.

 

Misschien kun je van de concurrentieanalyse een apart hoofdstuk maken, waarin je de concurrenten op alle genoemde aspecten doorneemt. Pas daarbij overigens op voor al teveel concurrentiefocus en neem mee dat zowel leveranciers als afnemers aan verticale concurrentie kunnen doen (desintermediatie). Wees kortom kritisch op de bestaande marktstructuur: wat zijn imperfecties en biedt dat kansen?

 

Wellicht kun je bij de marktstructuur meenemen hoe de waardeketen in mekaar zit. Door waarde toe te voegen of weg te halen (IKEA, Kwikfit) verander je je positionering.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Staan wel aardig wat dezelfde onderwerpen in of die je in ieder geval 2x behandeld. vooral bij externe analyse zo, en waarom beginnen in engels.

 

Link naar reactie
  • 0

Staan wel aardig wat dezelfde onderwerpen in of die je in ieder geval 2x behandeld. vooral bij externe analyse zo, en waarom beginnen in engels.

 

Tsjah waarom beginnen in het Engels, het is niet voor niets een opzetje, kan het altijd nog verbeteren. Hoe zou ik de externe analyse volgens jou dan beter kunnen opstellen?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

ikzelf ben geen voorstander van een meterslange inhoudopgave.

byv.

3.2 externe analyse

 

ipv

3.2 .1 leveranciers

3.2. 2 concurent

Dat is mijn mening hoor ;D

 

Ohja en let goed op in plannen zoals dit ga je vaak hetzelfde vertellen bij verschillende onderwerpen. mensen verliezen dan hun interesse ::)

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zie geen overlapping. Wel valt me op dat je de marketingmix (prijs, product, plaats, etc) onder communicatie plaatst. Dat lijkt me onjuist. Eerst marketing in balans brengen, dan pas communicatie-prioriteiten stellen.

Ik neem aan dat je de hoofdstukken 4 en 5 bedoelt. Hiervan was mijn bedoeling dat ik in hoofdstuk 4 aangeef hoe we de communicatie globaal aan willen pakken (de strategie). Mede in hoofdstuk 4 de doelen die we met de communicatie willen bereiken.

Hoe bereik je de doelen die gesteld worden in hoofdstuk 4? Met de marketingmix die dan verder uitgewerkt wordt in hoofdstuk 5.

Tenslotte gebruik ik de communicatieactiviteiten in hoofdstuk 6 om de punten "aangestipt" bij de marketingmix verder uit te werken.

 

Als voorbeeld:

Bij de marketingmix promotie: website, direct mail et cetera.

Dan krijg je bij de communicatieactiviteiten: Website -> uitwerking.

Mailing -> opstellen

 

Hopelijk ben ik een beetje duidelijk. :)

Link naar reactie
  • 0

Poeh hé! Dat wordt snel een boek als je niet oppast. Maar wel een degelijk boek ;-)

 

Misschien is het ook een idee om toe te voegen hoe je gaat meten of je je doelen gerealiseerd hebt en bij welke scores je je plan/aanpak gaat aanpassen?

 

Een budget doet het ook altijd goed (evenals een inschatting van de opbrengsten en een beschrijving van wat er aan je neus voorbijgaat als je besluit niet te communiceren).

 

Succes!

Daphne

Link naar reactie
  • 0

Wat ik niet zie in de inhoudsopgave is dat je communicatiedeel een eigen hoofdstuk doelgroep (etc.) heeft. Die is namelijk niet per definitie hetzelfde als je marketingdoelgroep. Geen idee wie roetfilters koopt (wie beslist) maar in je communicatiestrategie neem je ook de beïnvloeders mee. Kan zijn dat we het hier over dezelfde doelgroep hebben, maar het kan ook verschillen. Richt je je als McDonalds zijnde in je communicatie op de hongerige kinderen of op de smakeloze ouders? Dat idee. Het kan je communicatiestrategie en je mediakeuze aardig beïnvloeden.

 

En als ik het toch over media heb: een budget hoort wel onderdeel zijn van je plan. Net als een evaluatie eigenlijk: want wat is het resultaat van je acties, hoe ga je meten?

 

Maar het ziet er verder goed uit, ik sluit me wat dat betreft aan bij de vorige reageerders.

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Marketing en communicatie zijn niet hetzelfde. Je zal voor de hele breedte marketingkeuzes moeten maken, maar in je communicatie kan je focussen. IKEA bestaat bij de gratie van bouwpakketten, maar in campagnes zie je nooit dozen. H&M is een discounter, maar hun reclame suggereert een modieuze formule. Je marketing kan dus nooit ondergeschikt zijn aan je communicatiedoelstellingen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

hallo skylighter,

ik zag dat je zij dat je het geen probleem vind als iemand jou ondernemingsplan wil zien. ik ben momenteel ook bezig met mijn ondernemingsplan aan het schrijven. en het verloopt tot nu toe best wel goed. maar ik zou graag ook die van jou willen bekijken. wie weet heb ik wel iets over het hoofd gezien en misschien kunnen we wel van elkaar wat leren. ik heb er ook geen problemen mee als je die van mij wil bekijken. hoop snel van je te horen.

groetjes

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik ben op dit moment net begonnen met mn afstudeeropdracht voor een camping, het is de bedoeling dat ik een marketingcommunicatieplan gaat maken. Zou je me informatie kunnen mailen over jouw marketingcommunicatieplan?

 

Zelf maak ik veel gebruik van het boek Marketingcommunicatiestrategie, Floor & Raaij.

 

Groetjes,

 

Nancy

Link naar reactie
  • 0

Stagiaire Sophie krijgt meteen een kneus omdat ze precies hetzelfde doet als haar voorgangers...

 

Wellicht is het een idee deze draad op slot te doen vanwege de aantrekkingskracht op studenten met stage-opdrachten?

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.