• 0

Welke samenwerkingsvorm?

Ik ben er nog niet uit welke samenwerkingsvorm ik moet kiezen, misschien kan dit forum mij hierbij helpen.

 

Situatie:

 

2 bedrijven, 2 BV's, willen gaan samenwerken.Bedrijf A is een redelijk groot bedrijf, met een goede naamsbekendheid, goede inkomsten en veel klanten. Bedrijf B is net opgestart en heeft bijna geen klanten.

 

Bedrijf B heeft dus een product maar geen klanten. Bedrijf A heeft ook hetzelfde product maar teveel klanten, zij gaat haar klanten doorsturen naar bedrijf B. Hiervoor zal zij een gedeelte van de winst krijgen. Bedrijf A wil voor de rest niet aansprakelijk zijn, en geen geld inbrengen etc. Alleen de klanten.

 

Bedrijf B gaat hier natuurlijk door groeien en zal veel voordelen verkrijgen uit de samenwerking. Zij zal ook aansprakelijk zijn, zorg dragen voor alles etc,

 

Nu is mijn vraag welke samenwerkingsvorm het beste is. Ik ben nu aan het kijken naar een maatschap, maar kom hier niet goed uit of 2 BV's dit wel kunnen doen. Alles gaat namelijk alleen vastgelegd worden in een contract, een BV opstarten is geen mogelijkheid en een anders vorm waarmee inschrijven in het handelsregister vereist is, is ook niet mogelijk.

 

Wat ik niet geheel snap is de joint venture. Is dit nu een samenwerkingsvorm op zich, of is een maatschap een voorbeeld van een jointventure.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jennis, zonder de intentie je topic te kapen ga ik hier ook een vraag stellen, komt nml bijna op hetzelfde neer en lijkt het me zinloos er een apart topic van te maken. Als je dat liever hebt, zeg het.

 

Een vriend van mij wil voor zichzelf gaan beginnen. Nadeel van zijn beroep is, is het hoge bedrag aan investeringkosten. Hij heeft absoluut potentie en een groot netwerk waaruit hij direct opdrachten kan putten en zodoende een goede start kan maken. Nu heeft hij gesproken met iemand die al jaren in dezelfde branche werkzaam is, die heeft al het benodigde apparatuur en ruimte waar hij zo aan de slag kan gaan. Het gesprek is goed verlopen, de klik is er en nu gaat die persoon hem een samenwerkingsvoorstel doen maar hij weet niet zo goed wat te verwachten. Prior is dat hij zelfstandig wil opereren onder een eigen naam.

 

Hebben jullie hiervoor ideeën of tips waarop te letten?

Link naar reactie
  • 0

@ExTax

 

Dit is omdat bedrijf A het eigenlijk heel simpel wil houden, en niet onder de eigen naam in het handelsregister wilt.

 

Een contract is voor beide partijen al voldoende.

 

Maar (dit is namelijk voor een werkstuk dat ik op school moet inleveren) school ziet deze samenwerking graag met een naam.

 

Dus eigenlijk is de vraag.

 

Welke samenwerkingsvorm (en) hebben alleen een contract. En is een maatschap dan goed, omdat deze vaak alleen gebruikt wordt voor vrije beroepen.

Link naar reactie
  • 0

@ Jennis:

 

een samenwerking hoeft niet altijd de vorm van een bedrijf te hebben, zoals je zelf al terecht opmerkt. Je kunt je afspraken in een contract gieten. Als je daar nog een naam aan wilt geven, zijn er verschillende mogelijkheden. Om er een paar te noemen: samenwerkingsovereenkomst (duh!), vertegenwoordigingsovereenkomst, distributeursovereenkomst, agentenovereenkomst, etc.

 

Succes,

Daphne

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou een bedrijf een direct concurrent zo in het zadel helpen? Waarom gaan ze niet uitbreiden o.i.d.? Je moet je zelfs af gaan vrragen als ze dat toch doen waarom? Ze kunnen dat marktaandeel zelf ook invullen, zeker als een klein startend bedrijfje het al kan!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

@daphne Ik ga direct even kijken naar de diverse overeenkomsten die je opnoemt. Dankje! Af en toe zie je door de bomen het bos niet meer :P

 

@djluc

Momenteel inderdaad redelijk hetzelfde product aan, maar over een halfjaar veranderd dit. Er wordt het 1 en ander aan toegevoegd en daarnaast Bedrijf A heeft teveel vraag = nee-verkoop, het product/dienst is de verhuur van ruimtes en uitbreiden is jammer genoeg geen mogelijkheid.

Link naar reactie
  • 0

Het nieuwe bedrijf was een oud pand, dat helemaal is gerenoveerd. Het was ook eerst geen bedrijfspand. En het bedrijf heeft nog geen netwerk en weinig budget voor promotie. Daarom hebben zij de hulp gevraagd van bedrijf A.

En bedrijf A krijgt een gedeelte van de omzet van de klanten die zij doorstuurd. (deze klanten kan zij zelf niet plaatsen nee-verkoop)

 

Link naar reactie
  • 0

Maar (dit is namelijk voor een werkstuk dat ik op school moet inleveren) school ziet deze samenwerking graag met een naam.

 

 

Foei stoutert, je weet dat dit niet meer mag. Heeft je moeder je niet geleerd hoe je jouw huiswerk moet maken. Huiwerktopics doen we niet meer aan. Deze gaat dus slot.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.