• 0

Afschrijving computer + boekhouding daarvan

Hallo :D,

 

Sinds ik m´n eigen bedrijf ben begonnen en dit geweldige forum heb ondekt, heb ik hier al heel wat antwoorden gevonden op de vragen die ik had.

Nu heb ik toch een paar vragen waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden(/krijg).

Hoop dat hier iemand mij kan helpen en indien nodig kan corrigeren wanneer mijn informatie ed. onjuist is.

 

 

In december heb ik een computer aangeschaft welke ik wil afschrijven, wat nu nog kan over drie jaar.

 

Als je de berekening hiervoor maakt, gebruik je dan het aanschafsprijs incl. BTW?.

 

Stel dat mijn computer 1000 euro incl. BTW heeft gekost (even ervan uitgaande dat het bedrag incl. BTW berekent moet worden) en over drie jaar is mijn restwaarde 10%. Dan is zouden mijn afschrijvingskosten 1000 - 100= 900 : 3 jaar = 300 euro per jaar zijn.

 

Op de website van de belasting dienst vond ik deze info:

 

Als u een bedrijfsmiddel maar een deel van het jaar heeft gebruikt, dan mag u alleen over dat deel afschrijven.

 

Dit zou betekenen dat ik voor de aangifte/berekening van 2006 al 1 maand moet afschrijven.

 

Wat ik me nu opeens afvraag nu ik dit typ ???: Mag je eigenlijk ook later beginnen met afschrijven als je dat zou willen, bijvoorbeeld dat dat binnen een jaar moet gebeuren.

Lijkt mij niet, iig. in mijn geval niet, omdat je vanaf jan. 2007 over 5 jaar moet afschrijven. Als ik nu in 2007 begin met afschrijven zou ik dit dan dus ook over 5 jaar moeten doen. Tenzij gekeken wordt naar de datum van aanschaf natuurlijk!

 

Maar om verder te gaan bij mijn berekening.

Dan wordt het 300 : 12 = 25 euro wat ik dan moet afschrijven in 2006.

 

2007 wordt dan wel gewoon 300 euro:

 

Is het dan zo dat ik in 2008 300 + (300-25=) 275 = 575 moet afschrijven, want dat zou 3 jaar zijn (2006, 2007 en 2008) OF 300 in 2008 en de laatste 275 nog in 2009 OF doe ik het echt helemaal fout ::)

 

 

En dan mijn laatste vraag,

Hoe schrijf ik dit in mijn boekhouding weg?

 

Ik heb nu een lijstje uitgaven met alle gegevens (datum, factuurnr., naam winkel, bedrag incl. en excl. BTW, kostensoort)

 

Valt dit dan ook hieronder met een aantekening erbij dat het afschrijvingskosten zijn en niet het hele bedrag,

of maak ik een aparte lijst/kolom/rubriek hiervan?

(Heb nu bijv. bovenstaande lijst met uitgaven, maar ook een aparte lijst bv. met al m´n uitgaven waar ik geen BTW op zit)

 

 

Hoop dat mijn vragen duidelijk zijn (vooral de laatste maar weet het zo even niet beter uit te leggen :-\)

 

Groetjes Marleen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oke, eerst even de afschrijvingsvraag. Stel computer aangeschaft voor 1.000 + 19% btw, dus totaal betaald 1.190.

De btw telt niet mee voor de afschrijving, die ga je immers bij de aangifte btw terugvorderen van de fiscus. Afschrijven doe je dus over 1.000. In drie jaar (oude regeling 2006). En afschrijven gewoon naar nihil, dus 333 (afgerond) voor een vol jaar. Stel aanschaf was 1 december 2006 dan dus voor 2006 nog afschrijven 1/12 van 333 = 28. (gewoon afronden op helen).

Voor 2007 wordt het dan dus 333 en voor 2008 ook 333. Voor 2009 het restant 306. Dit alles onder de veronderstelling dat de computer gewoon tot december 2009 gebruikt blijft worden binnen de onderneming.

 

Ik begrijp dat je geen echte boekhouding voert. Is dit wel verstandig? Als je met lijstjes werkt gaat het erg snel mogelijk fout. In ieder geval moet je bij de aangifte IB en ook in je jaarcijfers niet alleen rekening houden met uitgaven en ontvangsten maar ook met afschrijvingen (uitgaven in het verleden gedaan en uit te "smeren"over meerdere jaren. Kijk anders eens even op mijn site. Succes.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

btw kan je verrekenen met te betalen btw of terugvorderen. dus zal je moeten afschrijven zonder btw. 1000/1,19=840/3=280/12=23.35 per maand. voor 2006 dus 1 maand afschrijven en de rest over 2007-2009 dit lijkt mij de meest voor de hand liggende manier van afschrijven.

Link naar reactie
  • 0

Direct boeken op kosten kan wel gemakkelijker zijn, maar is niet correct. Bij de aangifte IB kan je rekenen op een correctie door de belastingdienst!

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

De afschrijving moet je inderdaad zoals al aangegeven berekenen over het bedrag excl. BTW immers alle kosten die je in de boekhouding op de verlies en winstrekening boekt zijn excl. BTW.

Je vertelt ook dat je starter bent. Heb je recht op ondernemersaftrek ( voldoe je aan het urencriterium van 1225 uur per jaar voor de onderneming )? Wanneer dit hetgeval is mag je als starter ook kiezen om de afschrijvingen in 1 keer te boeken ( willekeurige afschrijving heet dit ). Je kunt er dan dus ook voor kiezen om het totaal bedrag ( aanschafwaarde min 19% BTW ) in 1 keer af te schrijven waardoor je verlies en winstrekening hoger wordt en je winst lager en je dus minder inkomstenbelasting hoeft te betalen omdat je winst zo lager is geworden. Dit heeft natuurlijk wel alleen nut wanneer je het afgelopen jaar winst hebt gemaakt en je na aftrek van de ondernemersaftrek nog een behoorlijke winst overhoudt waarover je belasting moet gaan betalen.

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Wanneer dit hetgeval is mag je als starter ook kiezen om de afschrijvingen in 1 keer te boeken ( willekeurige afschrijving heet dit ). Je kunt er dan dus ook voor kiezen om het totaal bedrag ( aanschafwaarde min 19% BTW ) in 1 keer af te schrijven waardoor je verlies en winstrekening hoger wordt en je winst lager en je dus minder inkomstenbelasting hoeft te betalen omdat je winst zo lager is geworden. Dit heeft natuurlijk wel alleen nut wanneer je het afgelopen jaar winst hebt gemaakt en je na aftrek van de ondernemersaftrek nog een behoorlijke winst overhoudt waarover je belasting moet gaan betalen.

 

Patricia Visser

 

Hallo Patricia,

 

dit klopt niet helemaal. Denk aan zaken als verliesverrekening met het verleden en middeling over drie belastingjaren. Bij iedere belastingplichtige pakt dat weer anders uit.

 

Groet

 

Rob

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal!

 

De btw telt niet mee voor de afschrijving, die ga je immers bij de aangifte btw terugvorderen van de fiscus.

 

Ik begrijp dat je geen echte boekhouding voert. Is dit wel verstandig? Als je met lijstjes werkt gaat het erg snel mogelijk fout. In ieder geval moet je bij de aangifte IB en ook in je jaarcijfers niet alleen rekening houden met uitgaven en ontvangsten maar ook met afschrijvingen (uitgaven in het verleden gedaan en uit te "smeren"over meerdere jaren.

 

Ja, als ik dat zo lees klinkt logisch en had ik kunnen bedenken.

Ik ben me behoorlijk gaan verdiepen in de belastingswereld, maar aangezien dit allemaal vrij nieuw voor me is, was ik het overzicht een beetje kwijt geraakt tussen al deze termen ed.

 

´Lijstjes´ is misschien het verkeerde woord (kon en kan even niet op een ander woord hiervoor komen :-\), het is wel ietsje minder amateuristisch als dat het klinkt ;).

Helemaal perfect is mijn manier van boekhouden niet, wel is het duidelijk en overzichtelijk genoeg. Heb hierbij hulp gekregen van iemand die al jaren een boekhouding voert.

Omdat mijn bedrijf nog vrij kleinschalig is en geen ingewikkelde en grote boekhouding behoeft, doe ik het nu nog zelf met behulp van een aantal ondernemers in de familie. Daarnaast wil ik er zelf ook wat inzicht in krijgen, zodat wanneer mijn bedrijf gaat groeien, en ik mijn boekhouding wel ga uitbesteden, ik er wel enige kennis (lees controle) over heb.

 

 

Je vertelt ook dat je starter bent. Heb je recht op ondernemersaftrek ( voldoe je aan het urencriterium van 1225 uur per jaar voor de onderneming )? Wanneer dit hetgeval is mag je als starter ook kiezen om de afschrijvingen in 1 keer te boeken ( willekeurige afschrijving heet dit ). Je kunt er dan dus ook voor kiezen om het totaal bedrag ( aanschafwaarde min 19% BTW ) in 1 keer af te schrijven waardoor je verlies en winstrekening hoger wordt en je winst lager en je dus minder inkomstenbelasting hoeft te betalen omdat je winst zo lager is geworden.

 

Hier heb ik het een en ander over gelezen en dit is nog niet op mij van toepassing, heb ook nog geen winst gemaakt en voldoe nog niet aan het urencriterium.

 

Las hierover het onderstaande:

 

Ondernemersaftrek: Om in aanmerking te komen voor de ondernemersaftrek dient u daarnaast minimaal 1225 uur (gedurende het betreffende kalenderjaar) aan uw onderneming te besteden en meer dan 50% van uw werktijd aan uw onderneming te besteden. De laatste voorwaarde geldt overigens niet als u in één van de vijf voorgaande jaren geen ondernemer was. Het is daarom erg verstandig om vanaf het begin een urenadministratie bij te houden! Start uw onderneming in de tweede helft van het jaar dan zal het urencriterium veelal moeilijk haalbaar zijn!

 

Zelfstandigenaftrek

 

Voor bijna elke ondernemer is de zelfstandigenaftrek van toepassing. De voorwaarden om in aanmerking te komen zijn dat u de onderneming zelf drijft, per de eerste van het jaar nog geen 65 bent en voldoet aan het urencriterium.

 

Startersaftrek

 

De startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigenaftrek en bedraagt € 1.987 (2006). U komt in aanmerking voor de startersaftrek als u recht heeft op zelfstandigenaftrek, in de 5 voorgaande jaren niet meer dan 2 maal de zelfstandigenaftrek heeft toegepast en in minimaal 1 van deze jaren geen onderneming heeft gehad. U kunt als startende ondernemer dus 3 achtereenvolgende jaren profiteren van de startersaftrek.

 

www.inzakengaan.nl

 

 

Iig. heb ik alles tot zover qua boekhouding weer op orde, bedankt allemaal.

 

Gr. Marleen

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.