• 0

intellectueel eigendom cursus

Hoi Allemaal

 

Allereerst bedankt jullie hebben mij al een paar keer prima op weg geholpen. Echter nu kom ik even niet verder. Mijn bedrijf verzorgt cursusen voor speciale klanten. Nu is mijn vraag of en hoe ik een door ons gemaakte cursus moet / kan beschermen. De inhoud van de cursus is niet allemaal van ons, maar verschillende zaken zijn bij elkaar gebracht tot een goed concept. Wie kan mij helpen?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu is mijn vraag of en hoe ik een door ons gemaakte cursus moet / kan beschermen. De inhoud van de cursus is niet allemaal van ons, maar verschillende zaken zijn bij elkaar gebracht tot een goed concept.

 

Een cursus is een activiteit, die kun je niet beschermen (nou ja, wel tegen niet-betalende indringers).

 

Cursusmateriaal, de docentenhandleiding, het lesplan e.d. uitgewerkte zaken worden door het auteursrecht beschermd tegen bewerken en verveelvoudigen. Maar de vraag is of je daar wat aan hebt, als je het zelf "bij elkaar gebracht" hebt en misschien geen auteursrechthouder bent.

 

Je kunt niet verhinderen dat iemand anders eigen cursusmateriaal maakt en kennis uit jullie cursus gebruikt om een eigen cursus te geven.

Link naar reactie
  • 0

Oke tot dusver kan ik alleen gebruik maken van het auteursrecht.

Nu behoort er bij de cursus ook een naslagwerk. Dit betreft een zakboekje wat op veler verzoek ook los verkrijgbaar is. Op dit boekje berust dus ook het auteursrecht. In de opzet van de cursus wordt in overleg met de klant de volgorde van de cursus uit het naslagwerk gevolgd. Als ik het goed begrijp moet ik zoveel mogelijk dezelfde tekst (lay-out) gebruiken voor offertes, cursusplanning, webdisign etc want dan kan ik me beroepen op auteursrechtelijke bescherming. De inhoud wordt dus moeilijk maar de uitvoering is enigzins te beschermen. Vat ik het zo een beetje goed samen?

Link naar reactie
  • 0

Het is helemaal niet ongebruikelijk dat het auteursrecht van toepassing is op creaties die bestaan uit elementen van anderen. Dat geldt voor boeken, tijdschriften, muziek met fragmenten, enz. Je creëert namelijk iets nieuws, en daar heb je vervolgens weer auteursrecht op. Er moet enorm veel jurisprudentie zijn over de vraag wat nou een citaat is en wat onrechtmatig gebruik.

 

Oh, en zelfs als je voor elke klant een aparte versie maakt, heb je elke keer het auteursrecht. Maar die klant kan wel elementen uit jouw auteurswerk overnemen om weer iets nieuws te maken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Eerst voor Renep: dat was mijn conclusie naar aanleiding van jou antwoord omtrent het auteursrecht.

 

Verder: Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar van het bij elkaar gebrachte materiaal zijn de grote grove lijnen door mij verfijnd naar een bruikbare vorm op detailniveau. Dit detailniveau is ook door mij omschreven in een boekwerk wat alleen door instructeurs, die hier speciaal voor zijn opgeleid, wordt gebruikt.Daarnaast is er nog een handig naslagwerk in boekvorm met high-lights wat aan de cursisten wordt uitgereikt na de cursus. Beide werken zijn voorzien van een ISBN nummer en er wordt duidelijk verwezen naar het auteursrecht. De instucteurs hebben een contract getekend met daarin de afspraken over het gebruik van het cursusmateriaal. De opgedane kennis mogen zij onder voorwaarden ook zelf gebruiken. Ik had gehoopt dat er iets zou bestaan zoals "octrooi voor schrijvers van ........." of zo iets. Ik zal dus waakzaam moeten zijn op wat anderen in de branche voor cursusmateriaal gebruiken. Beter is nog om kwalitatief een van de beste te zijn dan komen de klanten naar mij toe. tot zover bedankt voor jullie advies.

Link naar reactie
  • 0

Ik had gehoopt dat er iets zou bestaan zoals "octrooi voor schrijvers van ........." of zo iets. Ik zal dus waakzaam moeten zijn op wat anderen in de branche voor cursusmateriaal gebruiken.

 

Nou beter van niet, het auteursrecht geldt automatisch op jouw materialen, octrooi (wat nvt is) moet je aanvragen en kost geld.

En ook met een octrooi moet je zelf in de gaten houdenof anderen mogelijk jouw patent schenden.

 

Dus het auteursrecht is zo gek nog niet.

Link naar reactie
  • 0

Eerst voor Renep: dat was mijn conclusie naar aanleiding van jou antwoord omtrent het auteursrecht.

 

Snap ik niet. Iets dergelijks heb ik niet gesuggereerd.

 

Beide werken zijn voorzien van een ISBN nummer en er wordt duidelijk verwezen naar het auteursrecht.

 

Beide zijn niet relevant.

 

Ik zal dus waakzaam moeten zijn op wat anderen in de branche voor cursusmateriaal gebruiken.

 

Yep. Ik heb bij nogal wat cursussen klappers en readers ontvangen met materiaal waarvan je je kon afvragen of het auteursrechtelijk door de beugel kon. Wat dit betreft is het cursuscircuit een beunhaaswereldje. Daar komt men mee weg omdat er nu eenmaal niet bij elke uitvoering van een cursus een politieagent of advocaat kan komen kijken.

Link naar reactie
  • 0

Ik had gehoopt dat er iets zou bestaan zoals "octrooi voor schrijvers van ........." of zo iets. Ik zal dus waakzaam moeten zijn op wat anderen in de branche voor cursusmateriaal gebruiken.

 

Het is normaal om bij een cursus te baseren op bijv theoretische beschouwingen die door anderen zijn geproduceerd. Maar en cursus is meer dan dat, door bijv diverse methodieken te introduceren die misschien vrij uniek zijn en de hele opzet kan dat ook zijn, ook al gebruik je als onderlegger een theoretische beschouwing van een derde, dan is door jouw unieke verwerking toch zoiets als een auteursrecht van toepassing. Er is een stichting reprorecht, die misschien hierover wat meer kan vertellen, want ik kan me herinneren dat bij een college, er een studente/uitgever in de zaal zat die heel verbolgen reageerde op het feit dat er kopieeen werden gemaakt van cursussen/methoden etc.

Dus ja, het jatten gaat heel gemakkelijk, controle is moeilijk, dan gaat het om enkele pagina''s vaak, niet om de hele methodiek. Het zal wel in de gaten lopen wanneer een ander deze helemaal gaat gebruiken. Ik zit met hetzelfe probleem merk ik, maar ik doe het zo dat het heel heel heel moeilijk te jatten is. En dat is het geheim van de smid.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.