• 0

Nederlandse ambassades helpen ondernemers (niet)

Naar aanleiding van een opmerking om de Nederlandse ambassade te bellen bij ondernemersvragen in het buitenland.

 

Ik ben benieuwd in hoeverre Nederlandse ambassades behulpzaam zijn bij ondernemen in het buitenland. Mijn beeld is niet zo positief, ik heb het idee dat de bereidwilligheid van een ambassade/consulaat valt of staat met de instelling van de personen die daar werkzaam zijn en dat er nauwelijks beleid is op dit gebied. Ook de websites van het ministerie van buitenlandse zaken noemen niet expliciet het ondersteunen van ondernemers in het buitenland, zie http://www.mfa.nl/navigatie_linkerbalk/wat_doen_we en http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/nederlanders_in_het_buitenland,wat_kan_de_ambassade_of_het_consulaat_voor_u_doenx.html

 

Vandaar de stelling: Nederlandse ambassades doen niets voor ondernemers in het buitenland!

 

Als je in het buitenland woont krijg je een glaasje Oranjebitter op Koninginnedag op de ambassade, als je kinderen worden ontvoerd gaat - bij voldoende publiciteit - de minister zich ermee bemoeien, men pakt alle feestdagen van thuis- en gastland mee en is in de regel slechts halve dagen geopend. Ik zet het express wat zwaar aan omdat ik weet dat andere landen (met name China) zich via hun ambassades heel wat meer inzetten om hun economische zaken in het buitenland te behartigen.

 

Ben benieuwd naar de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is behoorlijke onzin, de ambassades zijn behoorlijk actief en over de hele wereld vertegenwoordigd met in sommige landen meerdere vestigingen (consulaten) voor de support van Nederlandse bedrijven en lokale bedrijven die zaken (willen) doen met Nederland.

info: www.evd.nl | www.internationaalondernemen.nl

http://www.evd.nl/info/zoeken/showbouwsteen.asp?bstnum=99443

 

Zelf heb ik goede ervaringen in Gambia.

 

gr. Pim de Bokx

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Interessant, mijn ervaring is voornamelijk in China en daar was de service op de ambassade in Beijing niet goed, maar die van het consulaat in Shanghai al weer stukken beter, vandaar mijn stelling dat het (te veel) afhangt van de personen ter plaatse. Nederland heeft behoorlijk wat kansen laten liggen in China -ook door de werkwijze van de ambassade! - daar waar bijv. Frankrijk en Duitsland zich veel meer gelegen laten liggen aan het investeren in een goede economische relatie met dat land. Overigens, de sites die je noemt vallen onder het ministerie van Economische Zaken, op die van BuZa vind je hier niets over. Klinkt flauw, maar dat zegt wel iets...

Link naar reactie
  • 0

Wij mogen echt blij zijn met het werk dat onze ambassades voor ons doen. Natuurlijk kan het een keer gebeuren dat het tegenvalt maar ik heb wekelijks contact met de verschillende ambassades en nog nooit een slechte ervaring gehad. Ik hoor alleen maar verhalen over andere ambassades hoe weinig die doen…

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Maar als jij hun niet belt..en een e-mail stuurt....is de kans ook groot dat ze NIETS voor je doen....weten zij veel!?

 

Wij hebben sinds kort ook contact met een aantal consulaten.....en ambassades....

 

Tot op heden helpen ze uitstekend...brengen ons contactpersonen aan en nog veel meer..

 

Toppie!

Link naar reactie
  • 0

Hoi mede-HLers,

 

Heb hier in Luxemburg regelmatig contact met de Nederlandse ambassade. Heb mijn contactpersoon Peter Noordermeer de vraag voorgelegd. Ondestaand zijn antwoord:

 

De economische - en handelstaak van ambassades valt onder de verantwoordelijkheid van het min van EZ. Het beste antwoord dat ik je kan geven is een een bezoek te brengen aan de EVD website www.evd.nl te gaan. Evenzeer van belang is www.minez.nl en doorklikken naar Internationaal Ondernemen. Of direct www.internationaalondernemen.nl

Wat precies de dienstverlening van ambassades is, verschilt van land tot land. Ambassades worden ingedeeld in een soort horeca sterrensysteem en naarmate je meer sterren krijgt, komt er ook meer budget, c.q. instrumentarium en een grotere service-portefeuille. Die systematiek wordt jaarlijks bekeken en aangepast." De voorlichtingsdiensten van EZ, EVD, Kamers van Koophandel, branche-organisaties, Fenedex etc hebben elk hun doorverwijzingen en toelichtingen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het horeca sterren system / budget heeft ook te maken met de verschillende programma’s die er lopen. Niet alleen Nederlandse (ontwikkeling) programma’s maar ook mondiale programma’s

 

En in het rijtje van Kvk, evd etc hoort mijn inziens zeker ook de www.fme.nl thuis

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.