• 0

van VOF naar eenmanszaak -probleem met de lening

Hallo ,

Ik heb een vraagje, ik zit nu samen met een vriend in een VOF maar nu wil die vriend uit de zaak.

Ik wil graag verder gaan en nu moet het dus waarschijnlijk omgezet worden naar een eenmanszaak.

 

Dit op zich is niet zo'n probleem maar we zijn gezamelijk een lening aangegaan en dat omzetten naar een persoon geeft dus wel problemen.

 

Nu werd me door de bank verteld dat ik dan alles weer opnieuw moet aanvragen met bussinesplan en al.

En dan is het nog maar te hopen dat ik die lening alleen krijg.

 

Heeft iemand hier ervaring mee en is er misschien een andere manier om dit alles te omzeilen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vanuit een juridisch oogpunt is het standpunt van de bank begrijpelijk. Een schuldenaar valt weg, daardoor kan de oude overeenkomst niet in stand blijven. Het beeïndigen van de oude overeenkomst zal ook betekenen dat de desbetreffende lening moet worden ingelost. Met het wegvallen van een schuldenaar wordt ook het verhaalsrisico van de bank vergroot. Zij zullen derhalve ook het hele circus opnieuw door willen.

 

De enige oplossing lijkt: geen lening bij de bank afsluiten, maar te rade gaan bij familie en/of vrienden.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het is de vraag hoe de bank daar mee omgaat. Of de rechtsvorm van vof nu wordt omgezet naar een eenmanszaak of een cv, het blijft een wijziging van rechtsvorm. Nu is de vof in grote lijnen vergelijkbaar met een cv en voor de bank geen wijziging van risico inhouden. De bank zal wellicht minder zwaar tillen naar een omzetting in een cv.

 

Maar banken zouden geen banken zijn wanneer ze niet moeilijk doen. Succes in ieder geval.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Nu is de vof in grote lijnen vergelijkbaar met een cv en voor de bank geen wijziging van risico inhouden.

 

 

Het probleem voor de bank is nu juist dat er wel een verandering van risico optreedt bij overgang vof-cv. Bij de vof zijn alle vennoten hoofdelijk aansprakelijk met hun (volledige) privé-vermogen. Bij de cv echter is de aansprakelijkheid van de commandiet beperkt tot zijn inleg (vergelijkbaar met BV). En de bank wil nu juist twee man om helemaal kaal te plukken.

 

Maar het is dus wel een soort van middenweg, dus wie weet kom je er wel uit. Succes in ieder geval.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

We hebben vandaag een gesprek gehad met iemand die er ook wel verstand van heeft, en die heeft ons geadviseerd om gewoon een VOF te blijven zodat we bij de bank niets hoeven te veranderen.

 

Mijn compagnon blijft dan gewoon op papier in de zaak.

Maar haalt daar dan geen inkomsten uit zodat hij dus fiscaal geen ondernemer is en gewoon een baan kan gaan zoeken.

 

Natuurlijk kan dit alleen in goed vertrouwen want hij loopt dan wel financieel een risico, als ik er een zooitje van zou maken.

 

Voor mij is dit waarschijnlijk wel de beste oplossing zo heb ik nog even de tijd om de schuld wat kleiner te maken voordat ik naar de bank ga.

 

Dit is dus wel een tijdelijke oplossing , misschien voor een half jaar ofzo.

 

Link naar reactie
  • 0

We hebben vandaag een gesprek gehad met iemand die er ook wel verstand van heeft, en die heeft ons geadviseerd om gewoon een VOF te blijven zodat we bij de bank niets hoeven te veranderen.

 

Mijn compagnon blijft dan gewoon op papier in de zaak.

Maar haalt daar dan geen inkomsten uit zodat hij dus fiscaal geen ondernemer is en gewoon een baan kan gaan zoeken.

Of dat voor jou de oplossing is, is nog maar de vraag. Allereerst merk ik op dat juridisch jouw compagnon nog steeds ondernemer is, en voor zover ik weet, ook fiscaal gezien. Jouw compagnon geniet hooguit geen inkomsten uit de onderneming.

 

Daar komt bij dat de onderneming niet wordt beeindigd, maar gewoon doorgaat. Nu ben ik geen fiscalist en weet ik ook onvoldoende van waarderingsvraagstukken, maar jullie lopen - voor zover te overzien - wel tegen het probleem aan dat op enig moment, bij de overgang van vof naar eenmanszaak, een vereffening zal moeten plaatsvinden. Wanneer de onderneming van waarde verandert - en dat gebeurt - dan zal dit één van jullie beiden treffen. Wellicht dat hierover een afspraak te maken is. Het is echter wel de vraag hoe de fiscus daar weer tegen aan zal kijken. Overleg dit eens met een fiscaal econoom of jurist dan wel een accountant.

 

Natuurlijk kan dit alleen in goed vertrouwen want hij loopt dan wel financieel een risico, als ik er een zooitje van zou maken.

En omgekeerd ook wanneer je geen aantekening laat maken in het handelsregister voor wat betreft de vertegenwoordigingsbevoegdheid van jouw compganon. Wanneer hij toch besluit om namens de vof verplichtingen aan te gaan, en er zijn geen beperkingen in het handelsregister opgenomen, dan hang jij ook.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.