• 0

VOF en Salaris

Dag Dames en Heren,

 

heb het forum al aardig wat keren bezocht maar hier mijn eerste post met direct een heel aantal vragen.

 

Wij zijn verleden jaar (juli 2006) een VOF gestart met drie personen. vanaf september gestart met de actieve acquisitie en dit heeft al meteen resultaat opgeleverd. Vorige jaar hebben danwel afgesloten met een klein verlies (alleen kosten gehad van inventaris), dit jaar gaan we zeker winst maken. van de drie is er momenteel 1 fulltime in dienst en twee die vanaf april fulltime zullen beginnen.

 

Vraag 1.

Naar mijn huidige kennis wordt er geen salaris uitgekeerd aan de vennoten maar wordt de uiteindelijke winst verdeeld naar de verdeelsleutel die is afgesproken in het VOFcontract. Omdat niet veel mensen van geen geld kunnen leven willen wij graag "loon" maandelijks ontvangen. Ook dit zal geen problemen opleveren: gewoon een priveopname! Mijn vraag betrekt zich eigenlijk op het belastingtechnische aspect van deze opname.

 

Waar een gewone werknemer salaris uitbetaald krijgt, wordt er rekening gehouden met loonheffing zodat deze aan het eind van het jaar niet voor een gigantische aanslag zal komen te staan.

 

Hoe kan dit probleem worden opgelost bij een VOF met zijn vennoten.

 

 

Vraag 2.

 

Zijn er wettelijke verplichtingen voor wat betreft vrije dagen.

 

Vraag 3.

 

Welke bedrijfsverzekeringen zijn aan te raden.

 

Vraag 4.

 

Hoe zit het met de huidige ziektekostenverzekering. ik ben momenteel nog verzekerd via CZ (basis + aanvullende studentenpakket).

Moet dit gewijzigd worden

 

 

Alvast bij voorbaat dank voor al uw moeite!

 

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste dlvkk,

 

Als eerste veel succes natuurlijk! Ik zal een poging doen om wat vragen te beantwoorden:

 

Vraag 1

Inderdaad geen loon- en loonbelasting. De winst die je als vennoot behaald geef je in de IB aan als winst uit onderneming. Om te voorkomen dat je hierover aan het einde van het jaar (of eigenlijk nog wat later...) ineens belasting moet betalen, kun je alvast een opgave doen van een schatting van de winst. Je krijgt dan een voorlopige aanslag die je in maandelijkse termijnen gedurende het jaar kunt voldoen.

 

Of je dat wilt, is een tweede: het betekent namelijk wel dat je gedurende het jaar wel minder cash flow overhoud: je moet immers elke maand aan de fiscus afdragen, terwijl je dat anders nog een poosje binnen de onderneming kan gebruiken. Zolang je er maar rekening mee houdt dat je de belasting binnen een maand of drie na de aangifte moet betalen zou het goed moeten gaan. Daar staat wel tegenover dat minder last hebt van heffingsrente als je een voorlopige aanslag vraagt. Die heffingsrente berekent de belastingdienst vanaf halverwege het belastingjaar en is nu ik meen iets van 4,7%.

 

Vraag 2

Een IB-ondernemer heeft geen vrije dagen. Hij kan alleen af en toe zeggen: "Vandaag werk ik niet". En dat mag zo vaak hij wil (of afgesproken heeft met zijn medeondernemers, uiteraard).

 

Vraag 3.

Van verzekeren heb ik niet zoveel verstand. Maar hoe meer je verzekert, hoe minder er voor jou overblijft - tot het fout gaat. Wellicht iemand anders?

 

Vraag 4

Voor de ziektekostenverzekering maakt het niet meer uit wat je doet. Alleen bestaan er voor bepaalde doelgroepen bij verschillende aanbieders pakketten met korting, etc. In de polisvoorwaarden staat dan waar je aan moet doen om die korting te kunnen houden, de verzekering zelf kun je meestal gewoon voortzetten. Maar er zijn ook organisaties via welke je ook als ondernemer collectiviteitskortingen kunt krijgen.

 

Groeten,

 

Ronald

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Vraag 1.

Waar een gewone werknemer salaris uitbetaald krijgt, wordt er rekening gehouden met loonheffing zodat deze aan het eind van het jaar niet voor een gigantische aanslag zal komen te staan.

 

Hoe kan dit probleem worden opgelost bij een VOF met zijn vennoten.

 

De winst en IB wordt voor alle vennoten uiteindelijk afzonderlijk vastgesteld. Wanneer het winstaandeel (schatting) bekend is kun je aan de hand van je persoonlijke situatie (hypotheekrente-aftrek, leasewagen, ondernemersfaciliteiten e.d.) een schatting maken van de IB die je uiteindelijk moet gaan betalen.

Reserveren van 25%-30% van de winst voor IB is geen overbodige luxe.

 

Vraag 2.

 

Zijn er wettelijke verplichtingen voor wat betreft vrije dagen.

 

Neen, je bent ondernemer en dus vrij om te bepalen wanneer je al dan niet werkt.

 

Vraag 3.

 

Welke bedrijfsverzekeringen zijn aan te raden.

 

Dit is geheel afhankelijk van de bedrijfsaktiviteiten. Aansprakelijkheid voor bedrijven en beroepen, arbeidsongeschiktheid, inventaris/goederen e.d. zijn mogelijk gewenst.

 

Vraag 4.

 

Hoe zit het met de huidige ziektekostenverzekering. ik ben momenteel nog verzekerd via CZ (basis + aanvullende studentenpakket).

Moet dit gewijzigd worden

 

Neen, wijziging is in de regel niet nodig. Wel dien je er rekening mee te houden dat je middels een aparte aanslag de inkomensafhankelijke bijdrage moet betalen.

 

Succes

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Camelot en ronaldinho eerstens bedankt voor jullie reactie!

 

Ik denk dat het handiger is maandelijks een gedeelte te reserveren. zodoende kan je het namelijk zelf sturen en waar nodig aanpassingen maken.

 

Wanneer lijkt het jullie verstandig om een boekhouder/ accountant in te schakelen. Door mijn studie (fiscale economie) weet ik namelijk wel iets van het fiscale/boekhoudkundige ondernemers gedeelte af maar omdat mijn afstudeerrichting financiele planning (groot gedeelte particulier) was heb ik hier alleen iets meer dan basis kennis over.

 

met vriendelijk groet

"The Best Way To Predict The Future Is To Invent It"

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

(spamgedeelte verwijderd)

 

Even over jouw vragen:

 

Je kunt jezelf een soort van loon toekennen wat in eerste instantie gewoon de opname zal zijn van winst uit de onderneming. Dit kun je zelf bepalen. Zorg er wel voor dat je niet alle winst opsnoept want aan het einde van het jaar moet je natuurlijk wel inkomstenbelasting hierover betalen. Wanneer jullie voldoen aan de criteria voor ondernemersaftrek komen jullie ook in aanmerking voor zelfstandigenaftrek en startersaftrek ( de eerste 3 jaar ). Dit zorgt al gauw voor een behoorlijke aftrekpost waardoor je winst daalt en het te betalen bedrag voor de inkomstenbelasting weer daalt.

Het is in elk geval al verstandig geweest om een VOF te beginnen en geen eenmanszaak. Met een eenmanszaak zouden jullie maar 1 keer profiteren van de ondernemersaftrek en nu profiteren jullie daar door er een VOF van te maken met z'n 3en van. Nu wordt namelijk de winst door 3en gedeeld en hebben jullie allemaal ( mits voldaan wordt aan de voorwaarden ) recht op de ondernemersaftrek wat fiscaal veel voordeliger is.

Verder krijgen jullie vanzelf een aanslag voor de Zfw ( ziektenkosten ). Dit is ook afhankelijke van het inkomen uit de onderneming.

Houdt er ook goed rekening mee dat de BTW dient te worden afgedragen en dat deze apart moet worden gehouden voor betaling. Misschien overbbodig voor julie om te melden maar je zult de eerste niet zijn die al het geld opneemt uit de zaak en de BTW aangifte vergeet, waardoor je dan in de problemen komt.

 

(spamgedeelte verwijderd)

 

Succes!

 

Patricia Visser

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.