• 0

Wanneer wordt mail aangemerkt als SPAM?

In mijn communicatie met (potentiële) klanten heb ik al een aantal keren meegemaakt dat mijn email in de SPAM-box van de ander terechtkomt. Het verschilt per mailbox.

 

Wanneer wordt een mail eigenlijk aangemerkt als SPAM en kan ik iets doen om dit voortaan te voorkomen?

 

[titel aangepast - mod]

Online ondernemen? Kijk op www.livestart.nl

www.livestart.web-log.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het gaat hier voornamelijk om mensen die om informatie vragen, die door ons gebeld zijn en ook meer info willen en de mail is opgebouwd in HTML om de mail in onze huisstijl te versturen. Dus geen ongevraagde reclame.

 

Wel gebeurt het soms dat we al onze klanten een gezamelijke mail sturen (zoals een online kerstkaart), al weet ik dat dit ook nog wel eens verkeerd terecht kan komen omdat de mail massaal wordt verstuurd.

Online ondernemen? Kijk op www.livestart.nl

www.livestart.web-log.nl

Link naar reactie
  • 0
Wanneer wordt een mail eigenlijk aangemerkt als SPAM en kan ik iets doen om dit voortaan te voorkomen?

 

Bedoel je technisch of juridisch?

 

Als je technisch bedoelt kun je spamassassin eens proberen. Deze laat vrij gedetaillleerd zien wat de reden is waarom hij een mail als spam aanmerkt. Mogelijk dat andere spamfilters dit ook doen maar daar heb ik geen ervaring mee.

Link naar reactie
  • 0
de mail is opgebouwd in HTML om de mail in onze huisstijl te versturen.

 

Dat is zonder meer een risicofactor om als spam gezien te worden.

 

Een andere risicofactor is commerciële standaardtaal gebruiken (aanbieding, uw voordeel, bestel nu, korting...).

 

En je mailserver, afzenderadres of genoemde urls zouden door spammeldingen van ontvangers op een zwarte lijst kunnen staan.

 

Wel gebeurt het soms dat we al onze klanten een gezamelijke mail sturen (zoals een online kerstkaart)

 

Heb je je weleens afgevraagd of zoiets door de ontvangers gewaardeerd wordt? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.

 

Ik krijg zelf - naast de bekende spam - steeds meer ongevraagde mail van zaken'relaties'. Zodra iemand ergens je visitekaartje een keer gekregen heeft zet hij je op een interne maillijst en de "geachte relatie"-mailtjes met ongevraagde non-informatie beginnen te stromen. Gevolg: ik klik op de spamknop van mijn lerend spamfilter en na een tijdje zie ik geen enkele mail meer van die club.

 

Marketingcommunicatie is niet hetzelfde als zoveel mogelijk zenden.

Link naar reactie
  • 0

 

Heb je je weleens afgevraagd of zoiets door de ontvangers gewaardeerd wordt? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.

 

Ik krijg zelf - naast de bekende spam - steeds meer ongevraagde mail van zaken'relaties'. Zodra iemand ergens je visitekaartje een keer gekregen heeft zet hij je op een interne maillijst en de "geachte relatie"-mailtjes met ongevraagde non-informatie beginnen te stromen. Gevolg: ik klik op de spamknop van mijn lerend spamfilter en na een tijdje zie ik geen enkele mail meer van die club.

 

Marketingcommunicatie is niet hetzelfde als zoveel mogelijk zenden.

 

Natuurlijk moet je je altijd blijven afvragen en altijd blijven afwegen of een mailing wel gewaardeerd worden door de ontvangers maar je noemt hier wel 2 heel verschillende voorbeelden in mijn ogen.

 

Over het algemeen wordt een kerst e-card wel gewaardeerd, zeker wanneer het om een redelijk frequent contact gaat bij een double opt-in mailinglist.

 

Zo maar toevoegen aan een maillist, zonder toestemming vooraf, is sowiezo al spam, zeker wanneer het om B2C contact gaat.

 

Daarnaast is het zoals je al aangeeft nog aan de ontvanger of hij/zij het gevoelsmatig als spam/ongevraagd ervaart. Zo noem ik vaak het voorbeeld van Veronica (RTL?) die je een lening/hypotheek aanbod voorschotelt. Wettelijk gezien geen spam maar een zeer hoog spamgevoel wat in mij ogen ook nog eens tot imagoschade bij afzender en aanbieder leidt. (en dat is toch net niet wat je als bedrijf wilt lijkt me)

 

p.s.: op het technische vlak was Hotmail altijd een zeer tricky platform en dit schijnt met Livemail nog extremer te zijn. (waar blijft de vrijheid van de ontvanger om zelf te bepalen wat ongewenst is en wat niet???)

 

 

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

Helaas is voor velen de gedachte aan extra omzet vaak reden genoeg om maar zoveel mogelijk mensen met klinklare onzin te bestoken.

 

Nog een helaas, want spam werkt. Tenminste volgens de spammers. Uit iedere batch komt wel een order, dus werkt het. bedenk echter wel dat de verhouding ongeveer 1 op 20.000 is. Dus voor één order moeten 20.000 mensen of op de delete knop drukken of een spamfilter installeren. Het houdt ons in ieder geval lekker bezig.

 

Automatische mail verzenden bevindt zich in een erg donkergrijs gebied. Meestal is het Spam, maar soms is het "echte informatie". Het criterium ligt wat mij betreft in het nadenken over de ontvanger. Heeft hij er iets aan of doe ik het alleen voor mijzelf? En in mijn bescheiden opinie is het onmogelijk om na te gaan of een batch van 20.000 adressen zit te wachten op jouw info. Spam dus.

 

Nieuwsbrieven zijn wat mij betreft okee, zolang de ontvanger duidelijk te kennen heeft gegeven dat hij ervan gediend is. Maar ook daar wordt willens en wetens de hand gelicht door een nieuwsbrief te koppelen aan een aanmelding voor iets heel anders.

 

Tja, nu zijn we zover dat het "lastig" wordt om om de filters heen te komen. Daar hebben we het dan ook zelf naar gemaakt. Het is een natuurlijke beweging. Stuur ongewenste zooi en mensen bouwen een filter. Meer ongewenste zooi betekent meer filters. Enz. enz. enz.

 

Het nadenken over hoe je om de filters heen komt staat bij mij gelijk aan het negeren van het idee dat de ontvanger die mail niet wil hebben. ;)

 

Sancho (heeft een heeeeeeel goed filter) Panza

 

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

 

Het nadenken over hoe je om de filters heen komt staat bij mij gelijk aan het negeren van het idee dat de ontvanger die mail niet wil hebben. ;)

 

 

Dat is dus juist 1 van de grootste misvattingen want dat gaat alleen op voor de filters die de ontvanger heeft ingesteld maar lang niet altijd voor de filters van de ISP.

 

Want wie is de ISP om te bepalen wat spam is voor de ontvanger? Zie je de TNT postbode al schiftend door de straat lopen om te bepalen welke brief hij wel geschikt voor jou acht en welke niet?

"The road to success is always under construction"

Link naar reactie
  • 0

 

Het nadenken over hoe je om de filters heen komt staat bij mij gelijk aan het negeren van het idee dat de ontvanger die mail niet wil hebben. ;)

 

 

Dat is dus juist 1 van de grootste misvattingen want dat gaat alleen op voor de filters die de ontvanger heeft ingesteld maar lang niet altijd voor de filters van de ISP.

 

Want wie is de ISP om te bepalen wat spam is voor de ontvanger? Zie je de TNT postbode al schiftend door de straat lopen om te bepalen welke brief hij wel geschikt voor jou acht en welke niet?

 

:'( ??? ;) Dat is nu precies wat ik bedoel.

 

I rest my case... :-X

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

De OP heeft al aangegeven dat het om informatie aanvragen gaat. De vraag gaat dus niet om manieren om te omzeilen maar om te weten hoe je je het beste kunt 'gedragen' met al die filters in werking. Er is nogal een verschil tussen een mail sturen met zowel HTML als een tekstversie (zonder de laatste is niet slim) en stukken Shakespeare in je mail zetten om bayes filters te omzeilen.

Link naar reactie
  • 0

Kan inderdaad een reëel probleem opleveren. Ik had zelf regelmatig dat ik een mailtje uit China in het Nederlands beantwoord en dan een pesterig mailtje terug krijg met “nobody here speaks chinese”. Niet echt leuk als je een uur of wat bezig bent geweest met het opstellen van een mooie offerte.

Opgelost door via een certified smtp server in Nederland te versturen. Werkt veel beter.

Link naar reactie
  • 0

De OP heeft al aangegeven dat het om informatie aanvragen gaat. De vraag gaat dus niet om manieren om te omzeilen maar om te weten hoe je je het beste kunt 'gedragen' met al die filters in werking. Er is nogal een verschil tussen een mail sturen met zowel HTML als een tekstversie (zonder de laatste is niet slim) en stukken Shakespeare in je mail zetten om bayes filters te omzeilen.

 

Inderdaad. Ik begrijp ook dat mails waar mensen niet op zitten te wachten al snel als spam worden aangemerkt. Maar ik heb het hier over mails met informatie waar specifiek om gevraagd is door mensen. Ook als mensen zich registreren bij ons, krijgen zij een activatiemail met hun inloggegevens. Deze mails worden door sommige filters ook als SPAM gezien.

Online ondernemen? Kijk op www.livestart.nl

www.livestart.web-log.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.