• 0

Regeling durfkapitaal

 

 

Voor mijn op te zetten onderneming heeft mijn partner (geregistreerd partnerschap, geen gemeenschap van goederen) aangeboden mijn startkapitaal te financieren :). Kan ik gebruik maken van de Agaath regeling aangezien wij niet getrouwd zijn, of is een geregistreerd partnerschap voldoende om deze deur dicht te zetten? Het gaat om een bedrag van p/m 40.000 EV.

 

Thanxs ::)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer u gebruik wil maken van de durfkapitaalregeling gaat de belastingdienst er niet mee accoord als de financiering wordt gedaan door uw partner. Verder wordt dit begrip partner door de belastingdienst op haar site niet omschreven. Het is wel een intelligente aanname om te veronderstellen dat een geregistreerd partnerschap hieraan voldoet.

 

Ook een constructie waarbij uw partner het geld aan een ander leent (uw schoonvader bijvoorbeeld) en deze op zijn beurt aan u, heeft een zwak punt in zich. Er moet namelijk ook sprake zijn van een financiering uit eigen middelen m.a.w. je mag niet lenen om door te lenen. Indien uw schoonvader voldoende kapitaalkrachtig zou zijn en de financiering uit eigen middelen zou verstrekken dan zou het wel kunnen natuurlijk. De bijkomende fiscale voordelen voor de financier (minder IB betalen) liggen dan uiteraard wel ook bij uw schoonvader en niet bij uw partner.

 

Succes!!! Ard

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.