Leuk stukje in de nieuwsbrief van Carp. Ik ben benieuwd of jullie er iets inherkennen, ik herken er wel een paar managers die ik persoonlijk ken in.
Na een dip in de jaren negentig heeft Nederland met 42.000 adviseurs en een gemiddelde van zes consultants op elke duizend werknemers inmiddels weer de grootste adviseursdichtheid ter wereld. Die consultantovervloed is mede de oorzaak van de zwakke economische groei van de afgelopen jaren, zegt Hans Strikwerda, hoogleraar organisatieleer aan de Universiteit van Amsterdam en werkzaam bij adviesbureau Nolan Norton. Strikwerda doet zijn uitspraken in de NRC. Niet meer dan twintig procent verdient volgens hem de titel consultant. ‘Dat is nog een optimistische schatting. Ooit stond Nederland op de eerste plaats qua arbeidsproductiviteit. Nu zijn we gezakt naar een vijfde of zesde plaats. De meeste adviseurs spannen zich vooral in om het de klant naar de zin te maken. Ze komen met oppervlakkige huis-, tuin- en keukentheorietjes, terwijl ze het de opdrachtgever juist moeilijk moeten maken en dwingen uit hun tradities en gewoonten te breken. Lastig, want managers hebben graag ja-knikkers, maar nodig.’
Bedrijven stellen zich bovendien zelden de vraag of een adviseur écht nodig is, een andere reden voor de wildgroei. ‘Het is een middel waar managers bij een probleem te snel naar grijpen. Terwijl zíj degenen zijn die problemen moeten oplossen. Een externe adviseur wordt vaak gebruikt als boodschapper van het slechte nieuws. Managers schuiven hun verantwoordelijkheid te graag af.’
Is de consultant overbodig? Nee, consultant Strikwerda kijkt wel uit. ‘De kernrol is wat filosoof Peter Sloterdijk Enthemmnung noemt. Het zijn onafhankelijke denkers die mensen erop wijzen als de bestaande manier van werken niet meer functioneel is. Dit soort “doorbraakadviseurs” blijft onmisbaar voor de economische vooruitgang.’ Maar ja, die zijn er nu net te weinig...
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
nonex.nl
nonex.nl
Leuk stukje in de nieuwsbrief van Carp. Ik ben benieuwd of jullie er iets inherkennen, ik herken er wel een paar managers die ik persoonlijk ken in.
bron
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/10863-consultant-slecht-voor-de-economie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag