• 0

Consultant slecht voor de economie.

Leuk stukje in de nieuwsbrief van Carp. Ik ben benieuwd of jullie er iets inherkennen, ik herken er wel een paar managers die ik persoonlijk ken in.

 

Na een dip in de jaren negentig heeft Nederland met 42.000 adviseurs en een gemiddelde van zes consultants op elke duizend werknemers inmiddels weer de grootste adviseursdichtheid ter wereld. Die consultantovervloed is mede de oorzaak van de zwakke economische groei van de afgelopen jaren, zegt Hans Strikwerda, hoogleraar organisatieleer aan de Universiteit van Amsterdam en werkzaam bij adviesbureau Nolan Norton. Strikwerda doet zijn uitspraken in de NRC. Niet meer dan twintig procent verdient volgens hem de titel consultant. ‘Dat is nog een optimistische schatting. Ooit stond Nederland op de eerste plaats qua arbeidsproductiviteit. Nu zijn we gezakt naar een vijfde of zesde plaats. De meeste adviseurs spannen zich vooral in om het de klant naar de zin te maken. Ze komen met oppervlakkige huis-, tuin- en keukentheorietjes, terwijl ze het de opdrachtgever juist moeilijk moeten maken en dwingen uit hun tradities en gewoonten te breken. Lastig, want managers hebben graag ja-knikkers, maar nodig.’

Bedrijven stellen zich bovendien zelden de vraag of een adviseur écht nodig is, een andere reden voor de wildgroei. ‘Het is een middel waar managers bij een probleem te snel naar grijpen. Terwijl zíj degenen zijn die problemen moeten oplossen. Een externe adviseur wordt vaak gebruikt als boodschapper van het slechte nieuws. Managers schuiven hun verantwoordelijkheid te graag af.’

Is de consultant overbodig? Nee, consultant Strikwerda kijkt wel uit. ‘De kernrol is wat filosoof Peter Sloterdijk Enthemmnung noemt. Het zijn onafhankelijke denkers die mensen erop wijzen als de bestaande manier van werken niet meer functioneel is. Dit soort “doorbraakadviseurs” blijft onmisbaar voor de economische vooruitgang.’ Maar ja, die zijn er nu net te weinig...

 

bron

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

:) Tja, die Stikwerda heeft hier wel een punt. Ik ben geneigd zijn theorie te volgen. Ik ons eigen segment stijden we al jaren tegen de "consultants" die ondernemers gaan "helpen" door hun werk te doen. Wij zijn nadrukkelijk van mening dat een ondernemer zelf zijn weg moet vinden en dat je als "helper" hoogstens een licht mag schijnen over de mogelijk paden die de ondernemer kan bewandelen.

 

Consultants moeten eigenlijk niet denken en al helemaal niet behagen. Consultants moeten hun klanten aan het denken zetten en ze juist enigzinds uit balans brengen.

 

Helaas maak je met dat soort opmerkingen weinig vrienden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag mij af of iedereen die zich tegenwoordig consultant noemt ook de consultant is volgens de definitie waar het stukje op gebaseerd is. Het is een beetje hetzelfde als de vertegenwoordiger die tegenwoordig allerlei hippe namen krijgt of de kleine ondernemer die zichzelf ceo noemt.

 

Dat bedrijven steeds vaker externe mankracht tijdelijk inhuren voor specfieke competenties vind ik overigens wel een goede zaak, al geef ik toe dat ik daar ook een belang bij heb.

Link naar reactie
  • 0

Ik had het artikel al eerder gezien op managersonline.nl

 

http://www.managersonline.nl/index.php?section=article&action=show&id=5556#r

 

In dit artikel stond de mening van De heer van Wolferen (topman rabo) en van de heer Strikwerda.

 

 

Heb er zelf in antwoord een mening over gegeven.

 

De heer Van Wolferen heeft mijns inziens helemaal gelijk. Als een consultant, tegen bijbehorend tarief, dezelfde werkzaamheden verricht als het eigen personeel, dan is dat een erg kostbare oplossing. Je kan dan beter in de eigen gelederen zoeken naar mensen die de klus willen en of kunnen klaren.

De heer Strikwerda doelt mijns inziens op het "meer van hetzelfde" principe van Watzlawick. Consultants en bijbehorende organisaties hebben jarenlang theorie geïmplementeerd in organisaties, die ze nu zelf veelvuldig toepassen. Het gaat om het behouden van een goede orderportefeuille, efficiëntie, groei en winst. Dezelfde uitgangspunten die de klant hanteert. Het verschil tussen consultants en bijbehorende cliënten en daarmee de toegevoegde waarde die consultants kunnen brengen, is vervaagd. Terecht kan dan vraag gesteld worden of de organisatie het vraagstuk niet zelf kan oplossen. Die kennis zou immers voorhanden moeten zijn.

 

Zolang deze gang van zaken, naar volledige tevredenheid van consultant en cliënt, wordt voortgezet, is er niets aan de hand. Indien echter de cliënt tegen vraagstukken aanloopt die de consultant ook niet kan invullen om genoemde redenen, wordt het tijd om andere selectiecriteria voor consultants op te stellen. Het zijn namelijk de selectiecriteria die U voortdurend bij dezelfde adviseurs terecht laten komen.

 

U moet dan niet zoeken naar een consultant die voortdurend hetzelfde geluid produceert als uw eigen organisatie, maar juist één die een afwijkend idee heeft over "goed" organiseren. Deze consultants zijn te vinden. Zij vormen weliswaar nog een minderheid in aantal, maar hun geluid wordt steeds beter hoorbaar.

 

Henk de Greef

Targon organisatie advies

 

Link naar reactie
  • 0

Er zit een enorme tegenstrijdigheid in de consultancy. Veelal beroept men zich op consultants voor een geheel of gedeeltelijk verandermanagement. Als er niets veranderd of aangepast hoeft te worden heeft men immers geen advies nodig. De achterliggende gedachte is dan mede dat men zich wil/moet onderscheiden, ieder bedrijf is immers uniek of zou dat minstens moeten zijn. Vervolgens houdt men als één van de doorslaggevende criteria aan dat een consultant een “bewezen” concept hanteert.

 

Juist het unieke van het bedrijf gaat verloren zodra men volgens vaste concepten gaat werken. De angst van de manager om beslissingen te nemen ligt daaraan ten grondslag.

De angst van de consultant om een opdracht mis te lopen ligt weer vaak aan de basis van het feit dat men de klant naar de mond gaat praten. Uiteindelijk schiet alleen de consultant hier iets mee op, die kan z’n uren schrijven en als hij maar vaag genoeg blijft kan dat een hele tijd duren.

 

Ik weet dat wat ik nu stel heel algemeen is en dat er wellicht ook andere situaties zijn, maar hiermee geef ik wel het probleem aan. Iedere situatie, ieder bedrijf, ieder proces dat veranderd moet worden vraagt om een gerichte aanpak pas dan zal er een meerwaarde gecreëerd worden en zal de klant rendement ontvangen op z’n investering. Hiervoor zal zowel de opdrachtgever als de adviseur z’n nek moeten uitsteken.

 

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.