• 0

Naam voor vloerenzaak! Juiste keuze gemaakt?

Momenteel ben ik bezig met het opstarten van een vloerenspeciaalzaak in laminaat, houten vloeren en parket. Het opstarten verloopt naar wens: financiering rond, goede locatie gevonden, mooie productenpakket. Kortom, het begint allemaal rond te komen. Echter, één probleem! Mijn bedrijfsnaam.

 

Mijn productenpakket is doeltreffend, prijzen zijn transparant en laag, alles is dus duidelijk. Daarom heb ik ook voor een duidelijke bedrijfsnaam gekozen: De VloerenVerkoper. Simpel en duidelijk.

 

Toch begint mijn productenpakket steeds meer te veranderen: Niet alleen de laminaatvloeren voor de prijzenkopers, maar ook de kwalitatieve parketvloeren gaan in het assortiment komen. Hiermee kom ik mijn inziens in de knoei met mijn bedrijfsnaam. De naam De VloerenVerkoper heeft een goedkope uitstraling (perfect voor het internet), maar minder geschikt voor kwalitatieve producten.

 

Men koopt sneller goedkope producten bij een hoger gepostioneerde winkel, dan andersom.

 

Zie ik dit goed? Daarom mijn vraag: Heeft iemand suggesties voor een andere naam? Ik heb dus twee lijnen: de budgetlijn en de kwaliteitslijn. Wie heeft hier de perfecte naam voor?

 

[titel aangepast - mod]

[titel aangepast - Klökske]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie het probleem wel enigszins, maar de naam draagt intrinsiek niet perse iets goedkoops uit. Het is algemeen, duidelijk, dekkend. Er past juist een mooie leus onder als: ''vloerenverkoper, we sell 'em, you walk 'em!''. Nee, grapje.

 

Erm, je zou in ieder geval met deze naam best een gulden middenweg kunnen nemen en uitstralen dat je alle soorten vloeren levert.

 

Een effectieve manier om je brede aanbod te communiceren in verband met je naam, zou kunnen zijn:

 

Gladde,..

Ruwe,..

Glimmende,..

houten,..

goedkope,..

èn dure,..

 

..vloeren. We hebben het allemaal. één winkel, alle vloeren. De vloerenverkoper.

 

Met de de juiste intonatie, kan dat een heel sterke reclame worden. Ook zonder stem als animatie in eventueel een banner of andere reclame kan het werken(hoewel het niet te lang kan zijn in een banner) Zo een opsomming wekt nieuwsgierigheid, en is best lollig. Het kan ook vrij kort als je het op t.v. wil doen(enkele seconden).

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wat niet duidelijk is, is of je al actief bent of nog moet beginnen. Als je nog moet openen, waarom is je assortiment dan aan het veranderen? Ben je je oorspronkelijke plan aan het bijstellen, en heeft een ander assortiment dan geen gevolgen voor alle andere aspecten: lokatie, uitstraling, verkoopoppervlak, prijsstelling?

 

Enfin, je kan natuurlijk verschillende namen gebruiken voor verschillende afdelingen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het oorspronkelijke plan inderdaad aan het bijstellen, terwijl ik nog moet beginnen. Reden: marktinformatie en financieele middelen. Ik ben het assortiment aan het uitbreiden met kwalitatieve producten. De reden hiervoor is dat voornamelijk tastbaar op prijs concurreren mij een te smalle basis gaat opleveren. Te riskant.

 

Verschillende afdelingen heb ik niet. Wel wil ik mij zowel op het internet als fysiek positioneren.

 

Pawelotti: een leuke insteek.Nog een dilemma voor zijn mijn huiskleuren. Welke kleuren passen hierbij.

 

De naamtwijfels heb ik nog steeds, zeker omdat mensen niet enthousiast reageren op de naam. te doeltreffend misschien?

Link naar reactie
  • 0

Vloerenspeciaalzaak vind ik weer te standaard. Vloerenverkoper heeft iets doodnormaals, maar toch speels.

 

Klokske, de reactie op de naam op zich is niet altijd even verhelderend, want je huisstijl en je imago kunnen door je marketing zo neergezet worden dat je naam onder een ander licht komt te staan. Ik zou de naam niet meteen opgegeven als mensen de naam maar wat saai vinden, je kan er best iets heel leuks mee doen.

 

Kleuren? Ik zou voor witte achtergrond gaan, en zwarte letters. Dik gedrukte letters(staat impliciet voor soliditeit).

 

Eronder kan een balk maken(niet te dik) met verschillende reepjes ''textuur''. ruw, glad, goedkoop.. etc. Dat is dan extra navigatie voor de site, bijvoorbeeld. (zie voorbeeld onderaan)

 

Je hele fysieke winkel zou ik dan naar je opsomming indelen(beweer niet dat mijn opsomming hier meteen voor geschikt is, daar ben jijh specialist voor). Per vloer zou ik je eigen indicatoren met dezelfde kleuren als uit je balk gebruiken, dus deze vloer is... goedkoop, ruw. etc.

 

Als dan ook nog echt levert wat je beweert te leveren(dus je opgebouwde imago past bij je daadwerkelijke identiteit), denk ik persoonlijk dat iets heel moois te pakken hebt. Het kan een heel pakkende manier worden van jezelf presenteren. Op je site zou je zelfs je vloeren kunnen indelen naar die classificaties en een veld maken waar je klant kan invullen:

 

ik wil een ....ruwe/gladde dikke/dunne goedkope/dure vloer

 

Resultaat is ruwweg:

 

middels advertenties/reclames ziet je potentiële klant dat je ruwe, goedkope glanzende etc. vloeren verkoopt. De persoon bezoekt naar je site of winkel , en ziet meteen een indeling die correspondeert met de reclame/advertentie. Dit kan krachtig werken.

 

P.S.

 

Misschien heb je hier al aan gedacht, maar maak enkele extra berekeningen voor klanten(meerdere meters), of integreer een calculator op de site, handig!

 

Ik moet echt naar bed, maar hier is een afbeelding die ruwweg laat zien wat ik bedoelde met je logo en die vloeren eronder.

 

 

devloerenverkoper.jpg

 

Dit is een standaard dik lettertype, er zijn wel wat betere. ik heb een net iets andere in gedachte. Uiteraard kunnen de strepen dikker of dunner, korter of langer. Dit zou ook mooi als logo zijn(monochroom werkt), het staat zakelijk en de strepen zijn ''de vloeren'' zijn herkenbaar voor klanten. Uiteraard in geval van textuur zou je dit duidelijker moeten doen, en als je goedkoop/duur niet kan uitdrukken in die balken, kan je een ''keuze'' menu erbij maken, switchen tussen goedkoop en duur.

 

Je kan je afvragen of een duidelijke scheiding tussen duur/goedkoop te maken is, maar eigenlijk presenteer je dan de klant: deze vloeren kan je krijgen voor minder geld, wat minder kwaliteit, en deze kan je krijgen voor wat meer geld en meer kwaliteit.

Link naar reactie
  • 0

Als je ook onderhoud pleegt aan de vloeren en of onderhoudsproducten aanbied, kan je mogelijk vloerenservice overwegen, dat haalt het accent wat van de verkoop af waardoor je net wat minder "goedkoop" overkomt.

 

Iets van:

 

Vloerenservice

Voor aanschaf, onderhoud en advies van vloeren in alle soorten en maten.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

 

Waterbeddenwinkel, waterbeddenconcurrent, textielmarkt, vloerenverkoper: het klinkt toch naar restpartijen en permanente uitverkoop. Niks mis met simpel en direct (vloeren) maar deze naam is iets te verkoperig.

 

Ben je in België gevestigd?

 

Zijn vloerenhuis of vloervilla nog beschibaar?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nee, het gaat vanuit Nederland. Waarbij vloerenhuis.nl al geregistreerd is en villa mij weer een beperkend idde geeft.

 

Pawelotti heeft het eigenlijk mooi samengevat en uitgebeeld. Dat is ook mijn insteek, alleen de naam moet minder goedkoop. Waarbij Het VloerenHuis gemiddeld goed zit, maar De VloerenVilla te hoog/beperkend is.

Link naar reactie
  • 0

Zomaar een inval:

 

Woody Woodpecker, pikt voor u de jusite vloer eruit!

 

Nee, zonder dollen: een engelse naam kan net zo goed, maar heeft voor je vindbaarheid op het internet natuurlijk consequenties. Maar dat neemt niet weg dat je met een engelse naam en de juiste internetstrategie heel goed gevonden kunt worden.

 

Kijk hier bijvoorbeeld

 

Voor eeniets hoger deelvan de markt kan dat heelgoed werken. Bijvoorbeeld Moso,bamboe vloeren (op de link hierboven op positie 3): straalt niet meteen goedkoop of duur uit,maar klinkt wel lekker) Ik heb wel het idee dat die ontzettende beschrijvende namen vooral onderin de markt het goed doen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Al die namen zijn zo algemeen. Kies voor een bewust afwijkende naam, zodat je opvalt. Lees eens een stukje van Seth Godin's Purple Cow wat eigenlijk gaat over waarom je anders moet zijn om metminder branding inspanningen je merk sterk te kunnen maken. De naam 'purple cow' is een mooi voorbeeld: het doet denken aan die reclames met die paarse koe (je weet meteen welke chocola erbij hoort) en op Google vindt je maar weinig 'purple cows'.

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk wel de vraag om ech exclusief met goedkoop in één winkel te kopen.Je kan denk ik toch beter een eenduidige strategie volgen en uitstralen.

 

Waarom juist niet het probleem ervoor aanpakken. Distributie via internet alleen voor goedkope vloeren en de fysieke winkel juist gebruiken voor de exclusieve vloeren.

 

Voor exclusieve vloeren is men meer bereid te doen. Vind iemand de exlusieve lijn te duur verwijs je hem door naar de vloerenverkoper.nl

 

Voor de naam voor de exclusieve lijn is het eerst goed te bedenken, wat die vloeren exclusief maakt. Is het het design, zou er wellicht over een italiaanse naam gedacht moeten worden, dat straalt design uit. Is het sterk dan meer een naam die dat aangeeft.

 

Ik hoop dat dit je iets verder helpt, ik zou voor de ogen van de buitenwereld toch 2 verschillende ondernemingen op touw zetten. (zoals bijvoorbeeld bij KPN (Simyo, Telfort, Hi en KPN). Die elk een andere uitstraling hebben.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    10 leden, 386 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.