• 0

Problemen met freelance programmeur

Ons bedrijf huurt regelmatig freelancers in om projecten te ontwikkelen. Nu hebben we het afgelopen jaar wat problemen gehad met een freelance programmeur. Telkens als hij een project ontwikkelde werd deze maar half of gedeeltelijk opgeleverd. Vaak met een hoop fouten erin.

 

De programmeur in kwestie beloofde telkens beter en tot op de dag van vandaag is deze beterschap helaas niet nagekomen. Gevolg is voor ons een aantal klanten welke zijn weggegaan bij ons bedrijf. Dus niet alleen financieel verlies maar ook onze reputatie.

 

Inmiddels hebben we de samenwerking met de programmeur in kwestie beëindigd en onze materialen waarvoor betaald zijn opgeëist. Tot op heden nog geen reactie hierop mogen ontvangen. Tot onze verbazing is hij echter wel in contact gegaan met 1 van onze klanten en heeft hij een project overgenomen. Hij heeft daarbij de bestaande copyright vermeldingen veranderd naar zijn bedrijfsnaam.

 

Een hele nare en vreemde situatie. De klant is bij ons weggegaan omdat de programmeur in kwestie niet op tijd leverde. Vervolgens neemt deze zelfde programmeur het project gewoon doodleuk over. Daarnaast hebben wij hem al betaald voor het project maar heeft hij deze nooit aan ons geleverd.

 

Wat te doen in een situatie zoals deze? Overigens hebben wij wel duidelijke afspraken met de freelancers welke voor ons werken dat zij geen werkzaamheden voor klanten mogen verrichten zonder onze tussenkomst. Lijkt me ook vrij logisch.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat te doen in een situatie zoals deze? Overigens hebben wij wel duidelijke afspraken met de freelancers welke voor ons werken dat zij geen werkzaamheden voor klanten mogen verrichten zonder onze tussenkomst. Lijkt me ook vrij logisch.

 

Staan de andere relevante afspraken - leveringsvoorwaarden, wat te doen wanneer het project niet naar tevredenheid opgeleverd wordt, concurrentiebeding - niet ook in die overeenkomst? Wat is er precies afgesproken met de freelancer (en met de klant, denk aan een relatiebeding)?

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen,

 

Allereerst hartelijk dank voor je snelle reactie. In de overeenkomst met de klant staat dat het project niet kan worden overgedragen aan derden en dat men zich dient te houden aan de copyright vermeldingen. Tussen de Freelancer en ons bestaat helaas geen schriftelijke overeenkomst. Wel heel veel e-mailverkeer over de verschillende projecten dat deze compleet zouden worden opgeleverd op bepaalde data.

 

Wel is er mondeling duidelijk afgeproken dat de freelancer niet mag werken voor onze klant zonder onze tussenkomst. Inmiddels is het project dus wel op het Internet te vinden echter hebben wij geen toegang meer tot het domein en is dus de copyright door de programmeur veranderd.

 

Wij hebben de programmeur wel betaald maar tot op heden hebben wij het project niet zelf in handen, alleen de klant. De klant is weggegaan omdat hij niet tevreden was over het resultaat en de programmeur beloofde data waarop hij de problematiek zou verhelpen niet is nagekomen. Hele vreemde zaak dat de programmeur in kwestie dus alsnog het project aan het afronden is zonder onze tussenkomst en wel betaald heeft maar niet geleverd heeft aan ons.

Link naar reactie
  • 0

Wat het auteursrecht betreft: zonder schriftelijke overeenkomst die anders bepaalt, is een freelance-programmeur de auteursrechthouder van hetgeen hij heeft ontwikkeld. Dat ligt anders bij werknemers en uitzendkrachten, dan komt het auteursrecht toe aan de werkgever. Dit is een van de redenen waarom het belangrijk is een schriftelijke overeenkomst aan te gaan met freelancers.

 

Wanneer het werk van een opdrachtnemer niet naar tevredenheid is, dan hoor je hem hierover eerst schriftelijk te informeren en hem de gelegenheid te geven de problemen binnen redelijke termijn te verhelpen.

 

Als daarop onvoldoende gereageerd wordt, dan kun je gaan denken aan juridische routes als ingebreke stellen, overeenkomst ontbinden, betaling weigeren, schade claimen etc.

 

Daarvoor moet je natuurlijk wel hard kunnen maken dat hij wanpresteert, met zaken als een schriftelijke overeenkomst, functionele en technische specificaties, opleverdocumenten, testrapporten e.d.

Link naar reactie
  • 0

Beste Danny,

 

Wellicht praten we hier over dezelfde persoon... ?!?. Zelf zal ik morgen ook contact opnemen met onze advocaat om te zien welke stappen te ondernemen. Het is een hele bizarre en vooral onprofessionele situatie en eerlijkheidshalve heb ik dit nog nooit eerder meegemaakt.

 

Hopelijk zal het recht zegevieren!

 

Beste Renep,

 

Opvallend is dat de programmeur zelf de copyright op onze naam heeft gezet, dit doen we altijd in samenspraak met een programmeur. Op het moment dat wij onze klant hadden verloren en het project hebben stopgezet met de programmeur is hij dus zelf verder gegaan met de bouw van de website en heeft hij de copyright op zijn naam gezet. Erg vreemd!

Link naar reactie
  • 0
Wel is er mondeling duidelijk afgeproken dat de freelancer niet mag werken voor onze klant zonder onze tussenkomst. Inmiddels is het project dus wel op het Internet te vinden echter hebben wij geen toegang meer tot het domein en is dus de copyright door de programmeur veranderd.

 

Om iets achter de hand te hebben zou ik de originele pagina proberen op te zoeken in de google-cache. Met een beetje geluk kun je hier de vorige versie vinden van voor de aanpassing, zodat je kan aantonen dat het copyright is verandert.

Link naar reactie
  • 0
Om iets achter de hand te hebben zou ik de originele pagina proberen op te zoeken in de google-cache. Met een beetje geluk kun je hier de vorige versie vinden van voor de aanpassing, zodat je kan aantonen dat het copyright is verandert.

 

Maar de vraag is wat je daarmee kan. Hij is als ik het goed begrijp de auteursrechthouder en is dus gerechtigd om aanpassingen te maken (waaronder: een onjuiste auteursrechtvermelding corrigeren).

 

Ik denk dat het auteursrecht niet de weg is om dit probleem aan te pakken.

Link naar reactie
  • 0

Nu heb ik wel e-mail vanaf het begin van onze samenwerking waarbij de systemen aan ons worden overgedragen en daarop heeft hij ook akkoord gegeven. Het belangrijkste in deze kwestie is voor ons meer het feit dat we meerdere klanten door zijn wanprestaties zijn verloren, dat hij betaald heeft gekregen en niet heeft geleverd en daarnaast dus nu 1 van de weggelopen klanten heeft benaderd om alsnog op zijn eigen houtje het systeem op te leveren terwijl hij dat bij ons niet kon.

 

Ik vind dat een hele vreemde situatie. Lijkt bijna moedwillig.

Link naar reactie
  • 0
Ik doelde eigenlijk meer op het feit dat de systemen qua copyright aan ons worden overgedragen.

 

De Auteurswet zegt: "De levering vereist voor gehele of gedeeltelijke overdracht, geschiedt door een daartoe bestemde akte."

 

In de praktijk wordt 'daartoe bestemde akte' vziw uitgelegd als een ondertekend contract. Een akkoord per e-mail draagt geen auteursrecht over.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.