• 0

B.V Verkopen

Ik wil over een tijdje mijn B.V Verkopen ;D

 

Als ik een B.V verkoop. Blijft het belastingnummer hetzelfde !! want ik kan er niks over vinden bij de belastingdienst. en moet ik dit nog aangeven !! En de Bankrekening. Kan die ook het zelde blijfen !! En bepaalde overeenkomsten zoals, tankpassen abonenementen, enz. die blijven bestaan. ( ik kan dit niet allemaal zo opzeggen want de nieuwe ondernemer wil dit ovenemen.

 

Ik wil niet over een jaar of twee jaar als er toch iets mis gaat !! toch nog aansprakelijk worden gesteld

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een BV is een rechtspersoon. Een rechtspersoon is, gelijk te stellen met een natuurlijk persoon en drager van rechten en plichten.

 

Zoals jij als natuurlijk persoon een aan jou gekoppeld Burger Service Nummer (voorheen sofinummer) beschikt een rechtspersoon ook over een belastingnummer. Dit nummer blijft verbonden aan de rechtspersoon, dus ook bij vervreemding van de onderneming.

 

Alle verplichtingen die in het verleden uit naam van de vennootschap zijn aangegaan blijven in beginsel ongewijzigd door vervreemding van de vennootschap.

 

In beginsel, omdat in veel overeenkomsten een clausule is opgenomen waarbij de wederpartij zich het recht voorbehoud om bij wijziging van de zeggenschap de overeenkomst te beeïndigen. Je zult dus in alle gevallen moeten nagaan welke effect de verkoop heeft op de bestaande contracten.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk verschil: verkoop je je BV zelf, dus draag je als aandeelhouder de aandelen daarin over?? Zo ja, dan blijft de BV hetzelfde en komt er enkel een nieuwe aandeelhouder. Of draag je de verschillende bestanddelen van de BV over? (Dus bijvoorbeeld het pand, het klantenbestand, inventaris, etc).

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk verschil: verkoop je je BV zelf, dus draag je als aandeelhouder de aandelen daarin over?? Zo ja, dan blijft de BV hetzelfde en komt er enkel een nieuwe aandeelhouder. Of draag je de verschillende bestanddelen van de BV over? (Dus bijvoorbeeld het pand, het klantenbestand, inventaris, etc).

Dit is inderdaad nog een belangrijke nuancering. Gelet op het bericht van de topicstarter ben ik er in mij vorige post vanuit gegaan dat de aandelen worden overgedragen.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Nou, bij aandelenoverdracht blijft de vennootschap dus hetzelfde. Alleen de aandeelhouder verandert. In het kader van aansprakelijkheid is het natuurlijk wel van belang dat goed onderzoek wordt gedaan naar de assets en de waarde van de vennootschap om het gevaar van 'lijken in de kast' voor de koper te voorkomen (due diligence) en wellicht latere aansprakelijkheidsstelling van de verkoper (jij dus) te voorkomen. Belangrijk daarbij is dat de verkoper een mededelingsplicht heeft aan de koper voor alles dat relevant is voor de koop. De koper heeft ook een onderzoeksplicht.

 

Belangrijk is:

- mededelingsplicht verkoper en onderzoeksplicht koper,

- due diligence (onderzoek);

- goede contractuele afspraken (met aansprakelijkheidsbedingen, etc).

 

 

 

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.