• 0

Zakelijke auto verkopen aan fiscale partner?

Ik zit met een groot dilemma.

In 2006 ben ik zelfstandig gegaan en daarbij een btw auto gekocht met als idee om van de KO te kunnen profiteren, dit is gelukt. Die auto heb ik in 2006 enkel zakelijk gebruikt maar vanaf 1/1/07 ben ik in een maatschap gestapt waarbij de auto eigenlijk grotendeels overbodig is (reisafstand is prima te doen op de fiets).

 

Nu heeft mijn vrouw ook een auto van de zaak en die rijdt enorm veel zakelijk als prive en wil geen gezeur met een KM administratie. Ik wil perse 1 auto buiten de bijtelling houden!! Haar auto is een oud klein ding en de mijne is een hele nette representatieve.

 

Wat gebeurt er nu. Feitelijk rij ik in haar auto en zij in de mijne (verhouding 90 om 10). Kan ik de auto's aan elkaar doorverkopen tegen een reele waarde? Of krijg ik daar waarschijnlijk gezeik mee?

 

al met al misschien beetje vreemd verhaal maar ik hoop dat het te snappen is.

 

Bedankt voor de meedenken alvast!!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Uit uw verhaal begrijp ik dat u de auto die bij uw onderneming op de balans staat wilt verkopen aan de onderneming van uw vrouw. De verkoop geschiedt doordat de onderneming van uw vrouw u in natura betaald dmv de auto die aldaar op haar balans staat plus de betaling van het bedrag dat het verschil is tussen de 2 waarden die auto's?

Als dit zo is dan komt haar auto dus bij u op de ondernemingsbalans te staan.

 

Wat betreft de verkoop moet u (en uw vrouw eventueel BTW) berekenen over de verkopen, maar dit hangt ook af van of de auto"s met of zonder BTW zijn aangeschaft of niet.

 

Om een duidelijk antwoord te kunnen geven moeten wij eigenlijk weten

- hoe heeft u uw auto aangeschaft (voor BTW)

- Is uw vrouw ook ondernemer

- hoe heeft zij haar auto aangeschaft (als ze ondernem is, voor BTW)

- Moet uw auto onder het prive of bedrijfsvermogen van uw vrouw komen

- Moet uw vrouw haar auto onder het prive of bedrijfsvermogen van u komen

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.