• 0

Rechtsvorm van profielensite(s)

Beste ondernemers (in spe),

 

Vooreerst lijkt het me gepast dat ik mij - als nieuw lid - voorstel.

 

Ik ben Roy. Een (relatief) jonge advocaat uit het oosten des lands.

Beroepshalve hou ik me regelmatig bezig met (de mensen) achter ondernemingen.

 

In alle eerlijkheid kan ik opmerken dat de succesverhalen achter enkele websites - hierbij valt te denken aan martkplaats.nl, startpagina en uiteraard ook youtube - mij uitermate interesseren.

 

Op dit moment (b)lijken profielensites als sugababes/superdudes enorm populair onder jeugdige internetters. Deze populairiteit brengt mee dat dergelijke sites ook bijzonder (kunnen) lucratief zijn.

 

Het is mij opgevallen dat profielensites vaak in de vorm van een B.V. zijn gegoten. Buiten de eventuele fiscale voordelen zie ik voor profielensites weinig voordelen van deze rechtsvorm. Het uitsluiten/beperken van de aansprakelijkheid lijkt mij voor deze sites toch niet direct aanleiding om een B.V. op te richten ???

 

Ik kan me echter wel indenken dat een B.V. het eenvoudiger maakt om het vertrouwen van eventuele zakenpartners en/of financierderste winnen.

 

Iemand enig idee wat andere moverende redenen kunnen zijn om als profielensite voor de rechtsvorm de B.V. te kiezen?

 

Ik verneem graag van jullie.

 

M.v.g.

 

Roy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het belangrijkste argument lijkt mij toch wel het vermogensrechtelijke aspect. Eigenaren van profielensites hebben misschien de - stille - hoop dat hun site vroeg of laat zodanig populair zijn dat een derde deze wil overnemen. De overdracht van een onderneming met rechtspersoonlijkheid is toch minder bewerkelijk dan die van een personenvennootschap, zoals bijvoorbeeld de vof.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

1. fiscaal voordeel bij winst > inkomen

2. niet in privé aansprakelijk zijn voor zakelijke fouten van partners, zoals bij een VOF

 

Ik zie niet waarom dit voor de categorie 'profielensite' anders zou zijn dan bij andere websites en zelfs bij andere activiteiten. Waarom fascineert die categorie jou in het bijzonder?

Link naar reactie
  • 0

Precies, naast de andere genoemde voordelen, kan door een rechtsvorm te kiezen met rechtspersoonlijkheid, zoals een BV, makkelijker tot overdracht worden overgegaan: door enkel overdracht van aandelen, in plaats van overdracht van alle afzonderlijke 'assets'.

 

Aan een BV kleven ook weer minder formaliteiten dan aan een NV (mbt publicatie bijvoorbeeld).

 

Dus voldoende voordelen op te noemen.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.