• 0

Afkopen opzegtermijn als opstartkosten

Beste Lezer,

 

Voor ik afgelopen oktober zelfstandig ondernemer was, had ik een vast werkverband bij mijn toenmalige werkgever. Toen deze werkgever vernam dat ik zelfstandig ondernemer wilde worden, wilden zij mij aan de 3 maanden opzegtermijn houden zoals beschreven in het arbeidscontract. Aangezien ik op basis van projecten werk, was de opzegtermijn van 3 maanden niet interessant (ik had nl. al een toezegging voor een project)en zijn we overeengekomen dat ze mij aan 1 maand opzegtermijn zouden houden en dat ik de resterende 2 maanden kon afkopen door een maandsalaris in te leveren. Mijn laatse maandsalaris hebben zij hiervoor ingehouden.

 

Kan ik het netto maandsalaris opvoeren als opstartkosten voor mijn bedrijf?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het hangt ervan af of uw verkgever dit afgetrokken heeft van uw loon als zijnde "negatief loon"of iets dergelijks of gewoon als inkomsten uit zijn onderneming. Als dit als negatief loon is verwerkt is het namelijk al afgetrokken van uw inkomen wat dan ook tot uitdrukking komt op de jaaropagave.

En u mag eventueel alleen de aanloopkosten aftrekken die nog niet ten laste van uw (loon)inkomen zijn of kunnen worden gebracht.

U zou het een en ander op moeten kunnen maken uit uw loonstrook(jes) van die maand.

 

Dus heeft uw ex- werkgever het verwerkt als:

loonkosten (bedrag 1 maand) - negatief loon ivm "boete" (bedrag 1 maand) = 0 of

loonkosten (bedrag 1 maand) - inkomsten ivm zakelijke vergoeding (bedrag 1 maand) = 0

Link naar reactie
  • 0

Leuke vraag ...

 

Dan zou het betekenen dat iedere ondernemer een jaarsalaris zou kunnen aftrekken wanneer hij een jaar een onderneming gedraaid heeft, doordat hij aan het ondernemen was kan hij namelijk niet zijn dienstverband aanhouden ...

 

Volgens de simpele logica wordt inkomen belast, doordat je minder inkomen geniet betaal je sowieso minder belasting, het mindere inkomen vervolgens nog een keer aftrekken van je bedrijfswinst en weer een keer minder IB betalen ... kan me niet voorstellen dat de belasting daarin mee gaat ...

 

Om het helder uit te leggen: wat zou er gebeuren wanneer je de "deal" met je ex-werkgever in een andere vorm moeten zou gieten, wanneer zij aan de ene kant jouw loon wel gewoon doorbetalen en je tegelijkertijd een factuur zou krijgen met een zakelijk kosten karakter ...

 

Dan betaal je dus over dat loon meer loonbelasting en vervolgens betaal je door die factuur minder IB .... uiteindelijk vestzak-broekzak dus ...

 

Succes met ondernemen!!! Ard

Link naar reactie
  • 0

Leuke vraag ...

 

Dan zou het betekenen dat iedere ondernemer een jaarsalaris zou kunnen aftrekken wanneer hij een jaar een onderneming gedraaid heeft, doordat hij aan het ondernemen was kan hij namelijk niet zijn dienstverband aanhouden ...

Dat is in deze caus toch helemaal niet aan de orde.

Deze meneer had recht op 1 maandsalaris. Dat geld heeft hij niet gekregen omdat hij een "boete" kreeg voor het niet in acht nemen van de opzegtermijn.

Iemand die zijn dienstverband niet aan kan houden en dus gestopt is met zijn werk, heeft helemaal geen recht op slalaris zoals de man in deze casus wel had.

Link naar reactie
  • 0

Wel of geen recht op salaris, de werkgever zou wel gek zijn als hij die maand als loon zou berekenen. Hij stopt gewoon een maand eerder met salaris betalen.

 

Het mislopen van inkomsten is (fiscaal) geen kostenpost. Dus ook geen aftrek. Anders zou je over die misgelopen inkomsten ook belasting moeten betalen en zou je per saldo weer op 0 uitkomen.

 

Maar wel even opletten of het inderdaad niet als loon is meegenomen. Is dat per ongeluk wel het geval, dan moet dát worden gecorrigeerd en niet in de winstsfeer.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Wel of geen recht op salaris, de werkgever zou wel gek zijn als hij die maand als loon zou berekenen. Hij stopt gewoon een maand eerder met salaris betalen.

Dit is fiscaal niet goed. Op deze manier zou de werkgever zijn verplichtingen mbt loonbelasting en sociale premie afdracht kunnen ontlopen.

 

Link naar reactie
  • 0

mij lijkt het toch een zeer bizarre redenering.

Als ik het goed snap heb je :

1 maand gepresteerd en vergoeding gekregen

1 maand niet gepresteerd en vergoeding gekregen

1 maand niks gekregen en niet gepreseteerd

 

dat lijkt mij een ontzettend fijne deal te zijn, ttz jij kon al een maand met je freelance zelfstandigen statuut aan de slag terwijl je toch nog een maand salaris kreeg.

 

ik ken de nederlandse wetgeving niet, maar hier in Belgie wordt zoiets gewoon beschouwd als een beeindiging in onderling overleg. Het is alleen als je van dienstverband naar dienstverband gaat dat die ene maand een probleem kan zijn omdat je dan met ziekenfonds, en dergelijke niet in orde bent.

Maar bij een statuutswijziging speelt dat helemaal niet.

 

in belgie althans...

 

b

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.