• 0

Artikel: Je Energie Managen

Ondergetekende tikte weer een artikel, dit keer over het managen van je energie...wie weet hebben jullie er iets aan :)

 

Je Energie Managen

 

 

...Waar begin je als je wilt leren hoe je zorgt dat mensen je geen energie kosten? Want we kennen het allemaal: als die ene persoon belt ben je meteen moe. Of na een netwerkgesprek met de één voel je je verkwikt en geïnspireerd en na een kop koffie met de ander ben je kapot en heb je een een halve dag nodig om weer op krachten te komen.

We wisselen constant energie met elkaar uit in de vorm van gevoelens, behoeften, intenties en ideeën. Het een pept ons op, het ander trekt ons naar beneden. Een bewustwordingsproces van je eigen ‘energiebeleid’ kan je veel nieuwe inzichten brengen...

 

bron: Lancelots.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Leuk dat je hier over nadenkt :)

 

Qua omgaan / niet omgaan met anderen denk ik dat het wel genuanceerd ligt. Mensen die je de ene keer energie kosten kunnen een tijd later weer waardevol zijn. Ik focus me niet alleen op de energie die mensen kosten, maar probeer ook te investeren in relaties.

Soms kun je een hele waardevolle vriend/vriendin zijn voor iemand die "vreselijk veel energie kost". (Of ben ik zo laat op de avond wat al te liefdadig voor op dit forum ;D)

Link naar reactie
  • 0

Je hebt drie soorten mensen: energiebronnen, energieputten, en ertussenin. De meeste mensen zijn ertussenin, dus neutraal.

Een energiebron is iemand met wie je in een gesprek veel energie opdoet, en als je zelf een bron bent werkt dat exponentieel. Ik weet van mezelf dat ik met sommige mensen moet uitkijken om niet van enthousiasme te ontsporen.

Energieputten zijn de mensen die Annedien noemt die je geheel uitputten in een gesprek van een half uur. Ik ken mensen die mij al moe maken als ik ze in de verte zie. Ik weet niet hoe het komt, wat de oorzaak is, of het een psychisch of fysiek verschijnsel is, maar ik heb geleerd dergelijke mensen te mijden.

Link naar reactie
  • 0

Leuk dat je hier over nadenkt :)

 

Qua omgaan / niet omgaan met anderen denk ik dat het wel genuanceerd ligt. Mensen die je de ene keer energie kosten kunnen een tijd later weer waardevol zijn. Ik focus me niet alleen op de energie die mensen kosten, maar probeer ook te investeren in relaties.

Soms kun je een hele waardevolle vriend/vriendin zijn voor iemand die "vreselijk veel energie kost". (Of ben ik zo laat op de avond wat al te liefdadig voor op dit forum ;D)

 

Dank!

 

s ook genuanceerd, maar niet alles leent zich voor een artikel van die lengte :-)

 

Het hangt er ook vanaf wat je definitie van 'waardevol' is. Als dat om zakelijk waardevol (=geld/contacten/enz.?) gaat dan zet ik er nog steeds wel mijn vraagtekens bij of het wel de moeite waard is. Geld kan je opnieuw genereren, tijd die je in iemand investeert niet. Het hangt er ook vanaf hoe dealgericht je bent en wat je precies tegen wat wil ruilen en onder welke voorwaarden. Als je er eerlijk over bent tegen jezelf dan kost het alweer minder (en anders) energie dan als je klakkeloos in zoiets meegaat.

 

De nuance die Christine aanbrengt kan ik volgen, maar ergens is het ook tricky denk ik, om het zo te zien. Ik geloof zelf dat je kunt kijken naar de basishouding van iemand en daarop baseren of iemand een bron of een put is, want dat er tussenin neutraal zou zijn vind ik een lastige, dat maakt het heel diffuus en dat kost weer energie ;)

Wat ook nog een mogelijkheid is, is naar de ander toe communiceren als diegene zich energievretend opstelt. Als zoiets zich in je vocabulaire voegt heb je een goeie manier om er mee om te gaan.

 

En is iemand een bron omdat hij zelf leegloopt (en zal die jou dus als een put ervaren!) of omdat diegene gewoon lekker in z'n vel zit, of inspirerend is, of alleen maar geen put is?

Ik heb zelf met beide ervaring: dat ik doodop was na een meeting en dat de ander zienderogen opgeknapt was, maar ook wel eens dat ik nergens last van had, noch dipte, noch piekte, en dat de ander zich geïnspireerd voelde.

 

Een waardevolle vriendin zijn voor iemand die vreselijk veel energie kost ... ook dat hangt er weer vanaf hoe die ander zich opstelt. Je kan door een moeilijke periode gaan en toch geen energieput zijn voor anderen- ook dat is weer een kwestie van je houding, denk ik. En van de gevende kant: het is nog weer wat anders of je vanuit een onvoorwaardelijk geven die ander ondersteunt of dat je geeft om die ander 'aan te vullen' ... de vraag is ook wat de ander precies heeft aan jouw energie. Is het niet beter om uit je eigen bron te putten? Of uit 'de bron' , wat die ook moge zijn -- hetgene waarmee we constant in interactie zijn, van voedsel tot zuurstof tot aarde tot water, enzovoorts?

Ik ken bijvoorbeeld ook mensen die heel graag in crisis verkeren omdat ze dan zo lekker veel aandacht (=energie) krijgen van mensen.

 

Psychisch of fysiek, Christine? Uiteindelijk is alles energie, toch, volgens de meest recente bevindingen van de natuurkunde...?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk heb ik in mijn persoonlijke sfeer al een paar keer meegemaakt dat mensen er een dergelijk energie management op na houden;de extreme versies hiervan vind ik walgelijk. Het is opportunistisch. Als het echt slecht gaat met iemand, dan wordt diegene gedropt als een baksteen, want als het slecht gaat een langere periode, dan kost diegene veel energie. Als dat je enige criterium voor contact is, heb je onecht sociaal bestaan. Ik ken er een die ''altijd'' positief is. Ik zie altijd in interacties dat haar doel van energie opdoen op nummer 1 staat. Zelfs als iemand logischer wijs verwerkingstijd nodig heeft na een dramatische gebeurtenis, geeft ze diegene op, omdat ie te zwak is om te ''vechten''. Wat een ge....

 

Ik vind het echter niet verkeerd om te analyseren in de persoonlijke sfeer.

 

Wat ook nog een mogelijkheid is, is naar de ander toe communiceren als diegene zich energievretend opstelt. Als zoiets zich in je vocabulaire voegt heb je een goeie manier om er mee om te gaan.

 

Dit kan heel naar overkomen bij iemand. Ook moet je echt ideeën hebben over wat er precies aan de hand is, want anders krijgt iemand de boodschap dat ie energievretend is, zonder dat ie snapt waarom precies en of er iets aan te doen is(of wil doen).

Link naar reactie
  • 0

Energie management gaat natuurlijk vooralover dicht bij jezelf blijven en je eigen grenzen duidelijk afbakenen. Als je dit goed doet heb je geen last van zuigers, die mensen vinden dan immers nergens een punt om energie bij je af te tappen.

Als je echt goed in je vel zit straal je dit ook non verbaal uit en zullen de halers vanzelf uit de buurt blijven. Dus als je iemand voelt zuigen, kijk dan eens in de spiegel om te zien/voelen wat je zelf niet goed doet.

 

Ook on-line heb je zuigers, kijkend naar het moderatiewerk op dit forum, dan komt het regelmatig voor dat mensen grofweg spammen of erger met allerlei slinkse truucjes proberen hun eigen handel te promoten of traffic naar hun site te generen. Vaak bevind zich dit in donker grijs gebied terwijl je probeert licht grijs te ontdekken, zucht.

 

Ook vervelend voor de lezer omdat die op zoek is naar een antwoord en inhoudelijk niets heeft aan opmerkingen zoals "Ik begin een bedrijf dat zo een site op de markt gaat brengen." of "Ik stuur je wel een private message met goede hosting."

 

Gelukkig weet ik door dit artikel wat ik met dit soort posters aan moet, bannen die zuigers. 8)

Link naar reactie
  • 0

Technico,

 

Wat is dat een lage manier van communiceren, en dat voor een administrator. Je haalt opmerkingen van mij aan, uit een post dat ik, zoals al mijn posts, schreef als normale contributie en als hulp voor iemand.

 

Wat spijtig dat als er inderdaad een probleem is met mijn opmerkingen er niks naar mij gecommuniceerd wordt, maar in een ander draadje dit soort opmerkingen gemaakt wordt. Niet te geloven.

 

Pawelotti

 

Link naar reactie
  • 0

Technico,

 

Wat is dat een lage manier van communiceren, en dat voor een administrator. Je haalt opmerkingen van mij aan, uit een post dat ik, zoals al mijn posts, schreef als normale contributie en als hulp voor iemand.

 

Wat spijtig dat als er inderdaad een probleem is met mijn opmerkingen er niks naar mij gecommuniceerd wordt, maar in een ander draadje dit soort opmerkingen gemaakt wordt. Niet te geloven.

 

Pawelotti

 

 

Wie de schoen past, trekke hem aan ???

 

Ik dacht dat technico een algemeen iets aanhaalde, maar jij leest het heel persoonlijk. Ik zag in de reactie van technico geen directe sneer naar jou, of jouw posts.

Online boekhouden en dienstverlening in één met you book. Online abonnement, inclusief all-in administratieve dienstverlening al voor € 69,00 excl. BTW per maand!

Link naar reactie
  • 0

Ook on-line heb je zuigers, kijkend naar het moderatiewerk op dit forum, dan komt het regelmatig voor dat mensen grofweg spammen of erger met allerlei slinkse truucjes proberen hun eigen handel te promoten of traffic naar hun site te generen. Vaak bevind zich dit in donker grijs gebied terwijl je probeert licht grijs te ontdekken, zucht.

 

Ook vervelend voor de lezer omdat die op zoek is naar een antwoord en inhoudelijk niets heeft aan opmerkingen zoals "Ik begin een bedrijf dat zo een site op de markt gaat brengen." of "Ik stuur je wel een private message met goede hosting."

 

Dit zijn letterlijk mijn opmerkingen. Geen geval van de wie de schoen past, trekke hem aan, lijkt mij. Ik ben ontzettend ontgoochelt wat betreft de manieren van administrators van deze site. Dit is geen manier voor een administrator om zich te uiten. Ik maakte de ene opmerking om in t eleiden dat ik ook ergens mee bezig ben, de andere juist om niet zo maar weer bedrijven aan te prijzen, en dus even prive iets door te sturen. Ik ben hartelijk bedankt door de gebruiker, maar goed, de administrator weet het beter. Ik ben een ''zuiger''.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook on-line heb je zuigers,

 

Eens. Ook de vraagstellers kunnen er wat van. "Ik wil een bedrijf beginnen, wie heeft er tips?", gevolgd door "Ik heb wel gezocht maar het antwoord op deze vraag niet kunnen vinden", "Kun je dat nog even toelichten" en "Heb je daar een voorbeeld van?". En dit alles zonder dankjewel te zeggen.

 

Dit lucht op en geeft nieuwe energie :D

Link naar reactie
  • 0

 

De nuance die Christine aanbrengt kan ik volgen, maar ergens is het ook tricky denk ik, om het zo te zien. Ik geloof zelf dat je kunt kijken naar de basishouding van iemand en daarop baseren of iemand een bron of een put is, want dat er tussenin neutraal zou zijn vind ik een lastige, dat maakt het heel diffuus en dat kost weer energie ;)

 

Je weet: ik ga altijd kort door de bocht en lekker simpel.

Wat ik bedoelde is dat er mensen zijn die bron zijn, of put, maar de meeste mensen zijn geen van beide, althans niet van zichzelf. Natuurlijk kun je een wereld van nuances aanbrengen, maar ik zie het liever eenvoudig.

 

En is iemand een bron omdat hij zelf leegloopt (en zal die jou dus als een put ervaren!)

 

Intressant om het zo uit te diepen :-)

bron-bron: de energie knalt alle kanten op

put-put: geen ervaring mee, maar lijkt me deprimerend

bron-put: de put wordt blij want krijgt eindelijk 's energie, de bron wordt moe zonder iets te doen. De put kun je zien als een oneindig diepe put,er is nooit meetbare energie aanwezig omdat het altijd in het oneindig diepe gat verdwijnt. De bron heeft altijd energie omdat er altijd genoeg supply is. Maar nu je het zo zegt en ik er over nadenk, en ik denk dan concreet aan iemand die ik heb ontmoet, je kunt er als bron op twee manieren mee om gaan.

1. je geeft toe en loopt leeg en wordt moe

2. je ziet de humor er van in en neemt de put wat in de maling, en je bent gevrijwaard van negatieve gevolgen.

3. je ziet een aspect waar je de put voor jou kan laten werken terwijl deze zelf voornamelijk met zichzelf bezig is.

 

Bij 3 denk ik aan een ander voorbeeld, iemand die mij vanuit Italie opbelde en ik werd al moe van z'n stem. Maar eenmaal heb ik een situatie kunnen creeren waarin hij voornamelijk met zijn ding bezig was terwijl ik uit een soort zij-effect mijn energie kon halen.

Gelukkig heb ik 'm daarna nooit meer ontmoet.

 

Ik heb zelf met beide ervaring: dat ik doodop was na een meeting en dat de ander zienderogen opgeknapt was, maar ook wel eens dat ik nergens last van had, noch dipte, noch piekte, en dat de ander zich geïnspireerd voelde.

 

Dat is de "eerste wet van Annedien": in bron-put situatie, streef naar win-win.

 

Psychisch of fysiek, Christine? Uiteindelijk is alles energie, toch, volgens de meest recente bevindingen van de natuurkunde...?

 

Voor de mens geldt dat psychische energie fysieke energie opwekt. Het woord "energie" moet je hier wel wat abstracter nemen dan het natuurkundige begrip "energie".

 

Is het niet zo dat als je meer optimistisch bent ingesteld, je meer wilskracht hebt en daadkracht kunt opbrengen en zo energie in jezelf kunt opwekken? Terwijl meer pessimistische mensen het vermogen ontberen om die energie te genereren? Zoiets als "niets is onmogelijk, behalve als je denkt dat het onmogelijk is" (stond dat laatst niet als motto op dit forum?}

 

Volgens mij moeten we hier een boek over gaan schrijven, Annedien, en trainingen gaan organiseren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hmmmmmm,

 

Ik denk dat het aardig tricky is om over bronnen, putten en zuigers te praten. Vooral omdat het over (mede)mensen gaat.

 

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Zoiets als "niets is onmogelijk, behalve als je denkt dat het onmogelijk is" (stond dat laatst niet als motto op dit forum?}

 

 

Geen idee of het deze was

Whether you think you can, or think you can't. You're right. (Henry Ford)

 

Al vind ik deze ook wel erg toepasselijk

Whatever you can do or dream you can ... begin it. Boldness has genius power and magic in it.( J W von Goethe)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het aardig tricky is om over bronnen, putten en zuigers te praten. Vooral omdat het over (mede)mensen gaat.

 

Niet erg als het aantal bronnen c.q. putten maar een klein deel van de mensheid is, voor mij zijn de meeste mensen geen van beide. Maar, je hebt wel een beetje gelijk, toch ook eigenlijk wel een beetje wil ik maar zeggen, toch?

 

 

Link naar reactie
  • 0

- "Ruzie" maken in dit topic, kan het Q.E.D'eriger? ;D

 

- Waarom is het tricky om over bronnen, putten en zuigers te praten?

 

-

Volgens mij moeten we hier een boek over gaan schrijven, Annedien, en trainingen gaan organiseren.

... Goed idee ;D

 

Overigens is het m.i niet per sé zo dat in bron-bron situatie de energie alle kanten opknalt. Ik kan ook de ervaring hebben dat het juist heel erg verstilt, tot rust komt. Gelijke golven versterken elkaar, maar dat kan ook in een soort aanvaardende zijnsvorm.

Link naar reactie
  • 0

- Waarom is het tricky om over bronnen, putten en zuigers te praten?

 

Sancho wordt daar een beetje moe van en gaat nu even een tukje doen.

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

- Waarom is het tricky om over bronnen, putten en zuigers te praten?

 

Sancho wordt daar een beetje moe van en gaat nu even een tukje doen.

 

 

 

 

 

In je artikel schrijf je ook over dingen/activiteiten die je energie kosten/opleveren. Dat zal voor iedereen anders liggen. Ik ken bijvoorbeeld ondernemers die niet van de boekhouding houden, maar ik ken ook mensen die daar juist energie uit halen.

 

 

 

Zou dit ook voor contact met mensen gelden? Dat iemand voor de ene persoon een bron van energie is en voor de ander een put? Doet me dan weer denken aan allerlei modelletjes: Disc / Papi / Kernkwadrant / LSI / OCI.

Enneagram is ook een typering die dit helpt te verklaren http://nl.wikipedia.org/wiki/Enneagram

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Overigens is het m.i niet per sé zo dat in bron-bron situatie de energie alle kanten opknalt. Ik kan ook de ervaring hebben dat het juist heel erg verstilt, tot rust komt. Gelijke golven versterken elkaar, maar dat kan ook in een soort aanvaardende zijnsvorm.

 

Dat noemen ze interferentie. Ben je in fase, dan verdubbeld de intensiteit. Bij je uit fase, dan doof je elkaar uit.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

[sidetopic]

 

TechNico, het is een wijdverspreid misverstand dat die quote van Goethe is (eigenlijk van Murray). Op zich niet zo belangrijk, maar in dit geval zit er een aardig verhaaltje achter:

 

http://german.about.com/library/blgermyth12.htm

 

[/sidetopic]

 

Groet, Rogier

 

Dank voor de link Rogier,

Tja, bronnen zal alleen maar moeilijker worden natuurlijk nu steeds meer mensen uitsluitend op het net publiceren. Wat ik opmerkelijk vind is dat er een hele uiteenzetting op de pagina staat waarom deze quote niet van Goethe is maar er nergens op de pagina een Duiste vertaling staat van deze uitspraak, en dat maakt het toch weer enigzins ongeloofwaardig. :-\

Link naar reactie
  • 0

Nou ja, volgens mij is het punt dat die quote dus helemaal niet bestaat in het Duits (behalve dan van die Murray). Het meest in de buurt komt het volgende. Dit is wel van Goethe (eerste vier zinnen van het artikel).

 

Der Worte sind genug gewechselt,

lasst mich auch endlich Taten sehn!

Enough words have been exchanged;

now at last let me see some deeds! (Goethe, Faust I)

 

Je hebt helemaal gelijk over dat betrouwbaarheid een steeds groter issue wordt... In dat opzicht is de 'strijd' tussen Wikiepedia en Encyclopedia Brittanica ook interessant.

 

Groet, Rogier

Link naar reactie
  • 0

Annedien even een vraag aan jou. Volgens mij toen je het artikel plaatste deed je dat met een diepere bedoeling. klopt dat?

 

Gemakshalve ga ik er vanuit dat je het zo bedoelde ;D

 

Wat mij betreft bestaat alles uit energie. In de communicatie wetenschappen is al lang bekend dat er 20% van onze communicatie verbaal verloopt en 80% non-verbaal.

Trainingen etc. richten zich nagenoeg allemaal op die 20% verbale communicatie terwijl nagenoeg dus alles beslist wordt door die 80% non-verbale communicatie. En dan kom ik op het terrein van energie.

 

Iets voelt goed of iets voelt niet goed. Uit eigen ervaring weet ik dat als ik luister en handel naar mijn gevoeld en dus naar de energie die ik ont-moet mijn leven heel relaxed is.

 

Wie kent niet de ervaring van dat het gevoel (lees energie) zegt niet doen maar de ratio zegt ja vanwege onder andere materiële-zakelijke motieven?

 

Durf eens eerlijk in jezelf naar dit soort ervaringen te kijken en kijk dan of het energie of ratio was wat uiteindelijk jou een goed gevoel gaf.

René

 

Serendipity: datgene wat op je pad komt en je verder brengt op de weg des levens.

 

Serendipity

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.