• 0

prive-gebruik van zakelijke auto en auto-bijtelling

Hallo, dit is mijn eerste vraag op deze site. Ik zit met het volgende:

Ik heb een bestelbus op de zaak en rij daar ook prive mee. Ik heb een km-registratie, waardoor ik aan het eind van het jaar kan bepalen hoeveel ik prive gereden heb, ook kan ik bepalen wat de kosten per km zijn voor dat jaar, dus weet ik de prive gemaakte autokosten. (Daar doe ik nog 12% overheen voor de BTW.)

Volgens de belastingdienst moet ik de prive gemaakte autokosten als volgt verwerken:

In de boekhouding boek ik de prive gemaakte autokosten bij de post autokosten (mijn autokosten worden dus lager, en mijn winst dus hoger) en tegenboek op de post prive-ontrekking (die post wordt dus hoger). Bij de belastingaangifte geef als bijtelling de prive gemaakte autokosten ook nog een keer op.

 

De vraag is deze: ik heb het gevoel dat ik dubbel gepakt wordt: een keer in de winst, en een keer bij de belastingaangifte. Is mijn gevoel juist of snap ik het allemaal niet meer.

 

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben. Ik zie de reacties en antwoorden graag tegemoet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo,

 

Je boekt normaal gesproken in eerste instantie alle autokosten op naam van de zaak en niet het gedeelte voor prive al splitsen. Dan bij de laatste aangifte omzetbelasting van het jaar ga je het prive gebruik corrigeren. Voor de autokosten 22% van de catolguswaarde en daarvan weer 12% dat is je bedrag voor privegebruik. Wanneer je het zou doen zoals jij het aangeeft, dus eerst al de verdeling prive/zakelijke inboeken en daarna ook nog een keer de correctie bij de BTW voor privegebruik zou je het inderdaad dubbelop doen.

Dus: eerst alle zakelijk kosten op de zaak boeken en aan het einde van het jaar het prive gebruik corrigeren middels de BTW aangifte

Dit is dan wel wanneer de auto op naam staat van de zaak en het geen prive auto betreft.

 

Hoop dat je hier iets aan hebt.

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Juist wel! je boekt eerste alle autokosten in de boekhouding als zakelijke kosten dan bij de laatste aangifte omzetbelasting geeft je het privegebruik op voor de autokosten. Dus je moet wel het privegebruik opgeven bij de btw aangifte maar daar staat dan tegenover dat je alle kosten eerst in de boekhouding van je bedrijf boekt.

En natuurlijk moet je ook gewoon de bijtelling voor de auto bij je inkomstenbelasting niet vergeten.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk niet dat ik het helemaal begrijp: Ik boek eerst alle autokosten in de boekhouding. Aan het eind van het jaar bereken ik de privekosten van de auto en daarover 12% BTW. De BTW geef ik op bij de BTW-aangifte, dus dat is mijn probleem niet meer.

De privekosten boek ik op de balanspost voor prive-onttrekking en als tegenboeking op de winst-en verliespost van de autokosten.

Is dat tot zover juist?

Link naar reactie
  • 0

Nee dat klopt niet. Je boekt alle autkosten in de boekhouding in. Dan bereken je 22% van de cataloguswaarde van de auto. Die 22% moet je in je aangifte inkomstenbelasting opgeven voor de bijtelling van de auto. Dan 12% van die 22% van de cataloguswaarde geef je op als privegebruik bij je btw aangifte. In de boekhouding hoef je dan niets meer met prive te gaan verrekenen. Je hoeft dus niet het prive percentage te gaan berekenen en in te boeken als prive ontrekkingen. Dan zou je het dubbel doen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Patricia,

 

Dank voor je snelle reactie!

 

Het lijkt mij ook logisch maar ik ben door een medewerker van de Belastingdienst waarschijnlijk op het verkeerde been gezet.

Die heeft mij namelijk verteld dat de correctie als bedrijfskosten geboekt mogen worden.

Ik heb de Kluwer BTW gids er op nageslagen maar die geeft mij geen uitkomst.

Stel dat de Belastingdienstmedewerker toch gelijk heeft dan praten we over een leuke aftrekpost.

 

Heb ik je nu nieuwsgierig gemaakt of ben jij er absoluut van overtuigd dat het ten laste van het eigen vermogen geboekt moet worden?

 

Groeten van,

Danny

Link naar reactie
  • 0

Danny,

 

Het is zeer zeker voor het eigen vermogen. Immers heb je de kosten waarover de bijtelling is berekend al een keer als zakelijke kosten ingeboekt ( anders zou je niet de bijtelling hoeven toe te passen voor het privegebruik). Wanneer je dan ook de prive bijtelling nog eens zou moeten opvoeren als zakelijke kosten dan zou dit dubbel op zijn.

Wellicht bedoelde de medewerker van de belastingdienst dat de privebijtelling wel in de boekhouding moet worden opgenomen, maar heeft verzuimt om er bij te melden dat dit dan wel op het eigenvermogen gezet moet worden, of je hebt toevallig iemand aan de lijn gehad die er nog maar pas werkt en misschien nog niet alles weet?

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Maar dit is wat de Belastingdienst zegt:

 

De bijtelling voor het privegebruik van de auto moet niet alleen worden verrekend in de V&W-rekening van de onderneming, maar moet tevens opgegeven worden als onttrekking....... box 1.

 

Als je al belasting betaalt over de bijtelling, waarom dan nog een keer over de winst die je creeert door de bijtelling als bedrijfsinkomsten bij je winst op te tellen?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn er twee manieren om dit te doen:

 

ofwel via V&W en prive onttrekking (balanspost) c.q. EV.

 

Ofwel door alle kosten eerst als bedrijfskosten te boeken en in de aangifte IB het privegebruik op te geven als niet aftrekbare kosten.

 

Zelf maak ik de correcties eerst in mijn boekhouding en ga in de IB aangifte uit van de V&W en balans zoals deze in mijn administratie staan. Ik vul dan bij (gedeeltelijk) niet-aftrekbare kosten in de IB aangifte niets meer in omdat ik de prive correctie immers al in de V&W en balans heb gemaakt.

 

Voor mijn V&W vind ik dit helderder, privegebruik zijn immers geen bedrijfskosten en hiermee wil ik de V&W dan ook geen rekening houden.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Juist wel! je boekt eerste alle autokosten in de boekhouding als zakelijke kosten dan bij de laatste aangifte omzetbelasting geeft je het privegebruik op voor de autokosten. Dus je moet wel het privegebruik opgeven bij de btw aangifte maar daar staat dan tegenover dat je alle kosten eerst in de boekhouding van je bedrijf boekt.

En natuurlijk moet je ook gewoon de bijtelling voor de auto bij je inkomstenbelasting niet vergeten.

 

Sowieso ook een optie natuurlijk, maar is deze methode wel verstandig. Waarom vraag je het geld niet achteraf terug inclusief correctie?

1) je krijgt dan nog eens geld terug

2) met rente (en het geld renteniert langer)

3) is ook beter voor je solvabiliteit om een vordering dan een schuld op je einde balansdatum te hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Dit gaat om een auto van de zaak en geen prive auto waardoor je de autokosten moet opvoeren in de boekhouding in de betreffende periode en achteraf de correctie voor prive

 

Mijn inziens hoef je bij een privé-auto voor IB en OB nooit kosten te corrigeren. Kun je mij uitleggen welke kosten je wel wilt corrigeren?

Link naar reactie
  • 0

Bij een prive auto hoef je dit ook niet te corrigeren, alleen bij een auto van de zaak ( daar ging dit stukje ook om ).

 

akkoord foutje in jouw reactie dus, maar terug naar mijn eerste reactie dan. Waarom is mijn suggestie niet verstandiger?

Link naar reactie
  • 0

Waarom een foutje in mijn reactie? Dit onderwerp gaat over een auto van de zaak waarmee ook prive wordt gereden, dus worden alle autokosten als zakelijke kosten ingeboekt en aan het eind van het jaar via de IB en OB het privegebruik verrekend. Bij een prive auto geldt dit natuurlijk niet maar daar ging het in deze vraagstelling niet om.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om nog een op jouw vraag terug te komen. wanneer je alle btw pas aan het eind van het jaar terug vraagt ( wat eigenlijk niet mag omdat in de periode moet wanneer de btw ook betaald is ) dan betaal jij eerst alle kosten het hele jaar inclusief de btw en krijg je de btw pas aan het eind van het jaar terug. De veronderstelling dat je dan rente krijgt klopt dan dus niet echt omdat jezelf alle btw al hebt voorgeschoten en dus ook inliquiditeit zakt en dit pas aan het eind van het jaar terug zou vragen.

 

Het ligt er natuurlijk aan hoeveel autokosten je gemaakt hebt in een jaar, maar dit kan behoorlijk oplopen en dan loop je alle btw te voor financieren en de btw correctie van het privegebruik valt best mee ( moet je natuurlijk niet een BMW X5 hebben ofzo ).

Link naar reactie
  • 0

Om nog een op jouw vraag terug te komen. wanneer je alle btw pas aan het eind van het jaar terug vraagt ( wat eigenlijk niet mag omdat in de periode moet wanneer de btw ook betaald is ) dan betaal jij eerst alle kosten het hele jaar inclusief de btw en krijg je de btw pas aan het eind van het jaar terug. De veronderstelling dat je dan rente krijgt klopt dan dus niet echt omdat jezelf alle btw al hebt voorgeschoten en dus ook inliquiditeit zakt en dit pas aan het eind van het jaar terug zou vragen.

 

Het ligt er natuurlijk aan hoeveel autokosten je gemaakt hebt in een jaar, maar dit kan behoorlijk oplopen en dan loop je alle btw te voor financieren en de btw correctie van het privegebruik valt best mee ( moet je natuurlijk niet een BMW X5 hebben ofzo ).

 

Als de rente bij de Belastingdienst hoger is dan bij de bank, waarom zou het dan niet verstandiger zijn zelf alles te financieren en de BTW bij de Belastingdienst te rentenieren?

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je gelijk in dat de rente van de belastingdienst hoger ligt dan de rente van je bank, alleen behoor je de kosten op te geven in het tijdvak dat je deze ook betaald hebt anders kun je het hele jaar wel nul aangiften doen en alles in een keer aan het eind van het jaar en dat mag niet.

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je gelijk in dat de rente van de belastingdienst hoger ligt dan de rente van je bank, alleen behoor je de kosten op te geven in het tijdvak dat je deze ook betaald hebt anders kun je het hele jaar wel nul aangiften doen en alles in een keer aan het eind van het jaar en dat mag niet.

 

Theoretisch gezien, is het juist, dat klopt. Praktisch gezien ligt de prioriteit van de Belastingdienst niet bij een correcties van te betalen bedrag in een teruggave.

 

Helemaal nu de rente bij de invorderaar vandaan komt en niet bij de inspecteur die in feite de btw-aangifte uitsluitend registreert. In dat geval is een nihilaangifte niet erg praktisch omdat dit weinig reeel is over het algemeen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er een fiscalist bijgehaald want ik kwam er ook niet helemaal uit.

Volgens hem is het zo: bij de laatste aangifte BTW van het jaar geef je het prive-gebruik aan van de BTW voor de auto. Dit wordt dan ook afgedragen aan de Belastingdienst.

 

In de boekhouding verwerk je dit als volgt:

 

Memoriaal boek:

Debet prive autokosten

Credit af te dragen BTW prive gebruik.

+

Debet af te dragen BTW prive gebruik

Credit afdracht BTW

+

DebetOverige autokosten (V & W)

Credit Eigen Vermogen

 

Klopt dit?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er een fiscalist bijgehaald want ik kwam er ook niet helemaal uit.

Volgens hem is het zo: bij de laatste aangifte BTW van het jaar geef je het prive-gebruik aan van de BTW voor de auto. Dit wordt dan ook afgedragen aan de Belastingdienst.

 

In de boekhouding verwerk je dit als volgt:

 

Memoriaal boek:

Debet prive autokosten

Credit af te dragen BTW prive gebruik.

+

Debet af te dragen BTW prive gebruik

Credit afdracht BTW

+

DebetOverige autokosten (V & W)

Credit Eigen Vermogen

 

Klopt dit?

 

Ja journaalpost klopt, hoewel ik ipv Eigen vermogen het woord privé-mutatie gebruik omdat je dan een goede onderscheiding hebt tussen die 2.

 

Daarnaast zijn de meeste accountants er niet op tijd bij en wordt de correctie geregeld in een BTW-suppletie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.