• 0

prive-gebruik van zakelijke auto en auto-bijtelling

Hallo, dit is mijn eerste vraag op deze site. Ik zit met het volgende:

Ik heb een bestelbus op de zaak en rij daar ook prive mee. Ik heb een km-registratie, waardoor ik aan het eind van het jaar kan bepalen hoeveel ik prive gereden heb, ook kan ik bepalen wat de kosten per km zijn voor dat jaar, dus weet ik de prive gemaakte autokosten. (Daar doe ik nog 12% overheen voor de BTW.)

Volgens de belastingdienst moet ik de prive gemaakte autokosten als volgt verwerken:

In de boekhouding boek ik de prive gemaakte autokosten bij de post autokosten (mijn autokosten worden dus lager, en mijn winst dus hoger) en tegenboek op de post prive-ontrekking (die post wordt dus hoger). Bij de belastingaangifte geef als bijtelling de prive gemaakte autokosten ook nog een keer op.

 

De vraag is deze: ik heb het gevoel dat ik dubbel gepakt wordt: een keer in de winst, en een keer bij de belastingaangifte. Is mijn gevoel juist of snap ik het allemaal niet meer.

 

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben. Ik zie de reacties en antwoorden graag tegemoet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb er een fiscalist bijgehaald want ik kwam er ook niet helemaal uit.

Volgens hem is het zo: bij de laatste aangifte BTW van het jaar geef je het prive-gebruik aan van de BTW voor de auto. Dit wordt dan ook afgedragen aan de Belastingdienst.

 

In de boekhouding verwerk je dit als volgt:

 

Memoriaal boek:

Debet prive autokosten

Credit af te dragen BTW prive gebruik.

+

Debet af te dragen BTW prive gebruik

Credit afdracht BTW

+

DebetOverige autokosten (V & W)

Credit Eigen Vermogen

 

Klopt dit?

 

Oud item, toch voor mij nu weer actueel.

Als ik hier de boekingen in het EV tegen elkaar wegstreep staat er eigenlijk:

 

DebetOverige autokosten (V & W)

Credit afdracht BTW

 

De correctie btw privegebruik auto lijdt dus tot een verhoging van de autokosten. Lees ik dat goed?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt.

 

Ik boek vaak alleen de door jou genoemde journaalpost. De bijtelling in privé boek ik in de aangifte IB i.p.v. in de boekhouding, omdat hier een aparte ruimte voor is in de aangifte en omdat ik de zuivere autokosten terug wil laten komen in de jaarrekening. Dit doe ik om de autokosten inzichtelijk te maken en omdat de ondernemer vaak de autokosten als onderdeel van zijn resultaat beschouwd. Ik begrijp dat als een ondernemer heel weining zakelijk rijdt, dit niet correct is, maar in die gevallen zal de auto vaak geen ondernemingsvermogen zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.