• 0

belasting over geldtransacties?

Ik ben een jonge startende ondernemer en heb MBO net afgerond.

 

Toch ben ik redelijk voorzichtig ivm mijn innovatieve idee naar omstanders en KVK of Rabobank.

 

Mijn onderneming heeft zoals elke onderneming verschillende geld-transacties. Kort gezegd moeten consumenten straks geld (100%) laten we zeggen 100 euro op mijn rekeningnummer storten.

 

10%=10 euro blijft op mijn rekening en 90% dus 90 euro gaat naar een andere consument die zijn soort van aandeel heeft verkocht aan de consument die 100%=100 euro betaalde.

Mijn bankrekeningnummer fungeert dus als doorgeefluik.

Waar zit hier inkomstenbelasting of andere belastingsvormen?

 

Mag dit uberhaupt wel en valt mijn innovatieve idee nu al in duigen? Als mijn onderneming straks een rekening opent moet er dan een aparte rekening komen voor deze vorm van transacties? Moet van elke transactie een factuur worden gemaakt?

 

Daarnaast koopt de eerste persoon bij mij een aandeel van 5 euro.

 

Alvast bedankt

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben een jonge startende ondernemer en heb MBO net afgerond.

 

Toch ben ik redelijk voorzichtig ivm mijn innovatieve idee naar omstanders en KVK of Rabobank.

 

Mijn onderneming heeft zoals elke onderneming verschillende geld-transacties. Kort gezegd moeten consumenten straks geld (100%) laten we zeggen 100 euro op mijn rekeningnummer storten.

 

10%=10 euro blijft op mijn rekening en 90% dus 90 euro gaat naar een andere consument die zijn soort van aandeel heeft verkocht aan de consument die 100%=100 euro betaalde.

Mijn bankrekeningnummer fungeert dus als doorgeefluik.

Waar zit hier inkomstenbelasting of andere belastingsvormen?

 

Mag dit uberhaupt wel en valt mijn innovatieve idee nu al in duigen? Als mijn onderneming straks een rekening opent moet er dan een aparte rekening komen voor deze vorm van transacties? Moet van elke transactie een factuur worden gemaakt?

 

Daarnaast koopt de eerste persoon bij mij een aandeel van 5 euro.

 

Alvast bedankt

 

[titel aangepast - mod]

 

Wat bedoel je ?

Het leest als multi level marketing of priamidespellen.

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft niet met echt geld te werken. Er zijn legio voorbeelden van omgevingen waar je geld inruilt voor punten, fiches en andere fantasie-valuta (Donald Dukaten) die je vervolgens inzet in een spel. Het scheelt nogal of je vervolgens met behulp van kennis of vaardigheid, of op basis van kansen punten verdiend. Een kansspel mag zo maar niet.

 

Waar het uiteindelijk om draait is: hoe rechtvaardig je dat je tien procent afroomt? Als er geen externe inkomsten zijn, zijn er altijd verliezers.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je kan het zo zien:

 

Je koopt iets voor 90 euro. Je verkoop iets voor 100 euro en je betaal iemand 5euro commissie. Als alle transacties moeten via facturen verlopen. Dan heb je:

 

verkoop € 100 (moet je een factuur voor maken)

minus inkoop € 90 (moet je een factuur voor krijgen)

bruto marge € 10

minus kosten € 5 (moet je een factuur voor krijgen)

bruto winst € 5 (moet je belasting over betalen)

 

Je kan niet zomaar een beetje geld heen en weer boeken zonder dat daar papieren bij horen. De papieren kunnen zijn facturen, leningsovereenkomsten of kapitaalstortingen op aandelen (via de notaris)

 

Het is verboden om zelf effecten (waardepapieren zoals aandelen of verhandelbare schuldbewijzen) te verhandelen zonder vergunning van de AFM.

 

In antwoord op je vraag; alle betalingen moeten gedekt worden door facturen en eigenlijk is ieder bedrijf een doorgeeftluik voor geld.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

kleineondernemersregeling heeft iets andere bedragen (=+/- 1300/1800), maar goed... wat als hij daarboven zit?

 

Moet hij btw vragen over het gehele bedrag of alleen over zijn toegevoegde waarde, maw. zijn marge? Er staat bij inkoop van particulieren immers geen aftrekbare BTW tegenover...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.