• 0

Freelance of andere manier van betalen?

hey allemaal! mijn naam is hans

 

ik ben pas een bedrijfje begonnen waar ik veel mensen in dienstverband heb. dus niemand in loondienst!!

 

als ik een opdracht heb stuur ik iemand daar naartoe

 

alleen is het soms zo dat veel van deze mensen geen var verklaring en geen btw nummer hebben

 

ik kan ze moeilijk een heel jaar lang met gageverklaringen betalen

 

toen zei iemand dat ik het ook als freelance kon doen

 

maar hoe werkt dat en hoe geef je dat op aan de belasting

 

bij voorbaat mijn dank

 

hans

Workshops & Entertainment

 

http://rapfabriek.nl

 

http://workshopfabriek.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

"freelance" bestaat niet voor de belasting. Als die mensen voor het betreffende werk in het betreffende jaar geen VAR-WUO hebben (die verklaart dat hun inkomsten worden gezien als winst uit onderneming) dan is de kans groot dat je loonheffingen moet inhouden en ze netto moet betalen.

 

Wanneer je dat inhouden nalaat en geen fotokopie van VAR-WUO en paspoort in je administratie hebt dan kun je tot ik meen 10 jaar na dato worden aangeslagen met zeer forse naheffingen en boetes.

 

Het hele verhaal staat in de "Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking" [voor actuele link, zie bericht verderop in deze discussie].

 

BTW staat hier helemaal los van.

Link naar reactie
  • 0

"freelance" bestaat niet voor de belasting. Als die mensen voor het betreffende werk in het betreffende jaar geen VAR-WUO hebben (die verklaart dat hun inkomsten worden gezien als winst uit onderneming) dan is de kans groot dat je loonheffingen moet inhouden en ze netto moet betalen.

 

Wanneer je dat inhouden nalaat en geen fotokopie van VAR-WUO en paspoort in je administratie hebt dan kun je tot ik meen 10 jaar na dato worden aangeslagen met zeer forse naheffingen en boetes.

 

Het hele verhaal staat in de "Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking".

 

BTW staat hier helemaal los van.

 

En wat is dan de manier om hen uit te betalen?

 

iemand zei iets van payroll maar ik weet nie hoe dat in zijn werk gaat

Workshops & Entertainment

 

http://rapfabriek.nl

 

http://workshopfabriek.nl

Link naar reactie
  • 0

 

iemand zei iets van payroll maar ik weet nie hoe dat in zijn werk gaat

 

Er staat al heel veel informatie op dit forum.

Lees eerst eens enkele onderwerpen over payroll, dan heb je een idee waar het over gaat, kom je er niet uit dan kun je gericht vragen.

Met zoeken op payroll vind je bijvoorbeeld.

var of op de payroll? of deze Wit uitbetalen voor kleine klussen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hans,

Je kunt het gewoon zien als dat je iemand extern inhuurt. Diegene zal dan voor zijn gewerkte uren jou een factuur sturen welke je als een normale crediteur verwerkt en betaald. Let er inderdaad wel goed op dat ze een VAR-verklaring kunnen overleggen, vraag hier altijd naar! Dat kan een hoop problemen achteraf schelen als de belastingdienst zonder een VAR-verklaring alsnog gaat bepalen dat de freelancers bij jou in loondienst waren en moet je alsnog over de door hun gewerkte uren loonheffingen betalen.

Over het BTW-nummer het volgende. Normaal gesproken moeten ze gewoon een btw-nummer hebben, behalve als het om een vrij beroep gaat ( bijv. psycholoog, fysiotherapeut enz. ) Dit is op de site van de belastingdienst terug te vinden welke beroepen hieronder vallen.

Het is ook verplicht om je btw-nummer op de factuur te vermelden.En hun moeten dit dus ook op de factuur die ze aan jou sturen vermelden.

 

Ik hoop dat je zo weer wat meer te weten bent gekomen.

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

De bovenstaande link verwijst naar het oude besluit.

 

Oh, dan ben ik kennelijk via een zoekfunctie op de oude pagina gekomen. Handig altijd, die overheidswebsites, not.

 

De actuele link is: Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking (Besluit nr DGB06-857 d.d. 6 juli 2006).

 

En bij PWC staat een goed overzicht van de wijzigingen in de editie 2006 (dat zijn er niet veel).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.