• 0

Steekproefgrootte?

Wie van jullie weet een handige en snelle manier de steekproefgrootte te berekenen die nodig is voor een representatief onderzoek!

 

Stel je hebt 10.000 leden, hoeveel enquetes moet je afnemen om betrouwbare uitspraken te doen over de populatie!

 

Evert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Goede vraag !

 

Over het algemeen (volgens de statistieken) wordt er een respons van 7% gehanteerd. En tsja ... hoeveel mensen wil je benaderd hebben om een goede betrouwbare uitkomst te krijgen, daar heb ik het antwoord niet op. Zal eens kijken welke expert daar iets zinnigs over kan zeggen.

 

Verder verbaas ik me vaak over de uitkomsten van enquêtes ... dan staat er ineens x% vind het top. Maar over hoeveel mensen hebben we het dan. Als er maar 3 gereageerd hebben, is dat dus die 100% hoe betrouwbaar is het dan?

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

De response rate is bij iedere onderzoeksmethode heel verschillend. Bij telefonische enquete ligt hij veel hoger dan een verstuurde enquete. enzenz. Je kunt dus niet stellen dat hij standaard 7% is. Soms ligt hij boven de 50%.

 

Het gaat mij er om hoe ik een representatieve steekproef trek wanneer ik niet meer gegevens bezit dan de totale populatie van 10.000 leden. Er is een vrij eenvoudige formule voor??

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Evert, wat wil je precies? Wil je weten of een gevonden waarde binnen de marge valt?

 

Hiervoor kan je dingen als de Z (T of chi) toets gebruiken.

 

Als je wilt weten of je steekproef accuraat is, dan kan je drie verschillende steekproeven doen en kijken of deze alle binnen de marge vallen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De response rate is bij iedere onderzoeksmethode heel verschillend.

Ja tuurlijk ! Lijkt me logisch, maar als je bedragen noemt van 10.000 ging ik er even niet vanuit dat je ze allemaal persoonlijk benaderd? Kan wel, maar ging ik even niet vanuit.

 

Het blijft gaan om het percentage van de trouwbaarheid van de uitkomst/conclusies. Die formule heb ik niet, ben ik wel enorm benieuwd naar bydewee.

P.S. : Mijn 7% ging over de responsrate bij massacommunicatie.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Evert ik heb net voor mijn scriptie uitgezocht hoe groot mijn steekproef moest zijn:

Wanneer je een steekproef gaat bepalen aan de hand van statische formules met een 95% betrouwbaarheid en dus een afwijking van 5% dan is bij een oneindige populatie vanaf 10.000 mensen een steekproef nodig van ongeveer n = 300. (bron is site d-sciencelab.com)In de praktijk kan blijken dat een grotere of kleinere populatie voldoet aan een representatief beeld. Door tussentijds (bijvoorbeeld bij iedere 50 respondenten) te rapporteren zal op een bepaal moment blijken dat de uitkomsten van het onderzoek niet meer veranderen. (de percentage blijven gelijk)Vanaf dat moment is het onderzoek representatief.

 

Verder wordt er wel eens gezegt dat je per cel een absoluut minimum is van 25 eenheden. (wanneer je een kruistabel maakt) maar voorzichtigheidshalve moet je uitgaan van 100 eenheden.

 

Hoop dat dit je weer wat verder helpt

groeten renée

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Renee!

En Kermie, die populatiegrootte van 10.000 daar ging het over. Ik wilde weten hoeveel je uit deze populatie moest enqueteren om een betrouwbaar beeld te krijgen!

 

Renee, succes met je scriptie (waar gaat hij over?)

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een vraag over representativiteit. Ik heb een enquete verstuurd naar 20.000 klanten.

De enquete staat een kleine week online en de respons is tot nu toe als volgt:

 

De enquete is 2036x getoond.

De enquete is 1336x volledig ingevuld

 

Ik heb vooraf het volgende berekend:

Steekproefmarge          5%

Betrouwbaarheidsmarge      95%

Omvang populatie         20.000

Verwachte uitkomst          50

Steekproefgrootte         377

 

Klopt het dat ik 377 enquetes moet ontvangen voor een representatief beeld? Met de 1336 ingevulde enquetes is dit dus al ruim behaald...

 

Het bedrijf vraagt in hoeverre de kwalitiet toeneemt als we richting de 2000 ingevulde enquetes gaan.

Ik hoorde van iemand dat ik hierbij ook rekening moet houden met "the law of diminishing returns" ( Hoe langer de enquete loopt, hoe minder de antwoorden gaan afwijken van al gegeven antwoorden)

 

Iemand een idee hoe ik dit kan berekenen en of het beter is om richting de 2000 te gaan?

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

 

Mvgr, Merlin

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je haalt de begrippen steekproefgrootte en respons door mekaar. Een steekproef is representatief als de steek (het aantal mensen dat je vraagt om mee te doen) groot genoeg is en als ieder in de populatie een gelijke kans heeft om opgenomen te worden. Jij hebt daarentegen een aantal honderd reacties gekregen op een onderzoek dat de totale populatie omvat. Of in ieder geval een hele grote steekproef met slechts 1,3% respons. Dus 98,7% non-respons!!!!

 

Wat je zou moeten doen, is de kenmerken van de non-respons vergelijken met de respondenten. Heb je data van de totale steekproef? Postcode, bestelhistorie, geslacht, leeftijd? Is er een verklaring waarom de ene groep wel en de andere niet respondeert?

 

Oh, als de responsgroep op essentiële kenmerken identiek is aan de non-responsgroep dan is je onderzoek min-of-meer representatief, maar ik vrees met grote vreze....

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Er is wel een database aanwezig met informatie over geslacht, bestelhistorie etc. De vergelijkingen zou ik denk ik wel kunnen doen tussen de mensen die niet gereageerd hebben de mensen die wel gereageerd hebben.

 

Het onderzoek is onder bestaande en potentiele klanten. Ik heb de precieze resultaten nog niet binnen, maar stel dat er geen significant verschil is tussen de respons en niet-responsgroep (beide ongeveer gelijke samenstelling). Als ik je opmerkingen goed begrepen heb, betekent dat ik dan mijn resultaten representatief kannoemen?

 

Hoeveel reacties moet ik minimaal hebben van de 20.000 om een representatief beeld te hebben?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Merlin

 

Had je deze pagina al geprobeerd?

 

http://www.xs4all.nl/~jelkeb/steekproeven/samplesize.html

 

Binnen no time stel je hiermee vast hoe groot je steekproef moet zijn bij de door jou gewenste betrouwbaarheid. Even voor je info: een betrouwbaarheid van 95% is meer dan voldoende in de meeste gevallen.

 

vr. groet

Marco Dees

http://www.bizzlog.blogspot.com/ > mijn weblog over startend ondernemen

http://www.managizer.nl/ > interne communicatie en gedragsverandering in organisaties

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij ben ik eruit, bedankt voor de reacties.

Ik ben nu met SPSS bezig, ik hoop dat er iemand aanwezig is op dit forum die hier iets van weet.

Op de onderstaande foto zie je dat er komma's ontstaan onder mijn antwoorden, deze worden meegetelt als missing values. Iemand een idee hoe ik deze kan verwijderen?

Alvast bedankt!

68kv6mu.jpg

Link naar reactie
  • 0

Ik kwam met de zoekfunctie op dit onderwerp uit. ik ben zelf heel benieuwd hoeveel respondenten ik nodig heb voor mijn onderzoek.

 

Met google vind ik diverse sites waar je het kunt berekenen maar die gaan uit van steekproef grootte. Zoals ik in dit topic lees is dit het aantal mensen dat je benaderd hebt. Niet de mensen (respondenten) die mee hebben gewerkt.

 

Ik zou graag willen weten hoe je uit kunt rekenen hoeveel respondenten je nodig hebt voor een representatief onderzoek onder 400 mensen (populatie=400)

 

Alvast erg bedankt

Link naar reactie
  • 0

Er zijn niet echt regels over de grootte van een steekproef. Het hangt namelijk helemaal af van het aantal kenmerken dat je wil onderzoeken, het beschikbaar budget en de beschikbare tijd.

 

Hoe groter je steekproef, hoe realistischer het resultaat zal zijn. Hoe nauwkeurig moet jou beeld zijn van je resultaten? Is het op 10% op 1% op 0,1%.

Daarnaast speelt het ook nog een factor hoe heterogeen jou populatie is. Wanneer jou populatie heel erg heterogeen(verschillend) is, en niet homogeen (gelijk), dan zal je grotere variatie in mogelijke antwoorden krijgen. Hierdoor moet je steekproefomvang ook groter zijn.

 

Praktisch gezien dus: Als je een onderzoek doet over het aantal huisdieren bij mensen thuis. Dan is er een grote kans dat de antwoorden meer uit elkaar zullen liggen wanneer je 18-65 onderzoekt, dan wanneer je alleen 18-35 onderzoekt.

 

Belangrijkste is om met je onderzoeksvragen al zoveel mogelijk to-the-point te komen. Zodat duidelijk is: Wat wil je weten en van wie wil je het weten.

 

Succes

SKY training presents: 'Your presentation S*CKS' - Because you can be different..

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de heldere uitleg.

 

Mijn populatie is vrij heterogeen. Ik ga denk ik gewoon kijken hoeveel mensen ik binnen de beschikbare tijd kan benaderen.

 

Ik neem aangezien mijn populatie heterogeen is voorlopig een streven van 80 van de 400 personen. Ik denk dat dit groot genoeg is als ik bovenstaande en eerdere posts lees.

Link naar reactie
  • 0

Je fantaseert er maar wat op los. Voor de grootte van je steekproef maakt de omvang van de populatie niet zoveel uit. De grootte van je steek moet zodanig zijn dat je resultaten goed te analyseren zijn. Je wil met een zekere betrouwbaarheid en nauwkeurigheid conclusies trekken.

 

Stel bv dat je verwacht dat 20% van je populatie (ik noem maar wat) geen kaas lust en de rest wel. Dan moet je steekproef zo groot zijn dat je de andere verschillen tussen die 20% en de overige 80% duidelijk kunt zien. Doorgaans betekent dit dat die 20% tenminste honderd man moet zijn. Volstaat een steekproef van 500? Welnee, want je krijgt ook nog non-respons. Stel dat je 25% respons verwacht, dan moet je dus 2000 mensen uitnodigen.

 

Maar je hebt slechts 400 mensen in je populatie. Doe niet moeilijk en nodg ze allemaal uit. Maar eerst even wat meer lezen over onderzoek. En als je met tachtig wil beginnen: waarom niet. Maar zorg dan dat die tachtig volstrekt willekeurig gekozen zijn. Elke vijfde uit een alfabetische lijst bijvoorbeeld. Zie of je gegevens van de totale populatie hebt (provincie, geslacht, leeftijd) dan kun je die met je respons vergelijken. Hou ook rekening met systematische fouten: welke groep doet graag mee en wie juist niet. Dat beïnvloedt de antwoorden immers.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoelde met 80 mensen de respons. Of ik er 100 of 200 mensen voor moet benaderen zal de praktijk uitwijzen. Uiteraard benader ik de mensen willekeurig. Wel wil ik als een bepaalde groep minder snel meewerkt hier een groter aantal mensen van benaderen zodat bij de uiteindelijke respons alle groepen evenredig vertegenwoordigt zijn.

 

Wat betreft allemaal uitnodigen; De enquête zelf neem ik telefonisch af en neemt veel tijd in beslag. Tussen de 15 en 25 minuten.

 

Uit tijdsoverweging gaat dit helaas niet lukken.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.