• 0

Alle kennis holt het land uit.

Leuk artikel op sync.nl:

 

Subsidies hebben geen toegevoegde waarde, ondernemers voelen zich te kort gedaan en alle kennis holt het land uit. Het schept een somber maar realistisch beeld van de stand van ons land. Grote vraag is dan: hoe gaan we de doelstelling van het Lissabon Akkoord in godsnaam halen en maken we van Nederland op kennis- en innovatiegebied The Place to Be, zoals Balkenende wenst? Wat vergt dat?

Suggesties zijn meer dan welkom.

 

Ewald Smits onderbouwt het bekende geluid 'nederland zakt uit de top 10 innovavatie landen' met onderzochte 'rankings'. Interessant leesvoer. Nog interessanter: wat doen weertegen? Wordtnederlands een land van kennis inkopen en werk uitbesteden, een land van dozenschuivers en geldschuivers, of zorgen we ervoor dat de wereld weer weet dat we meer kunnen dan dijken bouwen? (wat trouwens ook goed geld oplevert...)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Interessant! Draag er op dit moment ook aan bij door programmeurs uit het buitenland aan het werk te zetten.

 

Waarom doe je dat? Simpelweg op basis van kosten. Als iemand echt beter is dan een programmeur uit het buitenland en zijn geld dus echt waard is huren we gewoon Nederlandse programmeurs in. Die verhouding ligt nu nog niet zo helaas.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het ook wel een beetje stemmingmakerij: onderaan hetzelfde artikel worden 3 recente onderzoeken genoemd, en in alledrie staat nederland nog in de top 10.

 

Op zich vind ik dat geen slechte score voor een land formaat nederland, als alle westerse landen proberen in de top 10 te komen zal dat logischerwijs voor het merendeel niet lukken - ook niet als ze best goed bezig zijn.

 

Maar of de kennis 'het land uit holt'? Ik zie dat nergens terug in cijfers, maar kan me er wel wat bij voorstellen zolang mensen met kennis in het buitenland beter betaald worden (of daar andere voordelen vinden).

Link naar reactie
  • 0

In het NRC Handelsblad van gister stond een interview met één van de bazen bij Joost (van Kazaa en Skype) gevestigd in Leiden, Ze zitten daar absoluut niet vanwege de dynamische kenniseconomie, maar uitsluitend uit fiscale overwegingen.

 

In de afgelopen 8 jaar is de Private R&D, de wetenschap, innovatie en ondernemerschap en alles dat met nieuwe innovatieve bedrijven te maken heeft compleet verambtelijkt.

 

Verrassingen en ceativiteit komen voort uit chaos en niet uit het keurig geschoffelde tuintje van Balkenende.

 

We kunnen het tendentieus noemen, maar ik maak me ernstige zorgen om de doortastendheid van de nieuwste generatie innovatoren en ondernemers.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

In de afgelopen 8 jaar is de Private R&D, de wetenschap, innovatie en ondernemerschap en alles dat met nieuwe innovatieve bedrijven te maken heeft compleet verambtelijkt.

 

Ik denk dat je hier behoorlijk de spijker op zijn kop slaat. In dit verband is dit artikel misschien ook nog wel interessant. Er wordt gezegd dat open source software goed is voor de economie, maar dat wet- en regelgeving veel meer gericht is op het behouden van verouderde bedrijfsmodellen en intellectueel eigendom waar alleen grote, bestaande bedrijven echt van kunnen profiteren, waardoor kleine bedrijven ofwel niet beginnen aan innovatie omdat dat teveel risico met zich meebrengt, ofwel wél proberen te innoveren maar kapot worden geprocedeerd of worden bedreigd met kostbare procedures.

Link naar reactie
  • 0

 

Verrassingen en ceativiteit komen voort uit chaos en niet uit het keurig geschoffelde tuintje van Balkenende.

 

 

Tja, Balkenende is nu eenmaal zelf een keurig geschoffeld tuintje.

 

 

We kunnen het tendentieus noemen, maar ik maak me ernstige zorgen om de doortastendheid van de nieuwste generatie innovatoren en ondernemers.

 

 

Nils, waarom juist doortastendheid?

Link naar reactie
  • 0

Doortastendheid vooral. het gaat ook over commitment, focus, volhardendheid. Kortom; dingen duren te lang. te veel focus op product, eigen comfort allemaal kleine dingetjes die er voor zorgen dat alles veel langer duurt en veel meer kost.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik weet jij bent er al en al op de terug weg toch, maar je bent eerder vertrokken:-)

 

Ik kom er aan ;D

 

Terugweg? ik ben nooit op de terugweg, ik ga alleen vooruit :-)

 

Ik ben in San Jose, vandaag kantoor gehuurd in Sunnyvale, dus op het moment weet ik even niet wat "heen" en wat "terug" is.

 

Op het gebied van ondernemen zal ik ook nooit op de terugweg zijn. Vooruit moet het, niet terug.

 

Vandaag heeft iemand me uitgelegd waarom Amerikanen de uitdrukking "de wet van de remmende voorsprong" niet kennen. Ik was al lang op zoek naar een Engels equivalent, maar dat bestaat echt niet. Hier wordt het zodanig gewaardeerd om een "trailblazer" te zijn, dat het ongepast wordt gevonden om een gezegde te hebben waarin trailblazers negatief worden uitgebeeld. Hij zei het echt, en ik ben het er nog mee eens ook.

 

Link naar reactie
  • 0

Nederland moet eerst eens de EU grondwet ondertekenen.

 

Wat een stomme opmerking. Ik heb tegen gestemd, niet omdat ik tegen de EU ben, maar omdat het document dat voorlag een flut document was. Ik denk dat veel mensen om die reden tegen hebben gestemd. Je kunt voor de EU zijn, je kunt voor een grondwet of statuut zijn, maar tegen een flut document.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.