• 0

domeinnaam of bedrijfsnaam op factuur?

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Maar hoe doe ik dat dan precies bij mijn inschrijving bij de kvk?Ik wil eigenlijk een "algemene"naam als bedrijfsnaam,is de bedrijfsnaam hetzelfde als een handelsnaam?

 

Ik kan bij mijn inschrijving meerdere handelsnamen invullen,dus mijn "algemene" naam John V en mijn handels naam "mijn webwinkel.nl"?

Link naar reactie
  • 0

Op de factuur zal ik zeer zeker je berijfsnaam zetten. Ik zelf heb 3 bedrijfsnamen en een x aantal hoeveelheid websites. Je kunt bv desbetreffende site op de factuur, of de omschrijving ervn melden.

 

Met vriendelijke groet,

Ruud Menting

Link naar reactie
  • 0

Maar wat ik me nou afvraag... als je een bedrijf hebt met handelsnaam A en handelsnaam B, waarvan je A als je algemene bedrijfsnaam en B als een of ander product, dienst of website beschouwt, zou je dan BTW-facturen mogen maken met naam B maar zonder naam A erop?

 

De sites van de belastingdienst en KvK zijn hier niet duidelijk over.

 

Ik vraag het puur uit nieuwsgierigheid, want zelf heb ik B in grote gekleurde letters en A in kleine zwarte letters op het briefpapier van B.

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten is er geen rangorde in de handelsnamen die je voert als eenmanszaak. Onder al die namen mag je handelen, de belasting is een prive aangelegenheid en staat dan ook alleen op jouw persoonlijke naam (ook de BTW). De handelsnamen zijn via het KvK aan jouw privé persoon gekoppeld.

 

Kortom je mag gewoon een sitenaam op het briefpapier zetten als je deze hebt geregistreerd als handelsnaam.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Bij mijn weten is er geen rangorde in de handelsnamen die je voert als eenmanszaak.

 

In mijn geval is het een BV en daarover levert de gemeente Terneuzen ons de volgende nuttige informatie:

 

"De handelsnaam is de naam waaronder een onderneming wordt gedreven, of wel de naam waar de onderneming onder bekend staat. De juridische naam, vaker genoemd statutaire naam, is de naam zoals die in de statuten is opgenomen. Alleen rechtspersonen (zoals N.V., B.V., stichting, enzovoort) hebben statuten, andere rechtsvormen (zoals de eenmanszaak) hebben die niet. Dit betekent dat een rechtspersoon altijd een statutaire naam heeft en soms ook nog één of meer handelsnamen voert.

 

Naamloze- en besloten vennootschappen, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen en formeel buitenlandse vennootschappen hebben de verplichting hun statutaire naam te gebruiken op briefpapier, orders, facturen, enzovoort. Door dit gebruik raakt de onderneming bekend onder de statutaire naam en wordt deze daardoor ook handelsnaam."

 

Ik heb het dus goed gedaan met het briefpapier van B :)

Link naar reactie
  • 0
Het zou wel raar zijn als je bij de eenmanszaak de naam moet vermelden. Gelijkwaardig aan de statutaire naam van de BV is bij de eenmanszaak namelijk de privenaam van de eigenaar. En dat staat ook zo, sja, sullig.

 

Maar het kan ook het begin zijn van succesvolle personal branding, een eerste stap op weg naar de beursgenoteerde multinational 8)

Link naar reactie
  • 0

Op de factuur moet de naam/BTWnummer combinatie staan waarvoor de betreffende ondernemer bij de belastingdienst staat geregistreerd. Bij een rechtspersoon zal dit dus (bijv.) xyz BV zijn en dus niet www.mijnonderneming.nl.

Indien er twijfel is over de juiste combinatie, dan is het mogelijk dit door de belastingdienst te laten verifiëren. NB: Zij mogen niet zeggen welke naam bij een bepaald BTW nummer hoort. Ze kunnen alleen bevestigen of iets klopt. Informatie dient dus achterhaald te worden van de betreffende ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

ExTax, even voor de duidelijkheid; dit is toch niet anders dan hierboven vermeld?

 

Bij een BV moet je de BV naam vermelden, ook als je een andere handelsnaam gebruikt.

 

Bij een eenmanszaak ligt dat anders, want daar ben je als privé persoon genoteerd bij de belastingdienst. Hier staat gewoon je handelsnaam (en welke is om het even) vermeld. Of bedoel je te zeggen dat bijna iedere eenmanszaak de facturen fout verstuurd omdat eigenlijk hun privé naam erop moet?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Bij een eenmanszaak ligt dat anders, want daar ben je als privé persoon genoteerd bij de belastingdienst. Hier staat gewoon je handelsnaam (en welke is om het even) vermeld. Of bedoel je te zeggen dat bijna iedere eenmanszaak de facturen fout verstuurd omdat eigenlijk hun privé naam erop moet?

 

Wat Extax zegt klinkt logisch: de onderneming is met slechts één handelsnaam geregistreerd voor de omzetbelasting. Op het formulier "Opgaaf gegegvens startende onderneming" voor eenmanszaken staat vraag 1a: "Handelsnaam - Vermeld de naam waaronder uw bedrijf bekend is".

 

Voor de omzetbelasting lijkt er dus wél een rangorde in handelsnamen te zijn en is er één naam die geldt als bedrijfsnaam en die naar ik aanneem op BTW-facturen moet worden vermeld.

Link naar reactie
  • 0

Een rechtspersoon heeft een juridische naam en eventueel één of meerdere afwijkende handelsnamen.

 

Een eenmanszaak VOF of CV heeft alleen maar één of meerdere handelsnamen.

 

Mijn punt is dat de naam gebruikt moet worden die gebruikt is in de opgaaf gegevens startende onderneming of die naderhand is doorgegeven aan de belastindienst. Je mag alleen een handelsnaam fiscaal gebruiken indien die ook bij de kvk is geregistreerd.

 

Stel je bent ingeschreven onder Pietersen en Co (VOF) dan moet je deze naam gebruiken. Als je voor een nieuw initiatief onder een andere naam gaat opereren, dan moet je deze naam (naast aan de kvk) ook doorgeven aan de belastingdienst, om deze op de facturen te kunnen gebruiken.

 

Als ik de klant (ontvanger van de factuur) zou zijn, dan is het ook mijn verantwoordelijkheid. Ik loop namelijk het risico dat ik de BTW niet kan aftrekken over facturen die tenaam zijn gesteld op een naam die niet bekend is bij de belastingdienst.

 

Als zender van de factuur, dan heb ik weliswaar de verplichting om de factuur juist tenaam te stellen, echter mits ik de gefactureerde BTW gewoon afdraag, blijf ik in principe niet in gebreke (OB-technisch dan).

 

Om een lang verhaal samen te vatten... De fiscus wil gewoon inzicht in de geldstromen. Daartoe heeft ze maar één middel en dat is een naam/btwnummer/adres combinatie. Dat moet gewoon kloppen.

 

Voor iedere ondernemer die verschillende handelsnamen hanteert is dus de tip:

1. Inschrijving bij de KVK

2. Registratie bij de belastingdienst. Dit kan door een vormvrije brief aan het regiokantoor tav de basisadministratie.

3. Bij twijfel of je klant een bepaalde handelsnaam wel heeft geregistreerd, altijd de juridische naam gebruiken.

4. Facturen altijd tenaamstellen op de onderneming waaraan je je dienst verleent of je product levert.

5. Indien nodig verificatie bij de belastingdienst (kost wel wat tijd)

Link naar reactie
  • 0

Ooit begonnen als Internet Category Services, heb me bij de bank ingeschreven als ICS, volgens mij ook bij de belastingdienst. Is gewijzigd naar handelsnaam ICServices bij KvK en ben actief onder de handelsnaam ICStats.

 

Onder die naam verstuur ik dus ook de facturen, met vermelding van KvK en Belastingnummer.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Als ik al met al zo de reactie's lees dan bestaat hier dus nog enige onduidelijkheid over.

 

Kvk nummer,btw nummer en de naam die geregistreerd staat bij de kvk en de belastingdienst dienen op een factuur vermeld te staan en ik mag ook de handelsnaam op de factuur zetten.

 

Dus ik zet in een klein kader de verplichte gegevens en bovenaan de kop van de factuur de handelsnaam--> www.mijnwinkeltje.nl

 

Begrijp ik het zo goed?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik al met al zo de reactie's lees dan bestaat hier dus nog enige onduidelijkheid over.

 

Kvk nummer,btw nummer en de naam die geregistreerd staat bij de kvk en de belastingdienst dienen op een factuur vermeld te staan en ik mag ook de handelsnaam op de factuur zetten.

 

Dus ik zet in een klein kader de verplichte gegevens en bovenaan de kop van de factuur de handelsnaam--> www.mijnwinkeltje.nl

 

Begrijp ik het zo goed?

 

 

Volgens mij mag het dus ook zonder de 'hoofd handelsnaam'. Wat is anders het idee van extra handelsnamen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.