• 0

Software, Paypal en BTW

Op zoek naar informatie over BTW afdragen over je Paypal transacties kom ik allemaal tegenstrijdigheden tegen. De één zegt dat zoiets niet hoeft, de ander weer wel. Ik geef op voorhand toe dat ik geen belastingexpert ben. Maar bij deze zou ik graag wel willen achterhalen hoe het nu echt moet.

 

De situatie is als volgt:

- Er wordt software verkocht via internet.

- Alle transacties gaan via Paypal (Paypal rekent een bepaald percentage aan kosten voor elke transactie).

- Om de zoveel tijd boek ik een bedrag van de Paypalrekening over naar een girorekening.

 

Nu weet ik bijvoorbeeld dat er geen BTW hoeft te worden betaald over intracommunautaire handelingen. In dit geval zou elke transactie apart moeten worden gecontroleerd op land van herkomst. Echter, hiervoor moet er ook een factuur aanwezig zijn met BTW nummers van het bedrijf van de koper en de verkoper. Aangezien alles automatisch verloopt via Paypal, is er dus geen factuur met deze gegevens en lijkt me dat dit niet geldt.

 

Is het nu zo dat ik 19% moet betalen over het bedrag dat ik stort op mijn rekening? Of is dit percentage anders? Of is het nog veel complexer? Moet bijvoorbeeld elke transactie apart bekeken worden? En hoe zet ik dit alles precies in mijn administratie?

 

Kortom, veel vragen en veel onduidelijkheden. Voor eens en voor altijd zou ik dan ook willen weten hoe dit allemaal netjes moet worden aangegeven bij de belasting en of er ook tips en valkuilen zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De factuurplicht staat los van hoe er betaald wordt. Je moet dus gewoon per transactie facturen uitreiken, BTW heffen en administreren zoals je ook moet doen als er via de bank i.p.v. via paypal betaald zou worden, of op welke manier dan ook.

 

Ik zie bij aankopen van software op Internet vaak dat dat loopt via een paymentserviceprovider, die netjes aan alle facturerings- en btw-verplichtingen van de EU voldoet. En inderdaad moet je dan als koper bij elke aankoop je land opgeven en soms je BTW-nummer.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat alles automatisch gaat en er geen factuur bij aan te pas komt. Geen factuur met BTW nummer in elk geval. Ik kan de landen van de verschillende transacties wel uitlezen, mocht dat nodig zijn.

 

Vandaag heb ik ook met de belasting gebeld en die konden mij niet vertellen hoe ik het moest aanpakken. Dat vind ik vreemd, omdat deze situatie tegenwoordig veel vaker voorkomt. Hoe doen al die andere softwareverkopers dit dan?

 

Ze konden mij wel vertellen dat de online verkoop van standaard software niet gezien wordt als een elektronische dienst, maar als een licentieverlening. Dit klinkt logisch en is in principe ook precies wat ik doe. Ook werd er gezegd dat er een verschil is tussen verkoop binnen en buiten de EU. Binnen de EU zit er verder nog verschil tussen verkoop aan ondernemers of particulieren. Dat laatste kan ik echter bij mijn weten niet achterhalen via de Paypaltransacties.

 

De belasting raadde mij aan om een brief sturen naar de afdeling omzetbelasting met een uitleg van de situatie. Ik krijg dan een brief terug waarin zwart op wit staat hoe het aangepakt dient te worden.

 

Heeft iemand anders misschien nog ervaring op het gebied van online software verkopen en hoe het zit met belasting afdragen?

Link naar reactie
  • 0

Het probleem is dat alles automatisch gaat en er geen factuur bij aan te pas komt

 

Als jij de verkopende partij bent dan is dat jouw probleem. Je hebt gewoon de plicht facturen uit te reiken.

 

Hoe doen al die andere softwareverkopers dit dan?

 

Dat heb ik je in mijn vorige bericht verteld.

 

Heeft iemand anders misschien nog ervaring op het gebied van online software verkopen en hoe het zit met belasting afdragen?

 

Je bent ten onrechte in de veronderstelling dat het gebruik van Paypal als betalingsmechanisme van invloed is op de Nederlandse belastingregels. Je moet op dezelfde manier factureren, administreren en afdragen als bij normale betalingen via de bank.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt er natuurlijk voor kiezen facturen automatisch te genereren voor iedere bestelling, en indien nodig evt op basis van het land waarin je aankoper zit verschillend opstellen.

 

Wat intracommunautaire leveringen betreft: Je mag die, mits je ze later bij de belasting opgeeft, zonder btw factureren, maar dit -hoeft- natuurlijk niet. Probleem voor de betaler is alleen dat hij de btw niet kan terugkrijgen als voorbelasting oid. Voor particulieren geen probleem.

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp is intracommunautair handelen slechts mogelijk bij goederen. Niet bij dienstverlening, of in dit geval, licentieverlening.

 

Alles verloopt nu via E-Junkie, een service die de betalingen afhandelt van digitale verkoop. Deze service stuurt het softwarebestand naar het email adres van de koper, nadat de koper betaalt heeft via Paypal. Ik begrijp dus dat ik ergens daartussen een factuur moet genereren?

 

Vreemd dat E-Junkie dat niet doet. Ik neem aan dat veel mensen gebruik maken van services zoals E-Junkie. Renep, even voor de duidelijkheid: volgens jou zijn al deze mensen in overtreding?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.