• 0

Twee eenmanszaken kan niet: wat zijn de opties?

Ik heb nu ruim een jaar een eenmanszaak (reparatie elektronische apparatuur) waar het zeer goed mee gaat. Gezien de tijd die ik nog heb (en de drang naar een nieuwe uitdaging) wil ik graag nog een tweede onderneming starten (in fotografie & webdesign).

 

Ik vanochtend naar de KvK en wat krijg ik te horen: twee eenmanszaken is niet mogelijk! Ok, al stiekem rekening mee gehouden. Maar wat nu? Het is mogelijk om beide onder hetzelfde kvk-nr te brengen met gewoon een extra naam erbij, maar dat wil ik niet gezien de twee totaal verschillende richtingen van de ondernemingen.

 

Wat raden jullie mij aan? Ik doe in beide gevallen het werk voor mijzelf (en het is bijverdiensten/priveinkomen) dus dan gaat een VOF al niet op volgensmij. Iemand suggesties hoe ik dit het beste aan kan pakken?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is mogelijk om beide onder hetzelfde kvk-nr te brengen met gewoon een extra naam erbij, maar dat wil ik niet gezien de twee totaal verschillende richtingen van de ondernemingen.

 

Wat is er mis mee om een 2e handelsnaam te gebruiken en daar nieuwe activiteiten onder te brengen ? Dat doen zoveel eenmanszaken!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is mogelijk om beide onder hetzelfde kvk-nr te brengen met gewoon een extra naam erbij, maar dat wil ik niet gezien de twee totaal verschillende richtingen van de ondernemingen.

 

Wat is er mis mee om een 2e handelsnaam te gebruiken en daar nieuwe activiteiten onder te brengen ? Dat doen zoveel eenmanszaken!

 

 

Het leek mij persoonlijk erg vreemd vanwege de twee verschillende richtingen van de ondernemingen.

 

Is het dan misschien logischer om de huidige eenmanszaak onder de naam 'My Company' te brengen en daar twee extra handelsnamen in onder te brengen namelijk mijn huidige en mijn toekomstige onderneming? Ik weet niet of duidelijk is wat ik bedoel maar mss weet iemand hoe dit dan meestal word gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Joepie, een holdingstructuur voor een eenmanszaak ::)

 

Nee even zonder gekheid. Je bent zelf je holding. Je kan gewoon een handelsnaam registreren en daar een apart bedrijf omheen bouwen. Alleen in de aansprakelijkheidssfeer en voor de belastingdienst is het 1 onderneming.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nou begrijp ik waar je naartoe wil. Je wilt 1 generieke naam (bijvoorbeeld "Janssen beheer" als "statuaire naam" en "techrepair" en "interfoto" als handelsnamen. Even overleggen met de KvK maar ik denk dat dit wel mogelijk moet zijn.

 

Je huidige "statuaire naam" moet dus worden omgezet naar een handelsnaam.

 

Houdt er wel rekening mee dat je bij je leveranciers ook altijd je generieke naam moet vermelden want anders raken ze al snel in de war is mijn ervaring. ::)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat bedoelde ik inderdaad ;)

 

Dan zal ik dat even met de kvk overleggen of dat logisch is. Rest mij nog de vraag of ik alles in 1 adminstratie moet doen (het is dus 1 bedrijf) of dat ik dit gescheiden moet houden.

 

edit

Ik moet trouwens nog eens kijken of ik dit wel zo prettig vind aangezien mijn nieuwe onderneming de eerste maanden met flink wat verlies zal draaien en dat wil ik eigenlijk niet 'doorvoeren' in de winst van mijn huidige onderneming

Link naar reactie
  • 0

Voor de fiscus is een eenmanszaak één onderneming, ongeacht hoeveel en wat voor verschillende dingen je erin doet.

 

Als je dat wilt kun je intern meerdere gescheiden administraties voeren, maar je moet dat wel consolideren tot één jaarrekening, één aangifte IB en per periode één aangifte BTW. In de praktijk is het handigste waarschijnlijk één administratie met daarin grootboekrekeningen voor de verschillende activiteiten.

 

Winst en verlies vallen samen, daar is niets aan te doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik moet trouwens nog eens kijken of ik dit wel zo prettig vind aangezien mijn nieuwe onderneming de eerste maanden met flink wat verlies zal draaien en dat wil ik eigenlijk niet 'doorvoeren' in de winst van mijn huidige onderneming

 

Je moet echt even af van dat idee van twee ondernemingen. Jij bent de onderneming, ongeacht de handelsnaam die je er aan geeft. Een gescheiden administratie biedt geen enkel voordeel m.b.t. winst of verlies ban een van de aktiviteiten.

Link naar reactie
  • 0

Bij een eenmanszaak is het vrij eenvoudig.

 

Stel je heet Jan Jansen en je hebt een fotografiebedrijf met de naam het kiekje daarnaast heb je een reparatie bedrijf het sleuteltje.

 

Bij de KvK heb je 1 inschrijving met 1 nummer namelijk Jan Jansen (eenmanszaak),

daar staan vervolgens 2 handelsnamen vermeld (bovengenoemde ijzersterke handelsnamen)

 

Je kunt daarnaast voor ieder bedrijf een eigen bankrekening openen, eigen briefpapier, eigen reclame etc etc, het handelregisternummer wat je erbij vermeld is dat van je eenmanszaak. De naam Jan Jansen hoef je verder nergens te vermelden.

 

Vervolgens kun je je administratie (als je wil) ook gescheiden bijhouden (als dat zinvol is), alleen bij je BTW aangifte en je IB aangifte voeg je alles weer samen.

 

Dus wat je wilt is zeer eenvoudig te regelen. De wijizigingsformulieren kun je eenvoudig downloaden vanaf de KvK site, kopie van je legitimatie erbij en opsturen.

 

Succes met je onderneming(en)!!! Ard

Link naar reactie
  • 0

Hou wel rekening met persoonlijke aansprakelijkheid voor die eenmanszaak met verschillende handelsnamen.

Zou je dit misschien duidelijk kunnen maken wat je hiermee precies bedoelt? Ik neem aan dat er qua aansprakelijkheid niets verandert als ik meerdere namen heb?
Link naar reactie
  • 0

Zou je dit misschien duidelijk kunnen maken wat je hiermee precies bedoelt? Ik neem aan dat er qua aansprakelijkheid niets verandert als ik meerdere namen heb?

 

Afhankelijk van je (te verwachten) omzet kan het zinvol zijn om toch een holdingconstructie op te zetten, zeker als er in de toekomst ook personeel aangetrokken zal gaan worden.

De, niet geheel denkbeeldige, situatie kan zich anders voordoen dat je door problemen met één van je ondernemingen alles kwijt raakt.

Bij een holdingconstructie is dit niet het geval dus ik zou dat niet op voorhand uitsluiten.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Zou je dit misschien duidelijk kunnen maken wat je hiermee precies bedoelt? Ik neem aan dat er qua aansprakelijkheid niets verandert als ik meerdere namen heb?

 

Afhankelijk van je (te verwachten) omzet kan het zinvol zijn om toch een holdingconstructie op te zetten, zeker als er in de toekomst ook personeel aangetrokken zal gaan worden.

De, niet geheel denkbeeldige, situatie kan zich anders voordoen dat je door problemen met één van je ondernemingen alles kwijt raakt.

Bij een holdingconstructie is dit niet het geval dus ik zou dat niet op voorhand uitsluiten.

Rob bedankt voor de toelichting. Dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden maar in mijn geval zal het niet zo'n hoog risico met zich meedragen (financieel gezien). Ik houdt het voorlopig dus even op 1 eenmanszaak met 2 namen.
Link naar reactie
  • 0

Zou je dit misschien duidelijk kunnen maken wat je hiermee precies bedoelt? Ik neem aan dat er qua aansprakelijkheid niets verandert als ik meerdere namen heb?

 

Exactly my point...ik bedoelde dit om nogmaals te benadrukken dat als je een eenmanszaak hebt en daarvoor verschillende handelsnamen hanteert, met welke handelsnamen je dus verschillende activiteiten verricht, het nog steeds als 1 eenmanszaak geldt en je dus in prive aansprakelijk bent voor het geheel.

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

 

Afhankelijk van je (te verwachten) omzet kan het zinvol zijn om toch een holdingconstructie op te zetten, zeker als er in de toekomst ook personeel aangetrokken zal gaan worden.

De, niet geheel denkbeeldige, situatie kan zich anders voordoen dat je door problemen met één van je ondernemingen alles kwijt raakt.

Bij een holdingconstructie is dit niet het geval dus ik zou dat niet op voorhand uitsluiten.

Ja en kies dan gelijk voor een NV en overweeg een beursgang. :P

 

Be real, laten we nou eens ophouden met deze goedbedoelde onzin. In het bijzonder B.V.'s, Ltd's, holdingconstructies, etc. zalig te verklaren zonder enige voorkennis over de risico´s en de financiële positie van de desbetreffende onderneming.

 

Een holdingconstructie voor een reparatiebedrijfje annex webdesign bureau is net zo potsierlijk als een opgetuigde kerstboom in juni.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal,

 

Met interesse lees ik dit verhaal en ik overwoog ook 2 eenmanszaken, maar dit kan idd niet.

Aanvulling op de case.

 

Ik ben franchiseondernemer in eenmanszaak en overweeg JanJanssen fotografie erbij te gaan doen ;-). Doe ik dit in mijn eenmanszaak dan ben ik verantwoording aan het afleggen aan mijn franchisegever.

Is er geen mogelijkheid om 2 jaarrekeningen te maken en ook 2 verschillende BTW-nummers te hebben zodat ik vrolijk een 2e bedrijfsactiviteit kan doen zonder complexe constructies.

Ben benieuwd naar de reacties.

 

groetjes,

 

Roer om.....

Link naar reactie
  • 0

Is er geen mogelijkheid om 2 jaarrekeningen te maken en ook 2 verschillende BTW-nummers te hebben zodat ik vrolijk een 2e bedrijfsactiviteit kan doen zonder complexe constructies.

 

Stel je hebt Toko A: daar houd je separaat een boekhouding van bij en je maakt daar een commerciele jaarrekening van.

 

Hetzelfde doe je voor Toko B.

 

Uiteindelijk voeg je de 2 boekhoudingen 5 x per keer samen, 4x voor de btw en 1x voor de IB ..... dit is in feite dan je fiscale boekhouding.

 

Waar wordt het dan moeilijk of lastig??

 

Je hebt een duidelijk beeld van beide activiteiten en aan de andere kant zul je ook je belasting moeten voldoen volgens jouw rechtsvorm.

 

(sterker nog: ook bedrijven met enkele's bv's maken soms gebruik van de fiscale eenheid tactiek, dus die schuiven op het laatste moment ook alles in elkaar ... zit een hele begroepsgroep bovenop dit "consolideren", controllers enz....)

 

Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de snelle reactie. Klinkt logisch!

Ware het niet dat de franchiseformule boekhouder X voorschrijft die en BTW aangifte verzorgt en boekhouding. Nu vind ik dat hij er niets mee van doen heeft wat de nieuwe onderneming doet en wat daar uit komt.

M.a.w. ik wil hem de ene commerciele boekhouding laten doen en de andere doe ik zelf. Hoe los ik dan de BTW aangifte op.

Een van redenen 2e activiteit is dat boekhouder en franchisegever onder een hoedje spelen.

 

Gegroet!

Roer om

Link naar reactie
  • 0

Ik lees tussen de regels door dat het niet helemaal lekker zit tussen jou en de franchisegever.

 

Het is jouw aangifte BTW en IB, dus wanneer jij je op het standpunt stelt dat je fiscaal een andere koers wil varen en dat je daarvoor gebruik wil maken van een andere boekhouder dan lijkt het mij dat je franchisegever dat niet in de weg zal/kan staan (of er zouden expliciet clausules over in het franchisecontract moeten staan).

 

De boekhouder van de franchise kan dan de "commerciele boekhouding" van die tak van sport blijven verzorgen mocht daar het belang zitten.

 

Wanneer je in gemeenschap van goederen getrouwd bent zou je ook kunnen overwegen om activiteit 2 op naam van je vrouw te starten. (alles zit immers toch al in 1 pot)

 

Ard

Link naar reactie
  • 0

Ard,

Dankjewel.

Getrouwd op huwelijkse voorwaarden incl werkend verrekenbeding....

Relatie is niet optimaal en boekhouder ligt contractueel vast in f-overeenkomst.

Zo op het oog krijg ik de indruk dat er niet direct mogelijkheden zijn om alles keihard gescheiden te krijgen. Dit zou onduidelijkheden over "omzetontduiking" etc kunnen voorkomen.

 

groetjes,

Roer om

Link naar reactie
  • 0

Dan ga je zo stilletjes aan in de richting van een BV ....

 

Je zou eventueel dan kunnen overwegen om je franchisetoko in een BV te stoppen (wellicht ook makkelijker als je die zaak een keer aan een ander over wil doen) Dan ga ik er gemakshalve van uit dat hier een winst gemaakt wordt van meer dan het "ondernemersinkomen".

 

Vervolgens start je die nieuwe activiteit in je eenmanszaak.

 

Afhankelijk van enkele andere factoren (eigendom/huur onroerend goed, pensioen, beleggen etc) worden het dan 2 bv's , onder de noemer 1 bv is geen bv. (een relatief "rijke" holding bv met daaronder een relatief "arme" werkbv.

 

Ard

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

Na wat rondvragen bij anderen lijkt het erop dat een commanditaire vennootschap een serieuze overweging wordt. Een relatie vraag ik om voor 1 euro stille vennoot te worden en zelf word ik de beherende vennoot.

Hierdoor hoef je (er is vooralsnog weinig omzet en kapitaal) geen BV op te richten en kan je toch los van de eenmanszaam aan de slag.

Een 2e boekhouder/accountant kan dan de aangifte IB verzorgen.

 

Wat denken jullie van deze optie?

 

Groetend,

Roer om...

Link naar reactie
  • 0

Nou begrijp ik waar je naartoe wil. Je wilt 1 generieke naam (bijvoorbeeld "Janssen beheer" als "statuaire naam" en "techrepair" en "interfoto" als handelsnamen. Even overleggen met de KvK maar ik denk dat dit wel mogelijk moet zijn.

 

Je huidige "statuaire naam" moet dus worden omgezet naar een handelsnaam.

 

Houdt er wel rekening mee dat je bij je leveranciers ook altijd je generieke naam moet vermelden want anders raken ze al snel in de war is mijn ervaring. ::)

 

Bedankt, net wat ik nodig heb! Ik zit in een soortgelijke situatie. Heb ik een aanvullende vraag waar ik niet 1-2-3 een antwoord op kan vinden, zowel hier als bij andere bronnen:

 

Ik heb dus een statutaire naam "Mijn Bedrijven", waaronder twee handelsnamen: "Bedrijf 1" en "Bedrijf 2". Deze twee bedrijven/handelsnamen hebben beide verschillende activiteiten. Maar is het dan ook "toegestaan" om een geheel andere activiteit toe te wijzen aan de statutaire naam of fungeert deze alleen als het ware als een "overkoepelende entiteit"? Excuses voor het overmatig gebruik van de "aanhalingstekens". 8)

 

Ik hor het graag van jullie.

Link naar reactie
  • 0

Wat is dit toch een fijn forum! Ik zit dus in dezelfde situatie en ik wist dus niet dat je niet twee eenmanszaken mocht hebben.

 

Ik wil dus een apart bedrijfje oprichten dat zich bezighoudt met horeca-activiteiten. Als ik het goed begrepen heb moet ik dus alleen naar de kvk om een handelnaam toe te voegen?

 

Het is juist verdraaid makkelijk dat de administraties samengevoegd kunnen worden. Zo hoef ik niet zo'n verrekt apart jaarrapport te laten maken, wat toch een sloot geld bespaard.

 

Nee, goed nieuws. Ik vraag me wel af hoe het zit met personeel wat zowel voor het ene als het andere bedrijf werk wil verrichten. Hier in de winkel vallen ze onder een CAO en in hun contract staat welk werk ze moeten verrichten. Ik mag ze dus niet inzetten voor horeca-activiteiten. Vraag me toch af hoe dat zit, gelukkig heeft mijn branche-organisatie een hier een aanspreekpunt voor, dus daar kom ik wel achter.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.