• 0

patent/model tekening laten maken

wie heeft ervaring met het laten maken van (lijn) tekeningen voor modelbescherming of octrooi? en aan welke prijzen moet ik denken per tekening / exploded view en samenstelling? waar moet ik nog meer aan denken? Het octrooibureau heeft mij geadviseerd een bureau te benaderen maar die heb ik niet kunnen vinden.

 

dank u.

 

::)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het om een eenvoudige tekening gaat kun je overwegen de tekening zelf te maken, eventueel aan de hand van aanwijzingen van een deskundige. Voor inspiratie kun je zoeken in de diverse patentdatabases.

Ik neem aan dat je die zelf al geraadpleegt hebt ?

 

Meer informatie over tekeningen kun je inwinnen door een octrooigemachtigde in de arm te nemen. Adressen vindbaar via Google de Gouden Gids of de Nederlandse Orde van Octrooigemachtigden

Let op, er zit een groot verschil in prijs tussen de diverse octrooigemachtigden, hou er ook rekening mee dat je contact legt met een gemachtigde die thuis is in jouw vakgebied !

Bij de NOVU hebben ze tegenwoordig een package deal voor leden die patent aanvragen. Meer info over de preciese voorwaarden zijn te verkijgen bij de NOVU

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ervaring met het laten uitwerken van een prototype geheel op basis van mijn ideeen en design- en layoutcriteria. Nota bene door een technisch tekenaar die in de specifieke branche waar ik mijn concept voor wens uit te brengen, werkzaam is.

 

Na heel wat gesteggel waarin hij zijn eigen ontwerpen erdoorheen probeerde te drukken, terwijl het opdrachtgeverschap (betaald!) vanaf het begin duidelijk was, zag hij na een klein jaar het licht.

 

Probleem is dat ik niet over de tekening skills en bijbehorende software beschik. Maar nu is hij zo overstag (inziend dat mijn concept een unicum is) dat hij praatjes kreeg.

 

Met dat soort confrontaties moet je rekening houden. Alle correspondentie houden, waaruit blijkt wie de auctor intellectualis is van dingen, helpt. Van tevoren notarieel vastleggen van je concept, helpt nog meer. En ik ben nu bezig met het Europees merken- en modellenburo.

 

Zijn catch is dat ie mee mag liften als een fabrikant besluit het project uit te gaan voeren en de tekeningen uitgewerkt moeten worden. En hij wordt door mij betaald, zij het bescheiden.

 

Een fee?..... Wat je met elkaar kunt overeenkomen. De tekenaar die ik heb, heeft nog niet de betrekking waar die op aast. Gebrek aan originaliteit is daar mijns inziens debet aan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw reactie. Geen prettige ervaring lijkt mij. Gelukkig heb ik met DexterSystems prima ervaringen en is e.e.a. naar mijn tevredenheid uitgevoerd. Weten waar ze over praten en alle informatie wordt discreet gehouden en via een NDA afgeschermd. Tevens prima technisch gesprekspartner/adviseur voor de volgende (ontwerp en productie) stappen.

 

Link naar reactie
  • 0

8) Oh nee hoor, dat valt mee..... In een dergelijk proces zal je meerdermaal 'getest' worden. If you gonna cave in, then it's a walk in the park for the other.... Dus.... Nu al weer het volgende akkefietje. Zeg maar even een onderzoeksinstelling dat denkt zomaar leentje buur te kunnen spelen na mij uitgehoord te hebben na mogelijke uitwisseling als geurige salami voor mijn neus te hebben gehouden.... 8) 8)

 

 

PS: hmmm, iemand ooit opgemerkt dat er wel veel treurige smileys om uit te kiezen zijn?.... Waar blijven die compleet met riotgun en dikke sigaar?

Link naar reactie
  • 0

dank dennenappel voor je advies. maar voor een specifieke aanvraag, en dat is bijna per definitie het geval bij een octrooi aanvraag is een duidelijke complete unieke tekening cq -pakket onontbeerlijk. copy-pasten lijkt mij niet de weg maar oke ieder zijn manier. ;)

Link naar reactie
  • 0

voor een specifieke aanvraag, en dat is bijna per definitie het geval bij een octrooi aanvraag is een duidelijke complete unieke tekening cq -pakket onontbeerlijk. copy-pasten lijkt mij niet de weg maar oke ieder zijn manier. ;)

 

Bij een aanvraag dienen de tekeningen inderdaad DUIDELIJK te zijn. Ze mogen zelf met de hand gemaakt worden als ze maar dyuidelijk zijn. Veel tekeningen in octrooidocumenten zijn gemaakt met bijv. CAD-tekenpropgs. Met knippen, manipuleren en plakken kunnen hele mooie en duidelijke tekeningen gemaakt worden. En het kan aardig wat euri's schelen.

Het is maar een weet.

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Even een late reactie, maar niet verkeerd want ook oude topics worden nog regelmatig gelezen (door mij althans..).

 

Het kopiëren van een tekening uit andermans octrooiaanvraag/octrooipublicatie is een vorm van auteursrechtschending. Dat zou ik dus niet doen...

 

Wat je wel kan doen is, zoals hiervoor terecht opgemerkt, een bestaande tekening als basis nemen en jouw uitvinding daarin verwerken. Dan heb je een nieuw uniek werk. Laat dan bij voorkeur ook een deel van de oude tekening weg, dan zit je nog iets zekerder.

Onze beëdigd Nederlands en Europees octrooigemachtigde verzorgt uw octrooien snel, deskundig en betrouwbaar. Voor een gratis adviesgesprek raadpleeg onze website: www.novopatent.nl

 

Octrooibureau Novopatent beschermt úw uitvinding

Link naar reactie
  • 0

Een topic van 4 jaar geleden kicken om te melden dat je niet mag copy pasten? ???

 

Alsof het copy pasten van een tekening van een bestaand patent zin heef, iets met nieuwheid ofzo?

Als je een plaatje als basis neemt om mee te starten en daar vervolgens een compleet eigen invulling aan geeft dan is er niets aan de hand. Immers, als de tekening teveel op een eerder ingediende tekening lijtk ontbreekt het de vinding waarschijnlijk aan de het onderscheidende vermogen dat het nu eenmaal moet hebben om als nieuw geclassificeerd te worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ach, een overzichtsafbeelding van een product waaraan een onderdeel is verbeterd is vaak erg handig om de toepassing van de verbetering in het product aan te duiden.

 

Kijk maar eens naar de Shimano-octrooien. Bijna altijd zit daar een tekening van een fiets bij... Ook als het gaat om een simpel boutje in een wielnaaf (daar hebben ze echt een octrooi op gekregen!). :)

Onze beëdigd Nederlands en Europees octrooigemachtigde verzorgt uw octrooien snel, deskundig en betrouwbaar. Voor een gratis adviesgesprek raadpleeg onze website: www.novopatent.nl

 

Octrooibureau Novopatent beschermt úw uitvinding

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.