• 0

het idee en dan?

Ik heb een idee waar ik met recht trots op ben!

 

enige tijd geleden heb ik geconstateerd dat er mensen zijn die ook in de richting van dit idee bezig zijn.

 

het vreet aan me en ik ben net afgestudeerd en heb een budget dat nog uit die studentenperiode komt. inderdaad: weinig!

 

Het idee dat ik heb wil ik zsm vastleggen. Wat gaat mij dit kosten?

 

Is het inschrijven bij KVK inclusief mijn idee/onderneming genoeg?

 

En wat zijn hier de kosten van?

 

Deze vragen zullen eerder zijn gesteld denk ik maar het gaat mij erom of inschrijving bij de KVK ook bescherming biedt voor eventuele mensen die met mijn soortgelijke idee/onderneming aan de slag willen.

 

Stel er komt een rechtzaak, sta ik met inschrijving bij KVK dan sterk genoeg? maar vooral: wat zijn de kosten?

 

Hoe zit dit precies?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Formats, TV programma's, films, toneelstukken, boeken, muziek etc. worden ondermeer beschermd door het auteursrecht. Hoe goed die bescherming is merk je wel aan de verschillende dansprogramma's met sterren en zo.

 

Ik heb sterk de indruk, dat je bijvoorbeeld door het bedenken van een TV format niet veel rechten kan claimen. Als je het programma op de buis gebracht hebt sta je al wat sterker. Hoe het precies zit weet ik niet, maar als het enkel om een goed idee gaat wordt het erg lastig en zou ik de moeite besparen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Big Brother en marktplaats.nl

 

Big Brother is inderdaad creatief werk (tv-format, naam etc.).

 

Het enige dat van marktplaats.nl vastligt is de handelsnaam, domeinnaam en de inhoud van de database (databankrecht). Verder kan iedereen het idee van een online marktplaats nabouwen en dat is natuurlijk al een paar keer gebeurd.

Link naar reactie
  • 0

Formats, TV programma's, films, toneelstukken, boeken, muziek etc. worden ondermeer beschermd door het auteursrecht. Hoe goed die bescherming is merk je wel aan de verschillende dansprogramma's met sterren en zo.

 

Die zijn uitstekend beschermd. Je mag ze geen van allen zelf op DVD branden en distribueren :)

Link naar reactie
  • 0

Het is een goed idee dat eigenlijk ook de onderneming is.

 

Dit idee is een soort van spel zoals ik dit kort en krachtig kan vermelden. Maar als mijn idee wordt uitgebreid of ingekort dan ligt het niet meer sterk toch?

 

Sorry, vind dit zo lastig en ondanks mijn HBO diploma weet ik hier nog zo weinig van!

 

Hoe en wat van een octrooi ken ik maar het vastleggen van een idee waarop een onderneming rust ken ik niet.

 

Maar marktplaats lag ook sterk! Of kwam het doordat zij ver voor waren in ontwikkeling,direct een hoog marktaandeel hadden? Heeft marktplaats ooit de rechten gehad op zijn of haar idee?...Of waren andere bedrijven er zo op ingesteld dat zij marktplaats nooit meer zouden inhalen? En zo'n www.secondlifde.com ligt dat idee vast?..of is dat omdat het al zo ver in ontwikkeling is niet meer inhaalbaar of kopieerbaar door andere ondernemingen?

 

(grappige is dat zo weinig mensen( ook hbo'ers) dit weten en als we om ons heen kijken zoveel ondernemingen leven op dat ene innovatieve idee.)

 

valt een idee (immaterieel) vast te leggen? of is het de voorsprong van dat idee dat je concurrentie bij voorbaat de das omdoet?

Link naar reactie
  • 0
valt een idee (immaterieel) vast te leggen? of is het de voorsprong van dat idee dat je concurrentie bij voorbaat de das omdoet?

 

Je vertrekpunt is hier feitelijk al onjuist. Stel je voor dat iedereen elk idee vast zou leggen, en dat vervolgens niemand meer iets in die richting zou mogen ondernemen. Dan houden we elkaar allemaal in deathlock, en wordt de wereld er echt niet beter op.

 

De beste remedie: toch zelf aan de slag gaan en er een succes van proberen te maken. In het geval van SecondLife bijvoorbeeld, er waren al een aantal van dit soort werelden/softwareprogramma's. Echter, SL neemt het een stap verder, promoot het goed en heeft wat geluk mee. Nu zijn ze één van de grootsten, en willen anderen liever met ze samenwerken dan tegen ze concureren. Idem dito met Marktplaats, die echt niet uniek was maar wél gewoon hard aan het werk ging zodat ze één van de grootsten werden.

 

Verdiep je in wat je nodig hebt om aan de slag te kunnen gaan, probeer uit te vinden hoe je aan de mensen/dingen/financiën zou kunnen komen die je nodig denkt te hebben, en ga! Ambitieus met je plan aan de slag gaan is de beste stap die je maar kunt zetten als je een goed idee hebt. Succes!

Link naar reactie
  • 0

Maar marktplaats lag ook sterk! Of kwam het doordat zij ver voor waren in ontwikkeling,direct een hoog marktaandeel hadden? Heeft marktplaats ooit de rechten gehad op zijn of haar idee?...Of waren andere bedrijven er zo op ingesteld dat zij marktplaats nooit meer zouden inhalen?

 

Om te beginnen hebben ze het idee uitgevoerd. En kennelijk hebben ze het goed uitgevoerd. En ze waren een van de eersten in hun markt.

 

valt een idee (immaterieel) vast te leggen?

 

Eh, daar hebben we het hierboven toch al over gehad?

Link naar reactie
  • 0

kijk dit is het mooiste antwoord dat ik kon krijgen! :)

 

onzekerheid dat was waarmee ik zat. bijvoorbaat al denken dat grotere bedrijven mijn idee zouden afpikken.

 

De reden dat veel jonge, talentvolle ondernemers al afhaken met een goed immaterieel idee al afhaken! Ervoor gaan is inderdaad het beste middel voor deze ondernemers. Doen! Vechten en ervoor gaan!

 

95% gaat op hun bek en 5% wordt groot!

 

Maar omdat een website het belangrijkste orgaan is de dag vandaag is vooral die onzekerheid bij veel jonge ondernemers aanwezig. Een laag budget door verschillende bijbaantjes is vaak niet genoeg voor een sterke website. Dat is ook hetgeen waar ik tegen aan loop. Mijn idee wordt door de website voor iedereen herkenbaar. Sterke of verder ontwikkelde interbouwers/bedrijven pakken mijn idee en veroveren de markt.

 

Dat is waar ik bang voor ben! maar door jou heb ik weer een juiste stoot gekregen!

 

"Ambitieus met je plan aan de slag gaan is de beste stap die je maar kunt zetten als je een goed idee hebt".

 

Ik wil je daarvoor bedanken!

 

Conclusie!

 

Een goed immaterieel idee is nooit niet nergens vast te leggen!

 

Een materieel idee wel! (octrooi)

 

Jeroen Bakker zei ooit: "Ambitieus met je immateriele idee aan de slag gaan is de beste stap die ja maar kunt zetten als je een immaterieel idee hebt!"

 

Andere citaten van Jeroen Bakker:

 

Marktplaats, die echt niet uniek was maar wél gewoon hard aan het werk ging zodat ze één van de grootsten werden.

 

SecondLife ,er waren al een aantal van dit soort werelden/softwareprogramma's. Echter, SL neemt het een stap verder, promoot het goed en heeft wat geluk mee. Nu zijn ze één van de grootsten, en willen anderen liever met ze samenwerken dan tegen ze concureren.

 

When you got the idea! Go for it! Move yourself!

Link naar reactie
  • 0

Nu loop ik weer tegen dit aan:

 

Auteurswerken in de Europese Unie en de Verenigde Staten. Via deze site kunnen alle soorten auteurswerken online in de EU en VS binnen enkele minuten vastgelegd worden.

Zowel bedrijven als particulieren kunnen op deze manier het bewijs genereren om aan te tonen dat op een bepaalde datum een auteursrecht of "intellectueel eigendom" op hun naam vastgelegd is en hun eigendom is. (is dat literatuur in de vorm van boeken?????)

 

Een goed geschreven immaterieel idee/concept (Big Brother of Second Life) in de vorm van een ondernemingsplan/marketingplan en marketingcommunicatieplan valt dat hieronder??????? Als ik weer ga zoeken op Internet begin ik er toch weer aan te twijfelen.

 

haha sorry! zekerheid voor alles! Anders kan ik nooit die porsche cayenne turbo gaan kopen ;-)

Link naar reactie
  • 0
Een goed geschreven immaterieel idee/concept (Big Brother of Second Life) in de vorm van een ondernemingsplan/marketingplan en marketingcommunicatieplan valt dat hieronder???????

 

Nee, want zoals al een aantal keer is gezegd valt dat niet onder autersrecht.

 

Anders kan ik nooit die porsche cayenne turbo gaan kopen ;-)

 

Waarom zou je uberhaupt aan Porsche willen? ;)

Link naar reactie
  • 0

Intellectueel eigendom (IE) is een recente verzamelnaam voor een aantal rechten die we terugvinden in verschillende nationale en internationale wetten. Het komt erop neer dat de bedenker van een werk beschermd wordt. Een ander mag zijn werk niet zomaar namaken, kopiëren, doorverkopen of weggeven: de bedenker heeft het 'intellectuele eigendomsrecht'. Men verstaat onder deze noemer uiteenlopende, soms weinig overlappende zaken als auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, handelsgeheim, enz.

 

Hoewel menig advocatenkantoor een afdeling 'intellectueel eigendom' heeft, is de term ronduit onjuist. In de wetten van Westerse landen komt de term niet voor, behalve wellicht sporadisch in voetnoten. Het gaat juridisch gezien ook niet om een vorm van eigendom, maar om exclusieve rechten die hooguit in de verte enige gelijkenis vertonen met werkelijk 'eigendom'. Dit onderkennende, stelde de Duitse geleerde Josef Kohler (1849-1919) in 1907 de benaming Immaterialgüter voor (immateriële goederen).

 

Het is al een aantal keren gezegd idd Zaph. Maar als je dit leest hierboven ga ik toch sterk denken:

 

Het komt erop neer dat de bedenker van een werk beschermd wordt.

Een ander mag zijn "werk" niet zomaar namaken, kopiëren, doorverkopen of weggeven: de bedenker heeft het 'intellectuele eigendomsrecht'.

 

Second Life, Marktplaats of Youtube hebben toch wel een intellectueel eigendomsrecht gehad? Wat verstaan we hier onder "werk"???

 

Sorry ??? ??? :-[ maar hoe meer informatie hoe sterker dit onderwerp wordt!

 

BMW645 dan ;-)

Link naar reactie
  • 0

I think I found it:

 

"Bij intellectueel eigendomsrecht kent een overheid bepaalde rechten toe aan de bedenker of maker van bijvoorbeeld een PRODUCT, UITVINDING, MERKNAAM, MUZIEKSTUK of LITERAIR WERK.

 

Alleen degene die over het intellectuele eigendomsrecht beschikt mag het product produceren, het muziekstuk vastleggen of het boek publiceren en vermenigvuldigen."

 

een heel goed idee als marktplaats, youtube of second life waren geen uitvindingen, merknamen, literaire werkstukken!

 

Am I right?

 

Zo ja: dan wil ik iedereen bedanken die voor veel mensen weer wat duidelijk heeft gemaakt!

Link naar reactie
  • 0

Vergeet het begrip 'intellectueel eigendomsrecht'; dat is slechts een verzamelnaam/categorie waar je geen rechten aan kunt ontlenen.

 

Verdiep je in: auteursrecht, merkenrecht, handelsnaamrecht, databankrecht, octrooien/patenten.

 

En je zult zien dat van alles te beschermen is tegen exploitatie door derden, behalve een 'idee'.

 

Jij mag een eigen online marktplaats beginnen, zolang de naam niet lijkt op 'marktplaats', je logo en vormgeving niet te veel lijken op die van Marktplaats en je zelf je software schrijft, teksten schrijft en database vult.

Link naar reactie
  • 0

Stel je hebt het idee om een voetbalspelletje op de markt te brengen wat op een (spel)computer gespeeld kan worden.

 

Je noemt het Fifa, beschermt het met wat octrooien, patenten, auteursrecht etc. vervolgens ga je op de markt aan de slag.

 

In mijn opinie is je succes op de markt de beste bescherming, de rest is voer voor juristen en tenzij dat dat je hobby/vak is en je ook de nodige muntjes hebt om advocaten te betalen is het zinvol je heel erg druk te maken wanneer een ander ook actief wordt met een voetbalspelletje.

 

De rechten verschaffen je een voorsprong, uiteindelijk worden bijna alle commerciele successen gekopieerd. Praktijkvoorbeelden: koffiepads voor de senseo, het apparaat zelf, beertenders/thuistapsystemen maar ook in de gameindustrie (hoeveel auto-racespelletjes, oorlogsspelletjes zijn er wel niet)

 

Dus idee>beschermen> markt veroveren> indien zinvol procederen tegen derden die kopieren>je kunt nu nog niet aangeven welke auto je dan gaat kopen, je bent immers 5 jaar verder (het wordt toch geen tweedehandse???)

 

Succes met je idee!!!! Ard

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

iets beginnen denkend aan die Porsche of BMW kan volgens mij nooit de juiste attitude zijn... begin iets omdat je erin gelooft en dan volgt succes vanzelf en idd na x aantal jaar zal die BMW of Porsche er dan wel van komen.

 

Weet wel dat er vaak mensen zijn die toevallig op hetzelfde moment een gelijkaardig idee krijgen.

In mijn sector (reclame) zie je dat heel duidelijk : dan kom je op zo'n festival aan en zie je filmpjes of print campagnes uit verschillende landen die ontzettend gelijkend zijn en ongeveer tegelijk uitgekomen zijn dus het is zeker niet zomaar kopieerwerk...

Dus : ga ervoor, zorg gewoon dat je je idee als eerste uitvoert.

 

succes !

 

b

Link naar reactie
  • 0

Ik ga er zeker voor! het komt er eigenlijk op neer dat als je je immaterieel idee uitwerkt je pas aan de slag gaat met rechten dus!

 

Mijn idee is ontstaan in een volkswagen polo uit 1998 en daar zal ik nog wel even in blijven rijden hahaha

 

de meeste ondernemingen beginnen als grapjes toch die uitgroeien naar super ondernemingen ;-)....

 

Voor alle jonge ondernemers!

 

Ben snel want voordat je het weet is het weg! ;) ;) ;) ;) 8)

Link naar reactie
  • 0

Ik ga er zeker voor! het komt er eigenlijk op neer dat als je je immaterieel idee uitwerkt je pas aan de slag gaat met rechten dus!

 

Mijn idee is ontstaan in een volkswagen polo uit 1998 en daar zal ik nog wel even in blijven rijden hahaha

 

de meeste ondernemingen beginnen als grapjes toch die uitgroeien naar super ondernemingen ;-)....

 

Voor alle jonge ondernemers!

 

Ben snel want voordat je het weet is het weg! ;) ;) ;) ;) 8)

 

Dat is een broodje aap verhaal, geen enkele onderneming is een grapje. Mensen die succesvol zijn kijken zo graag terug op iets wat een een grappige manier begon en vinden het achteraf een grap dat het een succes geworden is, dat is een fundamenteel verschil.

 

Het is me eigenlijk nog steeds niet duidelijk wat je vraag precies is, het zou prettig zijn om een duidelijke vraag te stellen, nu komen er allerlei reacties voorbij die later weer voor misverstanden kunnen zorgen.

Bezig zijn met IE is serious business geen grapje, als je het doet omdat je graag een dikke BMW wil rijden raad ik je een een staatslot te kopen, dat verveelvoudigd je kans op materieele rijkdom.

 

Btw ik heb al heel veel mensen met het gouden idee voorbij zien komen, nooit meer wat van gehoort of gezien.

Link naar reactie
  • 0

oke je hebt gelijk! ;)

 

mijn vraag was duidelijk lijkt me. ik heb een idee dat niet vast te leggen valt. lange tijd dacht ik dat een goed idee viel onder Intel.eigendom.

 

Nu weet ik dankzij higherlevel dat mijn immateriele idee nooit kan worden vastgelegd en dat elk immaterieel idee zo snel mogelijk moet worden uitgewerkt. Uiteraard op een krachtige wijze. Maar daar ben ik nu mee bezig. Marktplaats is nooit vast gelegd geweest. alleen handelsnaam,domeinnaam en auterrecht. dat is wat ik nu weet en jullie nogmaals dankbaar voor ben

 

Mijn vraag leek me volkomen duidelijk. En ik kom terug zodra alles af is ;-) uiteraard zal ik jullie naam de revu laten passeren! ;) ;) ;)

 

Ik ben dan misschien geen topondernemer ik heb wel een creatieve geest. En dankzij het overlijden van een neef, oom, opa, en een goede vriendin in 2006 ben ik gaan beseffen dat doorzettingsvermogen en een dosis lef het belangrijkste is voor het succes van het idee. Het leven kan zo kort zijn dus maak er wat van!

 

Als het niks wordt dan heb ik het toch geprobeerd en kan ik nooit spijt van krijgen! doen doen doen!

Link naar reactie
  • 0

Je begint een onderneming uit overtuiging, geloof in je eigen kunnen en je hebt je product bijna tot religie verklaard. Dat is het ondernemersvuur. Niets anders. Jonge ondernemers zijn de luizen in de pels van de grote ondernemingen. Snel, flexibel, bruisend van energie en het vermogen om als een prediker volgelingen te verzamelen.

 

Als je dat niet hebt, vergeet het dan maar. Heb je het wel, dan ga je er voor. Start-ups bestaan bij de gratie van grote ondernemingen die kansen laten liggen. Wees niet bang voor grote ondernemingen. Tegen de tijd dat ze beseffen wat er aan de hand is heb jij al een plaats op de markt veroverd. Is jouw product uniek en heb je een technisch octrooi, zullen ze er eerder voor kiezen om jouw kennis te kopen dan zelf de achterstand in proberen te lopen (denk Microsoft).

 

Ooit gelezen in een Fortune Cookie:

"Tussen de poten van een olifant is het voor een muis goed toeven."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.