• 0

onderdeel woonhuis op balans al bedrijfsruimte

Beste forummers,

 

Ik heb de helft van een schuur -onderdeel van mijn privéwoning- ingericht als bedrijfsruimte.

De schuur staat los van het huis en heeft een eigen ingang.

 

Nu wil ik dit als bedrijfsruimte op de balans zetten.

Ik heb ingeschat dat de totale bedrijfsruimte ongeveer 20% van het privé woonhuis bedraagt.

 

Ik ben begonnen met een verbouwing van schuur tot bedrijfsruimte in juni 2006 en de ruimte is in december geheel operationeel geworden.

 

Mijn vragen:

 

  • Hoe zet ik de bedrijfsruimte op de balans? en hoe bepaal ik de waarde
  • Wat is de afschrijving op bedrijfspand?
  • is de waardestijging gelijk aan de waardestijging van het woongedeelte (het blijft immers een schuur)

 

EN: Zet ik de bedrijfsruimte op de balans per juni of per december?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Ido,

 

Nogmaals bedankt!

 

Ik boek nu bijvoorbeeld een factuur van de stroom in zijn geheel in en stuur mijn huurder over een deel hiervan de factuur. Mag dat ook?

Hoe doe ik het met de verzekering van het gehele pand? Mag dit wel in zijn geheel, of deze kosten voor 1/2 op kosten boeken en andere helft prive?

 

Groetjes Monique

Link naar reactie
  • 0

Super!

 

Bedankt.

 

Ik boek alle bedragen in zijn geheel in, en stuur haar (huurder) eind van de maand daar een factuur over. Dit bedrag is eigenlijk inclusief de verzekering zie ik nu. Dus de BTW is over het gehele bedrag ( stroom, verzekering en telefoonkosten)

 

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

 

Sorry voor mijn onkunde Ido, maar ben wel heel blij met je antwoorden :)

Link naar reactie
  • 0

Monique, al met al wordt duidelijk dat je in een complexe administratieve situatie bent geraakt. Het lijkt mij daarom niet verkeerd dit ook met de boekhouder/accountant te overleggen.

 

Wat betreft de verzekering, deze kan je met btw doorbelasten als servicekosten. Als de huurder echter geen aftrekmogelijkheid heeft, wordt het voor haar duurder. In dat geval is het misschien mogelijk om het te zien als kosten voor gemene rekening. Dat betekent dat de ene ondernemer kosten betaalt, ten behoeve van meerdere ondernemers. Deze andere ondernemers moeten daar ook het risico voor dragen en er zal een verdeelsleutel moeten worden gemaakt. Dat moet dus met elkaar zijn overeengekomen. In dat geval hoeft de BTW niet worden doorbelast.

 

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Ik twijfel over de volgende situatie:

 

Mijn bedrijfspand heb ik op 01-01-2011 gekocht voor 101000 euro en is getaxeerd door een taxateur. Ook is er een taxatierapport van.

De grond is 16000 waard en het gebouw 85000.

 

Ik heb het apart gesplitst op mijn balans onder de activa:

Gebouwen 85000

Grond 16000

 

Ik had begrepen dat er op grond niet mag worden afgeschreven.

 

Het gebouw wil ik in 33 jaar afschrijven. Het maximaal af te schrijven bedrag is 50% van de WOZ waarde.

 

De activa op mijn balans ziet er op 31-12-2011 zo uit, en daar ligt mijn twijfel:

 

Gebrouwen: 82424 ( 85000-2576 afschrijving)

Grond 16000

 

Heb ik dit zo juist gedaan, en blijft de boekwaarde van de grond zolang ik het pand heb 16000?

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Thanks.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste leden,

 

Ik twijfel over de volgende situatie:

 

Mijn bedrijfspand heb ik op 01-01-2011 gekocht voor 101000 euro en is getaxeerd door een taxateur. Ook is er een taxatierapport van.

De grond is 16000 waard en het gebouw 85000.

 

Ik heb het apart gesplitst op mijn balans onder de activa:

Gebouwen 85000

Grond 16000

 

Ik had begrepen dat er op grond niet mag worden afgeschreven.

 

Het gebouw wil ik in 33 jaar afschrijven. Het maximaal af te schrijven bedrag is 50% van de WOZ waarde.

 

De activa op mijn balans ziet er op 31-12-2011 zo uit, en daar ligt mijn twijfel:

 

Gebrouwen: 82424 ( 85000-2576 afschrijving)

Grond 16000

 

Heb ik dit zo juist gedaan, en blijft de boekwaarde van de grond zolang ik het pand heb 16000?

 

Ik hoor graag van jullie.

 

Thanks.

 

 

 

Kan iemand me hiermee helpen?

Link naar reactie
  • 0

Heb je een reden om aan te nemen dat het gebouw na 33 jaar 'afgeschreven' is? En zoja, wat is dan na 33 jaar de verwachte restwaarde van het gebouw?

(ik weet ook wel dat niemand zo ver in de toekomst kan kijken, maar volgensmij wordt het wel van je verwacht).

 

Stel nu dat je gebouw bij aanschaf 85.000 waar is (dat heb je er immers voor betaald) en je zet de restwaarde op 19.000, dan heb je een afschrijvingspotentieel van 85.000 - 19.000 = 66.000 euro. Verdelen over 33 jaar maakt 2.000 per jaar.

Je schat dan dus in dat je na 33 jaar het gebouw en de grond nog kan verkopen voor 16.000 (grond) + 19.000 (pand) = 35.000.

 

 

De 50% van de WOZ-beperking betekent dat je - mits je het pand in je eigen onderneming gebruikt - niet verder mag afschrijven van 50% van de WOZ-waarde in dat jaar. De WOZ-waarde kan jaarlijks verschillen, dus de zogeheten 'bodemwaarde' (zo noemt men die 50% van de WOZ-waarde) kan ook jaarlijks verschillen.

 

Zo zal het waarschijnlijk in jaar 13 of daaromtrent gebeuren dat je pand met alle afschrijvingen nog 75.000 waard is, en de WOZ-waarde in dat jaar is 148.000. De bodemwaarde ofwel 50% van de WOZ-waarde is 74.000. Hoewel je gepland had om 2.000 af te schrijven, mag je nu maar 1.000 afschrijven, want daarna is de boekwaarde op 50% van de WOZ-waarde beland.

 

 

Ik zou het op je balans niet splitsen in grond en gebouwen, tenzij je van plan bent om deze apart te verkopen. Maar aangezienje geen vastgoedondernemer bent (toch?), zie ik het nut er niet van in.

 

Mijns inziens mag je best meer dan 2% per jaar afschrijven, zolang je dat maar enigszins kan onderbouwen.

(Stel nu dat je bijvoorbeeld een nieuw hoofdkantoor van KPMG neerzet, die blijven meestal maar vijf jaar, tel uit je afschrijvingkosten ;-)

 

 

Die 2.576 afschrijvingkosten (1/33e van 85.000) is dus wel OK als je het gebrek aan restwaarde kunt beargumenten.

 

 

Helpt dit?

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

(Stel nu dat je bijvoorbeeld een nieuw hoofdkantoor van KPMG neerzet, die blijven meestal maar vijf jaar, tel uit je afschrijvingkosten ;-)

LOL, maar ook KPMG schrijft gebouwen waaruit ze vertrokken zijn niet ineens af tot nul.

 

Die 2.576 afschrijvingkosten (1/33e van 85.000) is dus wel OK als je het gebrek aan restwaarde kunt beargumenten.

 

Restwaarde beargumenteren is niet nodig. Daarvoor loop je toch al aan tegen de bodemwaarde.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heb je een reden om aan te nemen dat het gebouw na 33 jaar 'afgeschreven' is? En zoja, wat is dan na 33 jaar de verwachte restwaarde van het gebouw?

(ik weet ook wel dat niemand zo ver in de toekomst kan kijken, maar volgensmij wordt het wel van je verwacht).

 

 

Hallo Marcel,

 

Is het verplicht een restwaarde mee te nemen?

Hier ligt namelijk mijn verwarring.

 

De een zegt van wel en de ander zegt van niet.

 

Groet Maikel

 

ps.

Ik heb het nu aangepast:

Ga 2% afschrijven over 50 jaar. In dit geval is er dus geen restwaarde. Klopt het dan wanneer ik ga afschrijven over 40 jaar dat er een restwaarde is van 20%?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.