• 0

Afkoopsom huurcontract

De huurder van mijn winkel is 1 1/2 jaar voor het verstrijken van het huurcontract elders een andere (zelfde soort) winkel begonnen.Hij huurde al langer dan 13 jaar mijn pand,maar was op zoek naar een eigen pand (dat hij dus kennelijk heeft gevonden). In overleg zoekt de makelaar nu al vruchteloos 1 jaar lang naar een andere huurder. Mijn huurder betaald inmiddels geen huur meer en wil praten over een afkoopsom voor de resterende 16 maanden huur die hij moet voldoen. Wat is een redelijk aanbod in dit geval?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste heer Siem,

 

Ingeval van huurachterstand kunt u de huurovereenkomst laten ontbinden door de kantonrechter. (De huurder pleegt immers wanprestatie) Doorgaans zijn twee a drie maanden huurachterstand voor de rechter al ernstig genoeg om een ontbinding van de huurovereenkomst uit te spreken. U kunt tevens een schadevergoeding eisen waarvan de hoogte door de rechter wordt bepaald aan de hand van de omstandigheden van het geval.

 

In uw geval loopt u dus veel inkomsten mis, aangezien u nog geen nieuwe huurder heeft gevonden.

Ik schat uw kansen voor de rechter dus zeer groot.

 

Het lijkt me het beste in uw geval om toch de huurder op zijn verplichtingen te wijzen, en indien hij de huur wilt opzeggen, dat dit volgens de in het huurcontract vastgelegde regels zal moeten doen.

U kunt natuurlijk ook over een goede afkoopsom praten die voor u beiden gunstig is.

U kunt altijd nog dreigen met een gang naar de rechter, u staat immers sterk.

Het is natuurlijk sowieso belangrijk om op zoek te gaan naar een nieuwe huurder.

Misschien dat Internet uitkomst biedt?

 

 

Succes,

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het advies, maar hij wil onderhandelen over een afkoopsom. Ik kan hem natuurlijk aan zijn contractuele verplichtingen houden, maar ik wil ook wel van hem verlost zijn vanwege allerlei gedoe met incassobureau's etc. Wat is in zo'n geval een redelijke afkoopsom in de vorm van een aantal x maandhuur?

En waar kan ik op internet een winkel te huur aanbieden?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou toch wel minstens 2/3 van de verschuldigde huurpenningen willen ontvangen van hem in het kader van onderhandelingen. Voor het overige is het een overweging van wat het je waard is.....anders moet je beslag gaan leggen en een rechtszaak starten...kost ook het nodige...

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.