• 0

Is dit een goede boekhoudmethode?

j zijn nu enkele weken bezig met ons bedrijf en zijn de puntje op de i aan het zetten wat betreft opstarten. Ik heb een simpele boekhouding opgezet met behulp van een folder die ik bij de kvk had gekregen van een accountant. Ik snap het bijna helemaal, maar weet niet of ik er helemaal tevreden mee kan zijn.

 

Ik heb de betreffende boekhoudmethode als pdf bijgevoegd en deze is gebaseerd op een ordnersysteem. Omdat wij geen hele grote administratie hebben, heb ik geen ordners gebruikt maar tabbladen in een order.

 

Ik heb het kasboek opgesteld in excel, maar nou vraag ik me eigenlijk nog af wat ik allemaal in het kasboek vermeld. Vermeld ik hierin ELKE uitgaande en inkomende betaling of echt alleen de uitgaven per kas/contant betaald? Mij lijkt dat ik hierin alles opneem, anders kan ik geen duidelijk overzicht krijgen van alle inkomsten/uitgaven.

 

Is het daarnaast misschien handig om met budgetcodes te werken, zoals bijv. inkoop/verkoop/marketing/enz.

 

Laatste vraag: wij zijn opgestart met een nihil aan financiele middelen om de reden dat we snel inkomsten krijgen. Ik heb bij inschrijven bij de kvk de kosten (100e) contant betaald uit eigen portemonnee (we hadden nog geen zakelijke rekening) en mijn collega heeft 100 euro op de bankrekening gestort om alvast wat betalingen te kunnen doen.

We hebben dus allebei een inleg gedaan van 100e, maar hoe zet ik mijn contante betaling uit prive op in de boekhouding? Zelf 100 e storten en daarna mezelf weer terugbetaling voor een declaratie is erg omslachtig.

 

Het bijgevoegde bestand bevat dus de boekhoudmethode van Horwath de Zeeuw en de Keizer uit Nijmegen. Wellicht dat anderen er ook nog iets aan hebben.

 

BVD Marc

boekhouden.pdf

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

mbruijn,

 

Er zijn natuurlijk vele wegen die naar Rome leiden. Zo zijn er vele verschillende systemen om een boekhouding bij te houden. Wat in ieder geval blijft is dat alleen kasmutaties in een kasboek worden gezet. Giromutaties komen dan in een giroboek enz.

 

De budgetcodes hebben in feite betrekking op de sortering waarin diverse uitgaven en ontvangsten worden uitgesplitst. Dat is dus zeker handig indien je tenminste (nog) niet met een echte boekhouding aan de slag wilt.

 

Een onderneming begint veelal met een storting door de eigenaar(s). Dit omdat zoals je zelf al schrijft, er nu eenmaal eerst veelal uitgaven moeten worden gedaan. Die storting(en) zijn eigen vermogen. Enerzijds boek je dus in het kasboek € 100 en anderzijds verhoog je het eigen vermogen (van nul naar) met € 100. Dat doe je evenzeer met de storting van de mede-eigenaar. Om vast te houden wie wat heeft gestort (of opgenomen) wordt het eigen vermogen dan gesplitst in eigen vermogen partner A en eigen vermogen partner B.

 

Hopelijk kun je hier even mee verder.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.