• 0

Zakelijke rekening Rabobank

Heej allemaal,

 

Ik ben sinds 01-01-07 officieel webdesigner, dus sta ingeschreven bij kvk en heb een btw nummer aangevraagd.

Ik doe dit vooral omdat ik het leuk vind om website's te maken, en hiermee wat extra geld kan verdienen.

 

Nu wil ik graag, om het overzichtelijk te houden, een extra rekening openen naast mijn prive rekening. Ik zit zelf bij de rabobank, dus leek het me handig daar nog een rekening te openen. Een zogenaamde betaalrekening. Als ik het goed begrijp is dit gewoon een 'extra' rekeningnummer naast mijn prive rekening.

De rabobank zegt echter dat ze geen betaalrekening willen/mogen openen voor zakelijke doeleinden, en dat ik beter kan kiezen voor een Rabo ondernemers pakket.

 

Nou snap ik natuurlijk ook wel, dat ze dit mij willen aansmeren omdat dit gewoonweg duurder is voor mij, en beter voor hun.

 

Maar zijn er meer mensen die een betaalpakket hebben bij de rabobank voor zakelijke doeleinden?

Ik weet niet zeker of ze mij wat kunnen maken als ik gewoon de betaalrekening gebruik...

 

Aangezien ik maar weinig opdrachten (5-15 per jaar, a 350,- per st) op jaarbasis aanneem komen er geen grote geldstromen aan te pas, en desnoods ga ik naar een andere bank... wat vinden jullie?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ze kunnen je 'niets maken', maar bepaalde zakelijke diensten (krediet e.d.) leveren ze wsch alleen aan houders van een zakelijke rekening. Op Lancelots hebben we dit al eens besproken en nogal wat (startende) freelancers vinden het niet echt nodig om een aparte zakelijke rekening te openen.

 

Maar ik moet zeggen dat ik het als opdrachtgever van freelancers toch wel wat professioneler vind staan als op het afschrift de zakelijke naam prijkt, i.p.v. 'J. Jansen'.

 

Bij de Postbank is een zakelijke rekening overigens nagenoeg gratis.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Mijn ervaring met de rabobank is dat er veel mogelijk is maar dat je hiervoor wel even moeite moet doen. blijf bij je standpunt van een kosteloze rekening of de overstap maken. Mijn rabobank schrok van die houding en was bereid om van alles te regelen. Nu helaas alsnog de overstap gemaakt voor onderneming vanwege het feit dat ze mijn tegoeden wouden afsluiten ofzo zeg maar geen zeggenschap over mijn geld. dus ik denk dat mijn mening over de Rabobank duidelijk is.

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

Beste dennusz,

 

Er zal vast een manier zijn, maar waarom denk je dat de Rabobank ondernemers pakketten hebben? Persoonlijk ben ik van mening dat als je je eigen zaak wilt runnen je ook de kleine bijdrage aan de Rabobank kan betalen voor de rekening. De bedoeling van je eigen zaak is toch verkopen?

 

De kosten voor een RaboOndernemerspakket liggen op een paar euro per kwartaal.

 

No offence, maar als je die paar euro niet op kan brengen moet je jezelf toch afvragen waarom je ondernemer geworden ben denk ik ....

Link naar reactie
  • 0

Rabobank.. altijd lastig.. geloof dat het beleid daar nog steeds per filiaal nogal verschillend is.

 

Bij de Postbank is een zakelijke rekening overigens nagenoeg gratis.

 

Min of meer... je betaalt bij jouw aantallen in ieder geval geen kosten per transactie, maar als ik me niet vergis wel een paar euro per maand voor online bankieren - je zou bijna denken dat ze het liever op papier binnenkrijgen ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste dennusz,

 

Er zal vast een manier zijn, maar waarom denk je dat de Rabobank ondernemers pakketten hebben? Persoonlijk ben ik van mening dat als je je eigen zaak wilt runnen je ook de kleine bijdrage aan de Rabobank kan betalen voor de rekening. De bedoeling van je eigen zaak is toch verkopen?

 

De kosten voor een RaboOndernemerspakket liggen op een paar euro per kwartaal.

 

No offence, maar als je die paar euro niet op kan brengen moet je jezelf toch afvragen waarom je ondernemer geworden ben denk ik ....

 

Zoals ik al zei in mijn eerste bericht, is het een hobby en mijn doelstelling is dus niet verkopen, maar ervaring opdoen, lekker bezig zijn en dat ik daar geld mee kan verdienen is prima, en dit wil ik dan ook graag zo goed mogelijk regelen. En ik ben dus niet van plan om 8 euro per maand te gaan betalen voor een rekening die ik niet vaak gebruik en ik elders veel goedkoper kan krijgen, dus daar heb ik echt geen ondernemers pakket voor nodig want zoveel voordelen zie ik daar niet van, en als je het dan toch zakelijk wil bekijken, waarom 8 euro betalen p/m als het elders goedkoper kan...

 

Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik de papieren binnen van de betaalrekening maar er staat in de algemene voorwaaren meteen al dat de rekening alleen bestemd is voor particuliere geldstromen...

Dus ik ga even kijken bij andere banken...

Link naar reactie
  • 0

Waarom open je niet gewoon een tweede particuliere betaalrekening? De Rabo zal echt niet gaan controleren waar de stortingen vandaan komen als het een hobby is en blijft, en de enige reden om het niet te doen zou zijn dat de tenaamstelling niet je bedrijfsnaam is, maar je eigen naam.

 

Ik heb dat in het begin ook zo gedaan, en niemand had er problemen mee - de bank suggereerde zelf om het zo te doen, zelfs.

 

Als je op termijn serieuzer gaat verdienen kun je altijd nog een echte zakelijke rekening openen.

Link naar reactie
  • 0

Waarom open je niet gewoon een tweede particuliere betaalrekening?

 

Omdat deze particuliere rekening niet gebruikt mag worden voor zakelijk geldverkeer volgens de algemene voorwaarden van deze rekening...

 

Het is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk... als ik een factuur stuur en deze wordt betaald, is dit tevens mijn loon, wat ik als particulier gebruik, maar ik denk niet dat ik het zo makkelijk kan/mag verdraaien...

Link naar reactie
  • 0

Ik zou toch eens kijken wat ze verstaan onder zakelijk. Daar zijn immers een heleboel definities van. Zo is een hobby normaal gesproken niet zakelijk. Dus voor een hobby kun je dan een particuliere rekening aanhouden.

 

Dat die hobby ineens voor de omzetbelasting een onderneming is, geeft wel te denken: is het dan nog wel een hobby. Maar voor bijvoorbeeld de inkomstenbelasting kan dat dan zomaar wel zo zijn. Er blijft een grijs gebied waarbinnen je zelf mag kiezen.

 

Alleen als je je bedrijfsnaam op de rekening wilt zetten, zal de bank het wellicht niet snel meer als particuliere rekening willen zien...

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Daar heb je inderdaad een heel goed punt!

Bedankt, ik ga eens kijken of ik er wat mee kan! :)

Ik snap sowieso niet waarom je je dan ingeschreven hebt bij de KVK.

Als het puur een hobby is kan je het toch gewoon naast school o.i.d. blijven doen en aan het eind opgeven bij de belastingdienst als extra inkomsten? Bij de KVK zit je namelijk ook vast aan een jaarlijkse betaling, die hoger is als de kosten die je bij de bank maakt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat vind ik wel weer wat kort door de bocht. Zoals gezegd zijn er verschillende definities van onderneming. Ook de KvK heeft dus weer eigen regeltjes over wie zich in moet schrijven. Dus het kan best zijn dat je met een hobby die langzaam wellicht wat uit de hand loopt dat je eerst voor de ene instelling, dan voor de andere instelling en zo steeds verder als ondernemer wordt aangemerkt.

 

TS heeft aangegeven een paar duizend euro omzet per jaar te hebben. Dan kun val je technisch gezien volgens de KvK in de categorie ondernemingen. De belastingdienst zal je voor de OB als ondernemer aanmerken, voor de IB zul je resultaatgenieter en géén ondernemer zijn.

 

De vraag blijft dus of je voor de bank ondernemer bent. Er is bij mijn weten geen wet die verbiedt om zakelijke transacties via een privé-betaalrekening te laten lopen. Alleen de algemene voorwaarden van de bank, dus zal de dáárvoor het begrip onderneming/zakelijk gebruik moeten definiëren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Als jij het aan het eind van het jaar netjes opgeeft bij de belastingdienst en jij stuurt de mensen waar jij werk voor verricht netjes een rekening waar je naam en je sofi-nummer opstaat, ben je niet zwart aan het werk.

 

Niet helemaal. Als jij facturen stuurt heb je met BTW te maken, dus moet je ingeschreven zijn bij de belastingdienst.

 

Inschrijving bij de KvK is optioneel.

Link naar reactie
  • 0

Als jij het aan het eind van het jaar netjes opgeeft bij de belastingdienst en jij stuurt de mensen waar jij werk voor verricht netjes een rekening waar je naam en je sofi-nummer opstaat, ben je niet zwart aan het werk.

 

Niet helemaal. Als jij facturen stuurt heb je met BTW te maken, dus moet je ingeschreven zijn bij de belastingdienst.

 

Inschrijving bij de KvK is optioneel.

Je hebt inderdaad met BTW te maken, maar dit mag ook met je sofi-nummer. Zolang je alles maar opgeeft. Als je teveel bijverdient is het natuurlijk slimmer om een kvk-nummer aan te vragen gezien dit anders bekeken wordt. Ik heb hetzelf ook een tijdje zo gewerkt, was een tip van de Belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook op 1 januari 2007 een eigen bedrijf gestart. Heb toevallig vorige week een Rabo Ondernemerspakket genomen. Ik kreeg hier startersvoordeel bij: ipv.10,15 betaal ik nu, 24 maanden lang, 2,25 per maand. Dit is een rekening, europas, internetbankieren en 2 rekeningen, 1 spaarrekening en 1 'gewone' rekening. Je kan je geld simpel tussen de 2 rekening overboeken. Ik gebruik de spaarrekening om mijn af te dragen btw. op te zetten.

 

Daarnaast is een bedrijsrekening ook veel overzichtelijker, makkelijker qua administratie. Die paar euro die je er voor betaald haal je er wel weer uit: een accountant is duurder als die al jouw zakelijke transacties uit jouw privé-afschriften moet vissen ;).

 

Wat ik jou aanraad is om op Rabobank.nl een gesprek aan te vragen voor een bedrijfsrekening.

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar na die 24 maanden wordt het 8 euro per maand, en al die mogelijkheden heb ik niet nodig eigenlijk. Een pas, en een rekeningnummer is alles wat ik nodig heb, en ik doe mn eigen administratie dus ik heb niets aan al die extra's van een ondernemers pakket. De rabobank heeft er toch geen last van als ik gewoon een betaalrekening gebruik... :-\

 

Maarja, banken willen nou eenmaal ook verdienen aan niet zo serieuze ondernemers...

Link naar reactie
  • 0

Je hebt inderdaad met BTW te maken, maar dit mag ook met je sofi-nummer. Zolang je alles maar opgeeft.

 

Hoe kun je dan BTW aangifte doen als je geen BTW-nummer hebt?

 

Als je teveel bijverdient is het natuurlijk slimmer om een kvk-nummer aan te vragen gezien dit anders bekeken wordt.

 

Deze logica ontgaat me. Wat bedoel je hiermee?

 

Je zult altijd een BTW nummer moeten aanvragen en ingeschreven worden bij de KvK ( of je moet een vrij beroep hebben ).

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0

Je bent dit alleen niet verplicht wanneer je onder een vrij beroep valt ( zoals psycholoog of fysiotherapeut ).

Voor de rest moet je je gewoon verplicht inschrijven. Daarom wil iedereen ook altijd je KvK handel nummer hebben zodat ze zeker weten dat je een zakelijke klant bent.

 

Patricia

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.