• 0

In de Gouden Gids staan ? - verzameltopic

Gouden Gids is momenteel bezig marktonderzoeken te houden in verschillende branches. Wij willen graag weten hoe jullie als ondernemers tegen over Gouden Gids dienst staan, of Gouden Gids dienst helpt bij het invullen van bedrijfsdoelstellingen en hoe de benadering van Gouden Gids vertegenwoordigers is.

Met Gouden Gids dienst bedoelen wij: Het boek, het internet, de sms dienst en de nieuwe "witte" gids.

 

bij voorbaat dank voor uw medewerking.

met vriendelijke groet:

Gouden Gids BV.

Wichard van es.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat het niet meer van deze tijd is wil ik nuanceren. Als je hier op Higherlevel rondhangt, is het waarschijnlijk dat je dat vind: je zit achter een computer en hebt Google onder handbereik.

 

Hallo Hans,

 

In deze lijst van bedenkingen bij de Gouden Gids (GG), wil ik graag even de reactie van Nonex onderschrijven en aanvullen.

 

Dat de papieren GG steeds meer concurrentie ondervindt van online zoekmogelijkheden weten we allemaal wel. Maar het is wel een (extra)manier om actieve zoekers naar jouw bedrijf te leiden. Volgens mij is het van verschillende factoren afhankelijk of het voor jou wijsheid is deze kans op klanten links te laten liggen en helemaal te focussen op online vindbaarheid.

 

1. De eerste factor is of je regionaal of landelijk werkt. Ik neem aan dat jij net als de meerderheid van de cateraars vooral regionaal werkt. Lijkt mij pro GG.

2. De tweede factor is de sector waarin je werkt en hoe goed die op regionaal niveau vindbaar is op internet. De meeste zakelijke dienstverleners zijn bijvoorbeeld redelijk vindbaar, maar ik heb vorig jaar geprobeerd een metselaar te vinden in mijn regio en heb van ellende de papieren GG en het plaatselijke krantje maar weer doorgeworsteld.

3. De derde factor is je doelgroep. Bij particulieren bepalen met name leeftijd, opleidingsniveau en sociale klasse hoeveel procent online is (en dus alleen daar zoekt).

 

Mij lijkt het voor jou op basis van deze factoren (of eigenlijk op basis van mijn ervaring in de evenementenbranche) wellicht een optie om eens te proberen, maar...

 

4. Dat is wat mij betreft wel afhankelijk van de beginletter/cijfer van je bedrijfsnaam. Kijk voor donderdag even hoe hoog in het lijstje in de papieren GG jouw bedrijf komt als je gaat adverteren. Als dat bij de eerste vijf is zou ik (als je tenminste het budget hebt/kunt vrijmaken) het gewoon een jaartje proberen. Wel even regelen dat het niet automatisch wordt verlengd.

Komt je bedrijf ergens onderaan in de lijst te staan dan zou ik kiezen voor andere kanalen om mijn beperkte budget in te zetten. Westerse mensen lezen namelijk nog steeds van boven naar beneden en beginnen ook gewoon bovenaan met bedrijven bellen.

 

Tot slot nog dit:

Iedere ondernemer ervaart in de loop der jaren welke marketinginspanningen voor hem of haar het beste werken. Ieder bedrijf is immers anders en meestal werkt een combinatie van online en offline het beste. In jouw ideale marketingmix kan de GG daarom nog steeds voorkomen en het is aan jou of je dat wilt gaan ontdekken.

 

Als je besluit het een jaartje te proberen, ga dan wel meten of het je wat oplevert. Dat kan door voortaan als een onbekende potentiële klant je belt of mailt simpelweg even te vragen hoe ze bij jouw bedrijf terecht zijn gekomen. In de computer een spreadsheetje maken en vervolgens bijhouden waar welke aanvragen vandaan komen en als ze klant worden, wat ze je uiteindelijk aan omzet/winst opleveren. Dat lijkt nu veel werk, maar in de praktijk valt dat mee. Het geeft je heel veel informatie die jij vervolgens kunt gebruiken om je bedrijf verder te laten groeien en dat wil je vast wel. ::)

 

 

In ieder geval succes met het gesprek en je beslissing.

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Een gratis basisvermelding in de Gouden Gids en telefoongids is altijd handig. Ook al kennen je (potentiële) klanten je, dat wil nog niet zeggen dat ze zich precies herinneren waar je zit of hoe ze je kunnen bereiken.

 

Een extern geheugensteuntje, op papier of internet, is altijd handig. Ik zou de bedrijven die niet met Google gevonden kunnen worden niet de kost willen geven! Ik gebruik de Gouden Gids en de telefoongids dan ook vaak als tweede of derde alternatieve bron na Google.

 

Beide media hebben fantastische advertentiemogelijkheden, maar aan mij zijn ze niet besteed. Als je in de catering zit, investeer je die paar honderd Euro misschien beter in een rondje door de stad met een schaal lekkernijen uit eigen keuken? Proeven doet meer eten. Zorg wel dat je voldoende visitekaartjes of foldertjes bij je hebt en er bij elk hapje één geeft.

 

Voor je lezingen en workshops over kunst en eten zou je met een lunchgerecht bij musea, bedrijven, bibliotheken etc. langs kunnen gaan. Illustreer wat je doet, dat blijft hangen! (helemaal als je het voordeel hebt meerdere zintuigen aan te kunnen spreken met je bedrijfsactiviteit!)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor deze gemeleerde mix van advies en ervaringen!

 

Ik heb en website voor de lezingen en weet dat dit echt een geweldig middel is!!!!

De cateringwebsite komt deze maand online en daar verwacht ik nog meer van.

 

Maar ik pak zelf ook wel eens de gouden gids, bijvoorbeeld als ik geen zin heb om de computer aan te zetten. Ik weet ook dat er mensen zijn die graag via de gouden gids zoeken, overigens speelt opleidingsniveau daarbij geen rol, leeftijd wel!

 

Ik ga denk ik voor de standaardvermelding (en probeer dat telefonisch te regelen dat scheelt mij en hun een bezoek ;) )

Dan kan ik na een jaar het nut hiervan inschatten en misschien alsnog over gaan tot een wat opvallender plekje in die gids.

 

Allemaal reuze bedankt voor het meedenken!!

Link naar reactie
  • 0

ik heb eigenlijk maar een goed advies toe te voegen:

verplaats je in je klant, hoe zal hij/ zij naar je zoeken op google

(vergeet de rest, oninteressant/amateurisch of achterhaald)

als je dan bij de eerste 10 staat ok, dan heb je de goudengids niet nodig,

en wees heel eerlijk met je zoekopdracht bij google, je potentiele klant weet verder niets van je , dus gewoon "cateraar assen" of "fietsenmaker haarlem", er zijn er maar weinig die dan in de top 10 staan, en al die verzamelpagina's zijn leuk maar werken ook vaak dan als barriere,

+ denk je nou echt (nu het nieuwe van internet weg is) dat je gratis

een toppositie kan krijgen...........regelmatig updaten van je site kost vaak ook geld........er zijn zat bureautjes (3hoog achter) die sites optimaliseren en dus dan weer boven jou staan.......een toppositie op internet is altijd zo lang het duurt en wat de gek er voor over heeft,

wat wel heel belangrijk is (en weinig adverteerders doen) : METEN !!

 

vraag aan bijna elke klant wat voor medium ze nou gebruikt hebben

om jou te bereiken (tel. of internetsite) juist ook als ze via-via komen,

je zal dan meer en meer de Telefoongids (boek&internet) tegenkomen en in mindere mate (dat is de trend in NL) de goudengids.

de internetsite van de telefoongids wordt veel vaker bezocht, heeft het drievoudige bereik (ook BtB) (www.stir.nl)en de kosten zijn lager tov goudengids

Dit "inkoppen" is natuurlijk geld waard, voor sommigen zelfs duizenden euro's of tienduizenden euro's.

kijk iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten,

en dat gaat gewoonweg niet, en wees nou eens heel eerlijk:

wil jij als een goedkoop bedrijf overkomen bij je klanten......? ik niet!

 

Het gaat erom wat het oplevert - niet wat het kost !

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan het even heel kort en bondig maar stellig verwoorden:

 

Mijn goudengids vermelding én mijn eigen website zijn tegelijk "uitgekomen"

Via mijn website (contactformulier)barst ik inmiddels van het werk

via de gouden gids nul reacties

 

Verwijzingen naar mijn site via goudengids zoekmachine nul!

 

Mijn conclusie tot dusver kan dan ook niet aners zijn dan: goudengids werkt niet wervend.

 

[branche is horeca/catering]

Link naar reactie
  • 0

Adverteren in de gouden gids moet je mijns inziens alleen doen als je je:

A. op een locale markt richt

B. op consumenten richt

 

Maar je kunt net zo goed:

 

a. een goede website

b. goede vindbaarheid ( keywords )

c. google adwords ( pay per click )

d. gratis advertenties / links op forums

 

enz enz. inzetten. veel goedkoper en het werkt prima. Google adwords kun je ook regionaal inzetten, fantastisch gewoon.

 

Jan

Link naar reactie
  • 0

Ik kan geen topics vinden over ervaringen met een vermelding op detelefoongids.nl

Zijn er (bij voorkeur web)winkels die een vermelding hebben op de telefoongids en wat is de ervaring hier mee?

 

Uiteraard komt er een marketingpraatje tevooschijn dat het je een hoop oplevert. Maar ik ben benieuwd naar de praktijk. Is het zelfs de 18 of 30 euro per maand waard om gevonden te worden op die website op 1 of 3 zoekwoorden?

 

Er werd mij verteld dat ze een conversie hebben van 70%. Lijkt mij erg sterk en ik vraag me af of ik dat wel moet geloven.

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je eens in je omgeving vragen; wanneer ze op een product zoeken, zoeken ze dat via de telefoongids, of via Google... Ik geloof nier erin dat mensen producten zoeken via de telefoongids.

Volgens de persoon die ik had gesproken zijn er jaarlijks vele personen die zoeken op 'iphone accessoires' via de telefoon gids bijv. En dan zelfs nog een paar duizend per jaar die specifiek op plaats 'Nijmegen' zoeken.

 

Of ik wordt voorgelogen, of er zijn toch wel degelijk mensen die naar producten zoeken op de telefoongids?

Link naar reactie
  • 0

Volgens de persoon die ik had gesproken zijn er jaarlijks vele personen die zoeken op 'iphone accessoires' via de telefoon gids bijv. En dan zelfs nog een paar duizend per jaar die specifiek op plaats 'Nijmegen' zoeken.

 

Of ik wordt voorgelogen, of er zijn toch wel degelijk mensen die naar producten zoeken op de telefoongids?

Die vele personen van de telefoongids staan niet in verhouding tot bijv. Google. Als er 10 op de telefoongids zoeken, dan doen het er 1000 op Google (om het contrast aan te geven)

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet je eens in je omgeving vragen; wanneer ze op een product zoeken, zoeken ze dat via de telefoongids, of via Google... Ik geloof nier erin dat mensen producten zoeken via de telefoongids.

Volgens de persoon die ik had gesproken zijn er jaarlijks vele personen die zoeken op 'iphone accessoires' via de telefoon gids bijv. En dan zelfs nog een paar duizend per jaar die specifiek op plaats 'Nijmegen' zoeken.

 

Of ik wordt voorgelogen, of er zijn toch wel degelijk mensen die naar producten zoeken op de telefoongids?

Haha wat een kortetermijnsverkoper zeg. Via google wordt vrijwel niet gezocht op "iphone accessoires nijmegen", laat staan via de gouden gids. Op "iphone nijmegen" wordt ook maar weinig gezocht dus trek je conclusie.

 

Ik geloof best dat je een aantal klanten kunt genereren via de gouden gids maar ik vermoed dat je met Adwords meer resultaat boekt met 360 euro op jaarbasis.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens de persoon die ik had gesproken zijn er jaarlijks vele personen die zoeken op 'iphone accessoires' via de telefoon gids bijv. En dan zelfs nog een paar duizend per jaar die specifiek op plaats 'Nijmegen' zoeken.

 

 

Was dat toevallig een verkoper van de Telefoongids?

 

Gebruik je gezonde verstand. Waar zoeken mensen? Als je het idee hebt dat Telefoongids een optie is, kan je altijd voorstellen om een test te doen. De ROI is snel te bepalen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Volgens de persoon die ik had gesproken zijn er jaarlijks vele personen die zoeken op 'iphone accessoires' via de telefoon gids bijv. En dan zelfs nog een paar duizend per jaar die specifiek op plaats 'Nijmegen' zoeken.

 

 

Was dat toevallig een verkoper van de Telefoongids?

 

Gebruik je gezonde verstand. Waar zoeken mensen? Als je het idee hebt dat Telefoongids een optie is, kan je altijd voorstellen om een test te doen. De ROI is snel te bepalen.

De telefoongids BV. 'Media Adviseur Online'.

 

Een test was niet mogelijk en ook een basis van no cure no pay was niet mogelijk. Ik kan/kon het zelf ook niet geloven. Ik zelf heb namelijk nog nooit naar een product gezocht via de telefoongids.

 

Denk dat ik het aanbod toch maar afsla en dat adwords een betere optie is voor de 360 euro per jaar.

Link naar reactie
  • 0
Landelijk wordt er jaarlijks 158.000 keer wordt er gezocht naar 'iphone' in combinatie met 'hoesjes, accessoires'

 

In Nijmegen wordt er jaarlijks 3.300 keer gezocht naar 'iphone' in combinatie met 'hoesjes, accessoires'!!

3.300:12= 275 klanten per maand die hierop zoeken.

 

Prospects die vanaf de Detelefoongids.nl komen daarvan doet 7 op de 10 (70%) een aankoop.

 

70%. Een erg hoge conversie. Zouden ze in dat geval niet beter de affiliate kant op kunnen gaan?

Ik vind het maar een vreemd praatje, het klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn voor 30 euro per maand.

Link naar reactie
  • 0

Dit jaar sta ik op de goudengids en het wordt meteen het laatste jaar. Ik vraag heus niet aan elke klant hoe hij bij mijn bedrijf terecht is gekomen maar volgens mij geen één via de goudengids.. Nu werk ik in een totaal andere branche maar ik verwacht niet dat in een compleet andere branche de resultaten véél beter zullen zijn.

 

Ik had eerlijk gezegd best hoge verwachtingen van de vermelding omdat er niet heel veel metaalbewerkings bedrijven uit mijn regio op de site adverteerden (waarschijnlijk niet zonder reden ;)) en omdat ik het idee had dat er naar "maak" bedrijven zoals loodgieters, timmermannen, aannemers, lassers, metaalbewerkers, enzovoort nog wel gezocht werd op de goudengids.

 

Ik denk dat een hoge vermelding bij google tegenwoordig het belangrijkste is om goed gevonden te worden via internet. (niet dat mijn bedrijf makkelijk via google gevonden wordt) Ook is mijn ervaring dat de grotere / steeds terugkerende klanten vaak niet op zoek zijn naar leveranciers maar liever gevonden worden..

Link naar reactie
  • 0

Omdat we de kranten voor de sportvereniging sparen tikt zo'n boekwerk altijd lekker aan. ;D

je mag de mijne ook hebben, op dag van binnenkomst gaat deze direct in de blauwe kliko (papierbak).

 

ik zoek overigens ook nooit in de gouden gids online, meestal gewoon Google.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Dit jaar sta ik op de goudengids en het wordt meteen het laatste jaar. Ik vraag heus niet aan elke klant hoe hij bij mijn bedrijf terecht is gekomen maar volgens mij geen één via de goudengids.. Nu werk ik in een totaal andere branche maar ik verwacht niet dat in een compleet andere branche de resultaten véél beter zullen zijn.

 

Ik had eerlijk gezegd best hoge verwachtingen van de vermelding omdat er niet heel veel metaalbewerkings bedrijven uit mijn regio op de site adverteerden (waarschijnlijk niet zonder reden ;)) en omdat ik het idee had dat er naar "maak" bedrijven zoals loodgieters, timmermannen, aannemers, lassers, metaalbewerkers, enzovoort nog wel gezocht werd op de goudengids.

 

Ik denk dat een hoge vermelding bij google tegenwoordig het belangrijkste is om goed gevonden te worden via internet. (niet dat mijn bedrijf makkelijk via google gevonden wordt) Ook is mijn ervaring dat de grotere / steeds terugkerende klanten vaak niet op zoek zijn naar leveranciers maar liever gevonden worden..

Dat is bij mij ook het geval, en daar kwam een mooi verkooppraatje uit.

'Er is nog niemand die hier adverteerd, een gouden kans voor u!'

Tja, maar er zal toch ook wel een reden zijn waarom er niemand van mijn branche adverteerd?

 

Wat je zegt bevestigd het dan wel weer. Als je als enige of weinige adverteerd en je merkt dat het niet eens zo veel of zelfs geen klanten via de site naar je toe komen, lijkt het me duidelijk dat het ook al ben je de enige adverteerder, het niet waard is.

 

Ik ga 'm afwijzen :)

Link naar reactie
  • 1

 

 

Omdat we de kranten voor de sportvereniging sparen tikt zo'n boekwerk altijd lekker aan. ;D

 

Volgens mij moeten sportverenigingen de Gele Gids vermelden als sponsor. Bij mij gaat 'ie ook rechtstreeks bij het oud papier, en bij veel mensen denk ik. Dus sponsort de gele gids de sport heel goed. Maar wel zonde van al dat papier, en inkt, voor het milieu.

Link naar reactie
  • 0

Nu een 'negatieve' ervaring hier gehoord. Maar wat ik toch wel wil weten, zijn er ook mensen die het geprobeerd hebben en die er mee door zijn gegaan omdat het positief uitpakte?

 

Ik heb er denk ik 3 jaar in geadverteerd, de ROI heb ik nooit gemeten, zo af en toe kwam ik eens bij mensen die de GG hadden opgeslagen bij mijn vermelding, het meerendeel van mijn klanten komt op een andere manier dan via de GG.

 

Ik ben niet doorgegaan omdat het positief uitpakte, ik ben doorgegaan omdat er meer geld beschikbaar was, de tijden waren beter, of het rendabel was, heb ik niet gemeten. Zelf denk ik van niet.

 

Ik ben er dit jaar mee gestopt.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de niche wel uitmaakt.

Zelf kijk ik wel eens voor zaken als loodgieter, computerhulp oid. Voor alle andere zaken is het googlen.

 

Sta er met een gratis vermelding in maar nooit gemerkt dat het iets oplevert. Ook in Google scoort het niet goed. Anders zou je het nog om die reden kunnen doen maar dat schiet ook niet op.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.