• 0

inkomstenbelasting etc en vermogensvergelijking

Sinds 2005 geldt de vermogensvergelijking bij aangifte inkomstenbelasting bij eenmanszaak. Uit het bedrijfsresultaat en de prive onttrekkingen icm het vermogen wordt de inkomstenbelasting en premies afgeleid. Bij mij speelt nu de onduidelijkheid: De belasting/premies betaal ik pas in het opvolgende jaar na aanslag. Om dit te betalen onttrek ik geld aan de onderneming. Mijn vraag is nu wordt deze onttrekking weer gezien als een priveontrekking waarover ik in het huidige lopende jaar wederom belasting/premie over betaal. In het voorgaande jaar waarin het resultaat viel is dit ook al meegenomen in de bepaling van de inkomstenbelasting. Het komt bij mij over alsof ik dus 2 maal belasting betaal over het bedrag wat ik aan belasting/premie moet betalen. Wie kan mij dit duidelijk maken of ik hierin mogelijk een denkfout ??? maak.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sinds 2005 geldt de vermogensvergelijking bij aangifte inkomstenbelasting bij eenmanszaak. Uit het bedrijfsresultaat en de prive onttrekkingen icm het vermogen wordt de inkomstenbelasting en premies afgeleid.

 

De vermogensvergelijking bereken je naast de normale methode van fiscale winstberekening (opbrengst -/- kosten = stel: 100). Het uitgangspunt is het eigen vermogen op de balans aan het begin van het jaar X, stel 50. Aan het einde van het jaar zou het eigen vermogen op de balans 150 moeten bedragen (opbrengst -/- kosten is immers 100). Echter wat blijkt, het eigen vermogen op de balans is maar 100. Het verschil wordt veroorzaakt door prive onttrekkingen die gedurende het jaar gedaan zijn.

 

Prive onttrekkingen zijn eigenlijk voorschotten op de winst (en geen kosten en zie je niet terug in de verlies- en winstrekening). Indien je het eigen vermogen niet zou corrigeren, dan geef je te weinig winst aan (100 -/- 50 = 50 ipv 100). Als de prive ontrekkingen bijvoorbeeld 60 zijn, en de prive stortingen 10, dan heb je per saldo 50 onttrokken. Deze 50 moet je voor de vermogensvergelijking bij het eigen vermogen tellen.

 

Eindvermogen 150 (100 + 50) -/- beginvermogen 50 = 100 = “opbrengst -/- kosten”.

 

Wat je nu hebt berekend is de fiscale ondernemingswinst van 100. Hierover moet je (even zonder rekening te houden met ondernemersaftrekken etc.) belasting en premies betalen. Je kunt trouwens stellen dat je 50 van de totale 100 aan winst in de zaak hebt gestopt. Je eigen vermogen is aan het eind immers 100.

 

Bij mij speelt nu de onduidelijkheid: De belasting/premies betaal ik pas in het opvolgende jaar na aanslag. Om dit te betalen onttrek ik geld aan de onderneming.

 

Stel dat de belasting over 100 ongeveer 40 is. Je geeft aan dat je geld aan de onderneming onttrekt om de belasting en premies te betalen. Je moet dit dan zien als een prive onttrekking. Je betaalt de belasting van 40 over jaar X met een voorschot op de winst van jaar Y.

 

Mijn vraag is nu wordt deze onttrekking weer gezien als een priveontrekking waarover ik in het huidige lopende jaar wederom belasting/premie over betaal. In het voorgaande jaar waarin het resultaat viel is dit ook al meegenomen in de bepaling van de inkomstenbelasting. Het komt bij mij over alsof ik dus 2 maal belasting betaal over het bedrag wat ik aan belasting/premie moet betalen.

 

Zoals hiervoor gezegd betaal je de belasting van 40 over jaar X met een voorschot op de winst van jaar Y en is dus een onttrekking. Over de hele winst van jaar Y moet je gewoon belasting betalen net zoals je dat in jaar X hebt gedaan. De belasting over jaar Y betaal je met een voorschot op de winst van jaar Z. Etc. etc.

 

Je betaalt dus geen belasting over de verschuldigde belasting van jaar X, maar je betaalt belasting over het gedeelte van de winst in jaar Y waarmee je toevallig de verschuldigde belasting van jaar X hebt betaald. Van dubbele belastingheffing is geen sprake.

 

Het verwarrende is dat de belastingbetaling via de zaak loopt. Stel nu dat je de belasting over jaar X van 40 via je prive rekening zou betalen. Dan moet je in jaar Y eerst 40 vanuit de zaak overboeken naar je priverekening (prive onttrekking) in plaats van rechtstreeks de belastingdienst betalen. Vervolgens betaal je 40 aan de belastingdienst vanaf je priverekening. In de boekhouding van de zaak zie je alleen een overboeking naar de priverekening en niets van die te betalen belasting. Het effect voor de winstberekening is echter hetzelfde.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie, het is mij duidelijker ::)

 

Als ik het goed begrijp heeft de priveonttrekking dus eigenlijk geen invloed op de hoogte van de fiscale winstberekening. In de basis wordt dit bepaald door het bedrijfsresultaat, de bijstelling in het eigen vermogen is de "gelijkmaker" tussen dit bedrijfsresultaat en de priveonttrekking/ cq storting

 

Dat de belasting over jaar X pas in jaar Y wordt betaald met liquiditeit uit jaar Y heeft dus geen invloed op de fiscale winstberekening in jaar Y of wel :-\?!

 

nb Als ik een werknemer aanstel dan is de totale loonsom toch aftrekbaar voor de winst, dus belasting. Is het niet vreemd dat ik als ondernemer mijn eigen volkspremies en "loonbelasting" niet in aftrek kan brengen ?

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie, het is mij duidelijker ::)

 

Als ik het goed begrijp heeft de priveonttrekking dus eigenlijk geen invloed op de hoogte van de fiscale winstberekening. In de basis wordt dit bepaald door het bedrijfsresultaat, de bijstelling in het eigen vermogen is de "gelijkmaker" tussen dit bedrijfsresultaat en de priveonttrekking/ cq storting

 

Dat de belasting over jaar X pas in jaar Y wordt betaald met liquiditeit uit jaar Y heeft dus geen invloed op de fiscale winstberekening in jaar Y of wel :-\?!

 

Inderdaad.

 

nb Als ik een werknemer aanstel dan is de totale loonsom toch aftrekbaar voor de winst, dus belasting. Is het niet vreemd dat ik als ondernemer mijn eigen volkspremies en "loonbelasting" niet in aftrek kan brengen ?

 

In grote lijnen: voor de loonbelasting en premies fungeer je als doorgeefluik voor de belastingdienst. Je spreekt een brutoloon af met de werknemer. Dit brutoloon komt ten laste van jouw winst. De belasting en premies betaal je aan de belastingdienst namens de werknemer, wat overblijft betaal je aan de werknemer (nettoloon). Als er geen inhouding van belasting en premies zou zijn, dan betaalde je gewoon het brutoloon uit en moest de werknemer zelf de belasting en premie aan de belastingdienst betalen, net zoals de ondernemer dat in feite voor zichzelf doet. Als ondernemer zijnde krijg je overigens doorgaans een voorlopige aanslag opgelegd (op basis van een schatting of eigen aanvraag) waardoor je maandelijks een gedeelte van de belasting kan betalen zoals werknemers dus via de loonbelasting doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.