• 0

Financiering d.m.v. schenking

Beste mensen,

 

Ik zit met een vraagstuk waarover ik op HL eigenlijk niet echt info kan vinden. Het is de bedoeling dat ik een investering ga doen in mijn bedrijf. Het gaat hier om ongeveer 10.000 euro. Ik weet dat er diverse mogelijkheden zijn dit te financieren, bijvoorbeeld door de bank of door mijn altijd gegoede tante, Agaath. Maar omdat Agaath de laatste tijd enorm veel verzoeken voor financiering krijgt, hebben mijn ouders mij onder voorbehoud een aanbod gedaan.

 

Mijn ouders zijn bereid mij dit in de vorm van een eenmalige schenking te doen. Dit kan als de leeftijd van je kind tussen de 18 en 35 jaar is. In die leeftijdsgroep kun je een eenmalige schenking doen van maximaal om en nabij de 20k (preciese aantal heb ik even niet bij de hand).

 

Mijn rechtsvorm is een eenmanszaak. Is het mogelijk dat zij mij een eenmalige schenking geven aan het bedrijf van die 10k? Ik kan vervolgens dat bedrag investeren in mijn bedrijf.

 

Als tweede vraag:

Ik heb mijn ouders aangegeven dat ik eventueel het bedrag later terug zal willen betalen. Echter heb ik het idee dat hier dan wel belastingsheffingen overheen gaan komen. Weet iemand hoe dit precies zit?

 

Dat was het tot dusver.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Het is de bedoeling dat ik een investering ga doen in mijn bedrijf. Het gaat hier om ongeveer 10.000 euro. Ik weet dat er diverse mogelijkheden zijn dit te financieren, bijvoorbeeld door de bank of door mijn altijd gegoede tante, Agaath. Maar omdat Agaath de laatste tijd enorm veel verzoeken voor financiering krijgt, hebben mijn ouders mij onder voorbehoud een aanbod gedaan.

 

Mijn ouders zijn bereid mij dit in de vorm van een eenmalige schenking te doen. Dit kan als de leeftijd van je kind tussen de 18 en 35 jaar is. In die leeftijdsgroep kun je een eenmalige schenking doen van maximaal om en nabij de 20k (preciese aantal heb ik even niet bij de hand).

 

De eenmalige verhoogde vrijstelling voor schenkingen van ouders aan kinderen bedraagt 22.048 Euro in 2007. Het is van belang dat aangifte van schenking wordt gedaan waarin een uitdrukkelijk beroep wordt gedaan op de vrijstelling. Aangezien het een eenmalige schenking betreft zou het handiger zijn om het volle bedrag te schenken in plaats van 10.000. De 12.048 zouden je ouders kunnen bijschenken maar het bijvoorbeeld schuldig blijven en je daarover rente betalen. Deze schuld van je ouders aan jou zou je met de toekomstige nalatenschap kunnen verrekenen. In die nalatenschap zit namelijk iets dat al van jou is en daar betaal je dan geen successierechten over.

 

Mijn rechtsvorm is een eenmanszaak. Is het mogelijk dat zij mij een eenmalige schenking geven aan het bedrijf van die 10k? Ik kan vervolgens dat bedrag investeren in mijn bedrijf.

 

Civielrechtelijk zijn in geval van een eenmanszaak het privevermogen en ondernemingsvermogen niet gescheiden. Je ouders hebben toevallig een schenking gedaan in het gedeelte dat voor jou fiscaal kwalificeert als ondernemingsvermogen. In gedachten moet je een tussenstapje maken: je ouders maken de schenking over naar jouw priverekening en van daaruit stort je het geld door naar de zaak. Het effect is hetzelfde, er zit 10.000 Euro in de zakelijke kas. Dit hoeft de vrijstelling volgens mij niet in de weg te staan zolang maar jij in persoon (en niet de bedrijfsnaam) op de schenkingsaangifte staat vermeld.

 

Als tweede vraag:

Ik heb mijn ouders aangegeven dat ik eventueel het bedrag later terug zal willen betalen. Echter heb ik het idee dat hier dan wel belastingsheffingen overheen gaan komen. Weet iemand hoe dit precies zit?

 

Dat was het tot dusver.

 

Alvast bedankt!

 

 

Zie het schenken door je ouders als een stukje vermogensoverheveling en daarmee besparing op toekomstige successierechten. Wat je ouders nu niet meer hebben, behoort later niet meer tot hun nalatenschap. Je krijgt er indirect dus toch belastingheffing over als je het bedrag aan ze “terugschenkt” omdat het dan weer in hun toekomstige nalatenschap terecht komt. Voor terugbetalen zou ik eerlijk gezegd zelf niet kiezen.

 

Als je echt van plan bent om het terug te betalen dan kun je overwegen om er een lening van maken die onder de regeling voor durfkapitaal valt. De rente aftrekbaar van jouw ondernemingswinst, je ouders betalen over het geleende bedrag geen belasting in box 3, genieten een verhoogde heffingskorting in box 3 en als het misloopt en je kunt niet terugbetalen, dan kunnen ze die 10.000 Euro ten laste van hun inkomen brengen als persoonsgebonden aftrek. Indien je ouders 10.000 Euro kunnen schenken, dan kunnen ze ook doen alsof ze Tante Agaath zijn en het onder de regeling voor durfkapitaal lenen. Jullie moeten dan wel aan de voorwaarden voldoen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een mooi en uitgebreid antwoord van Jimson. Hulde.

 

Heel in het kort. Jouw ouders schenken je geld en jij investeert het in je bedrijf. Het is niet zo dat je ouders in het bedrijf investeren. Verder is een schenking zoals de naam al doet vemoeden een schenking. Die hoef je niet terug te betalen.

 

Je kan ook geld lenen van je ouders, dan kunnen ze gebruik maken van de Agaath regeling. Die lening kan je terugbetalen. Als jij geld krijgt in de vorm van een lening, hoef je daar geen inkomsten belasting over te betalen. Dus die is belastingtechnisch net zo gunstig als die schenking. Die schenking is voor jou weer gunstiger omdat je het geld mag houden.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Zowel Jimson als Nils heel erg bedankt voor het antwoord. Mijzelf lijkt het een goed idee er voor te kiezen dat mijn ouders het overige bedrag (+/- 12000) als schuld bij mij staan. Maar ik denk dat het hier wel meetelt dat ik het enige kind ben. Ik weet niet hoe zij erfenis en nalatenschap hebben geregeld in de notarieële akte, en hoeveel er naar wie gaat, maar ik denk dat er wellicht ook een nalatenschap is aan famlilie, maar dat zou ik na moeten vragen.

 

Tot nogtoe heb ik van mijn ouders in ieder geval begrepen dat het toch echt om een schenking gaat, dus dat zou in zo'n geval positief uit gaan pakken voor mijn onderneming en mij in persoon.

 

Ze lezen hier overigens mee dus op die manier hebben ze ook een beetje idee van wat er speelt.

 

Hartelijk bedankt voor de hulp.

(voor allebei een reusje!)

Link naar reactie
  • 0

Heb ik nog een kleine aanvullende vraag:

 

Als ik en mijn ouders besluiten een soort schuldbekentenis op te stellen voor het resterende bedrag, kan ik hier dan ten aller tijden aanspraak op maken, zonder dat het buiten deze schenkingsregeling valt?

 

Bijvoorbeeld:

Ik ontvang 10k van mijn ouders voor investeringen, en voor de overige 12k tekenen wij een soort schuldbekentenis. Kan ik dan in geval van een nieuwe investering aanspraak maken op de rest van dit kapitaal zonder dat hier weer belasting overheen komt?

Link naar reactie
  • 0

Heb ik nog een kleine aanvullende vraag:

 

Als ik en mijn ouders besluiten een soort schuldbekentenis op te stellen voor het resterende bedrag, kan ik hier dan ten aller tijden aanspraak op maken, zonder dat het buiten deze schenkingsregeling valt?

 

Bijvoorbeeld:

Ik ontvang 10k van mijn ouders voor investeringen, en voor de overige 12k tekenen wij een soort schuldbekentenis. Kan ik dan in geval van een nieuwe investering aanspraak maken op de rest van dit kapitaal zonder dat hier weer belasting overheen komt?

 

De voorwaarden voor schenken onder schuldigerkenning zijn:

 

-   De schuld is pas opeisbaar bij overlijden (van de langstlevende);

-   Moet bij notariële akte geregeld worden;

-   Daadwerkelijk jaarlijks marktconforme rente betalen.

 

Je kunt dus niet alsnog even die 12.000 Euro opvragen bij je ouders op het moment dat je het nodig zou hebben, ondanks het feit dat je het eigenlijk aan ze geleend hebt. En je moet langs de notaris en dat brengt uiteraard kosten met zich mee. De marktconforme rente moet je bepalen op het moment van schuldigerkenning en wordt niet aangepast.

 

Ik ben er van uitgegaan dat er niet meer dan 10.000 Euro beschikbaar is. Schenken onder schuldigerkenning doe je met vermogen dat niet voorhanden is (in meerwaarde van de woning zit bijvoorbeeld). Als het volledige bedrag van 22.048 beschikbaar is, dan zou ik dat ineens laten schenken onder de eenmalig verhoogde vrijstelling, en vervolgens ga je 12.048 daadwerkelijk teruglenen aan je ouders en er een normale opeisbare lening van maken. Dan kunnen ze je op elk moment dat geld teruggeven.

Link naar reactie
  • 0

Jimson, wederom voor je uiterst duidelijke en overzichtelijke antwoord.

Ik zal inderdaad met mijn ouders om tafel gaan om dit te bespreken. Het is voor hen denk ik handig om dit ook precies te weten. Afhankelijk van wat daar uitkomt lijkt het me verstandig een keuze te maken. Als ze er voor kiezen om de volledige 20.000 te schenken, moet hier dan ook een akte van op worden gemaakt? Dit zou economisch dan de meest voordelige oplossing zijn natuurlijk, maar ik heb geen idee hoe ver mijn ouders in de slappe was zitten. Als ze besluiten om de 10k te schenken, dan heb ik dus de optie of de rest van het belastingvrije bedrag laten schieten (geen actie nodig, behalve de schenking aangeven bij de fiscus) of een akte op laten maken met de schuldbekenning van mijn ouders aan mij.

Link naar reactie
  • 0

Jimson, wederom voor je uiterst duidelijke en overzichtelijke antwoord.

Ik zal inderdaad met mijn ouders om tafel gaan om dit te bespreken. Het is voor hen denk ik handig om dit ook precies te weten. Afhankelijk van wat daar uitkomt lijkt het me verstandig een keuze te maken. Als ze er voor kiezen om de volledige 20.000 te schenken, moet hier dan ook een akte van op worden gemaakt? Dit zou economisch dan de meest voordelige oplossing zijn natuurlijk, maar ik heb geen idee hoe ver mijn ouders in de slappe was zitten. Als ze besluiten om de 10k te schenken, dan heb ik dus de optie of de rest van het belastingvrije bedrag laten schieten (geen actie nodig, behalve de schenking aangeven bij de fiscus) of een akte op laten maken met de schuldbekenning van mijn ouders aan mij.

 

In principe is geen notaris nodig voor de verhoogde vrijstelling als je ouders 22.048 Euro overmaken onder vermelding van schenking. Aangifte doen is voldoende (met overschrijving van de bank als bewijs).

 

De mogelijkheid om 22.048 Euro over te maken onder vermelding van schenking en 12.048 Euro "normaal" terug te lenen van jou hoeft denk ik ook niet via de notaris. Aangifte doen is voldoende (met overschrijving bank als bewijs). Bij deze optie moet je je overigens wel bedenken dat het discussie kan oproepen of het bedrag van 12.048 Euro wel daadwerkelijk geschonken is indien het opeisbaar wordt teruggeleend. In dat opzicht kan een notariële akte wel weer handig zijn waarin vermeld staat dat een bedrag van 22.048 Euro is geschonken.

 

De mogelijkheid om 10.000 Euro over te maken onder vermelding van schenking en 12.048 Euro te "schenken onder schuldigerkenning" moet zeker via de notaris. Zonder notaris is het een schuldigerkenning die niet geacht wordt te bestaan bij het bepalen van de nalatenschap en dus ook geen besparing van successierechten. Je moet ook hier aangifte doen (met overschrijving bank en notariële akte als bewijs).

 

De mogelijkheid om 10.000 Euro over te maken onder vermelding van schenking en 12.048 Euro "normaal" terug van jou te lenen is een onzekere. Hoe dit uitpakt weet ik eerlijk gezegd niet. Ook hier kun je discussie krijgen over het feit of het bedrag van 12.048 Euro is geschonken. E.e.a. zal wellicht afhankelijk zijn van de leningsvoorwaarden. Tricky.

 

Succes ermee!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.