• 0

Klant wil facturen uit vorige jaren op 1 nieuwe factuur

In 2005 deed ik zaken met een Belgische bedrijf, waarbij er per kwartaal betaald werd. In 2006 ging dit door en het contract loopt over 2 maanden af.

Tot heden heb ik netjes een factuur gestuurd met 0% BTW omdat het hier om een Belgische bedrijf gaat.

De klant heeft sinds 4de kwartaal 2005 niet betaald en er staan dus 6 facturen open. Vandaag belde ik naar de klant en zij vertelde mij dat ze sinds december 2005 verhuisd is naar Nederland en de facturen niet heeft gehad. Ze vraag of ik aub alle openstaande facturen wil omzetten naar 1 factuur met 19% BTW.

Het boekjaar 2005 is reeds afgesloten, maar 2006 nog niet.

Hierbij heb ik aantal vragen die ik hoop dat jullie kunnen beantwoorden.

1.   Mag ik dit doen?

2.   Hoe moet ik dit inboeken in mijn boekhouding?

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

crediteer de oude facturen met 0% btw en maak een nieuwe factuur met 19% btw. Creditfacturen en nieuwe factuur bij voorkeur in de zelfde periode laten vallen. Copie van oude facturen plus credit factuur plus nieuwe factuur naar de klant sturen en meden dat ze deze allemaal in de boekhoudingg moet opnemen. Zorg dat de btw nummers goed op je facturen vermeld staan.

Het is geen slecht idee je klant vragen (een deel van) het veschuldigde bedrag vast over te maken.

Waar heeft je klant trouwens de service genoten? Als dat in Nederland was hab je geen factuur met 0% mogen sturen. (zie www.belastingdienst.nl voor details)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

daarnaast raad ik je aan strak debiteurenbeheer te voeren, facturen 1 1/2 jaar onbetaald laten is zakelijk niet optimaal.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Wijze oude man |Mentor | Pitcholoog (c)

• 0

Bedankt voor je antwoord.

Dus voor mijn duidelijkheid. Ik maak allemaal creditfacturen voor alle openstaande facturen van 2005 en 2006 en vervolgens maak ik 1 nieuwe factuur waar de BTW wel op is vermeld?

Voor 2006 kan ik het opnemen in de boekhouding. Maar voor 2005 is de boekhouding al gesloten en heb ik btw aangiften gedaan.

Beste GroeiCoach,

Ik heb debiteurenbeheer doormiddel van SnelStart. Ik had al een aantal herinneringen gestuurd en was van plan om een incassobureau in te schakelen. Ik besloot zelf de klant op te zoeken voordat ik het ging uitbesteden.

Uiteraard heb ik vandaag haar verhaal gecontroleerd en ze was inderdaad sinds dec 2005 ingeschreven bij de kamer van koophandel in Nederland en niet meer in Belgie.

• 0

Bedankt voor je antwoord.

Dus voor mijn duidelijkheid. Ik maak allemaal creditfacturen voor alle openstaande facturen van 2005 en 2006 en vervolgens maak ik 1 nieuwe factuur waar de BTW wel op is vermeld?

Voor 2006 kan ik het opnemen in de boekhouding. Maar voor 2005 is de boekhouding al gesloten en heb ik btw aangiften gedaan.

Het maakt niet uit welke periode de oude facturen zijn. Je crediteert ze gewoon nu en maakt nu een nieuwe factuur. Alles 1e kw 2007. Je hebt geen btw afgedragen, dus dat is geen probleem. Je moet de credit facturen wel aangeven op je btw aangifte, 0% wegens export, maar wel met een min voor het bedrag.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar